SME
reklama

Vespa - symbol talianskej elegancie založil len 20-ročný chlapec

Jazda na kapotážovanom motocykli Vespa sa stala symbolom voľnosti, slnka a talianskeho životného štýlu ,, LA DOLCE VITA “.

Vespa ACMA PARIS, rok výroby 1955. Dvojmiestna, luxusnejšia verzia Vespy, licenčne vyrábaná vo Francúzsku. Vzduchom chladený jednovalec s objemom 125 cm3, ručné 3-stupňové riadenie na ľavej strane riadidie prepojené so spojkovou pálkou.Vespa ACMA PARIS, rok výroby 1955. Dvojmiestna, luxusnejšia verzia Vespy, licenčne vyrábaná vo Francúzsku. Vzduchom chladený jednovalec s objemom 125 cm3, ručné 3-stupňové riadenie na ľavej strane riadidie prepojené so spojkovou pálkou. (Zdroj: Richard Tízik)
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začiatky spoločnosti PIAGGIO

Spoločnosť založil v roku 1884 len 20- ročný Rinaldo Piaggio. Firma sa na začiatku venovala stavbe lodí, neskôr rozšírila svoju činnosť o výrobu železničných vagónov, motorov, električiek a dielov pre nákladné automobily.

Počas vojny sa spoločnosť preorientovala na lietadlá a hydroplány. Piaggio sa stalo jedným z najväčších talianskych výrobcov lietadiel. O nový začiatok výroby a tým aj novej éry zn. Piaggio sa postarali deti Rinalda – Enrico a Armando.

Zrodenie legendy menom VESPA

Vespa sa zrodila na stole konštruktéra Corradina D´Ascania v roku 1946. Prvé prototypy pod označením MP5 (Paperino) boli  vyrobené už  v roku 1944 a druhý prototyp MP6 o rok neskôr. Vespa za svoje meno vdačí  Enricovi Piaggiovi, ktorému prototyp pripomínal osu (po taliansky vespa).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krátko potom, 23.apríla 1946 bol podaný návrh na patent vo Florencii na motocykel s racionálne riešenými prvkami - blatníkmi a kapotou, zakrývajúcou mechanické časti motora, spojkou a prevodovou rýchlostnou pákou, umiestnenou na ľavej strane riadidiel, tretím rezervným kolesom a krásnou oblou kapotážou, chrániacou nohy jazdca.

Vespa s typovým označením 98cc vyšla z továrne, ktorá sídli dodnes v Pontedera (Pisa-Toskánsko) v dvoch verziách. V štandardnej a luxusnej, ktorá mala rýchlomer a bočný stojan.

Odborná verejnosť sa rozdelila do dvoch skupín. Tí, ktorí brali Vespu ako skvelý nápad a skeptici, ktorí čoskoro zmenili názor. Hneď v prvom roku sa vyrobilo 2500 kusov. O rok neskôr sa číslo zvýšilo štvornásobne a z fabriky vyletelo 10535 ôs.

V roku 1948 sa objavila Vespa 125, väčší model, ktorý nahradil model 98cc. Úspech trval, výroba a predaj rástli a 28. apríla 1956 bola vyrobená miliónta Vespa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

V 50-tych rokoch ju vyrábali licenčne už v 13 krajinách (Nemecko, Francúzsko, Veľká Británia, Španielsko, Rusko, India ...) a predávala sa v 114 krajinách sveta. The Times označil Vespu za ,,absolútne taliansky výrobok“.

Do roku 1953, vďaka neúnavnému odhodlaniu Enrica, bolo po svete viac ako 10-tisíc servisných miest, vrátane Ameriky a Ázie.

Nový skúter sa stal symbolom životného štýlu, kultúrnym fenoménom, ktorý sa objavoval vo filmoch, knihách a reklamách. Azda najviac sa Vespa vo filmovej roli preslávila v romantickej  komédii Prázdniny v Ríme, v hlavnej úlohe s Audrey Hepburnovou a  Gregorym Peckom.

Dodnes je Vespa legendárna ikonická značka, symbol štýlu, kreativity a talianskej elegancie. Jej obrovská popularita a celosvetová obľúbenosť sa dedí z generácie na generáciu, o čom svedčí obrovský počet fanklubov s miliónmi členov a tým aj spojené rôzne akcie a zrazy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vespa World Days

Vrcholom Vespa podujatí je nepochybne celosvetový zraz Vespa skútrov, ktorý sa v roku 2014 konal v dňoch 12. -15.6. v talianskej Mantove, ktorá je spätá s významným motocyklovým a automobilovým pretekárom Taziom Nuvolarim.

My, ako správni nadšenci a fanúšikovia tejto značky a legendy, sme nemohli pri tom chýbať a zúčastnili sme sa tohto festivalu.

Boli to štyri nezabudnuteľné dni plné zábavy, jazdy, nových priateľstiev a skvelej atmosféry. Na VWD sa zúčastnilo 130 klubov z 31 krajín, odhadom 5000 – 6000 skútrov, čo hovorí samo za seba.

Výborná organizácia, skvelé počasie a k tomu nádherné scenérie talianskej histórie v Lombardii dali tomuto podujatiu to najlepšie vysvedčenie, a preto dávame jednoznačne palec hore.

Článok pripravený v spolupráci s redakciou veteransk.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Richard Tízik

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  2. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  3. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  4. V púpave je všetko, čo potrebujete
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  6. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  8. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  1. Každým dňom krajší! Nový Kynek je miestom, kde chcete bývať
  2. Predajte starý byt bez provízie realitke a bývajte v novostavbe
  3. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  4. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  5. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  6. V púpave je všetko, čo potrebujete
  7. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  8. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 238
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 565
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 7 667
  4. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 931
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 5 456
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 568
  7. V púpave je všetko, čo potrebujete 3 363
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 2 638
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Peter Bolebruch: Pellegrini vyhral podvodom a stane sa prezidentom? Slovensku už načisto drbe???
  2. Martin Borecky: Poviedky z Podhájskej
  3. Tomáš Csicsó: Nechcel by som byť v koži Petra Pellegriniho
  4. Helena Michlíková: Eurovea - Nábrežie Dunaja
  5. Tomáš Mikloško: Keď je ľahké zmiznúť: O ghostingu trochu inak
  6. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 78. /
  7. Marian Letko: Je to tu. Sme vo vojne. A môže za to súčasná vláda
  8. Pavol Burda: Vojna a mier rečou akože vlastencov
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 106 869
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 38 637
  3. Pavol Burda: Podržtaška naveky 34 800
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 34 384
  5. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 130
  6. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 688
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 411
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 18 377
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  5. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťZatvoriť reklamu