SAN FRANCISCO, BRATISLAVA. V USA sa uskutočnilo druhé verejné pojednávanie o autonómnych autách. Národnej agentúry pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), ktorá patrí pod americké ministerstvo dopravy. Na pôde stanfordskej univerzity panovala zhoda v tom, že autonómne autá treba na cesty priniesť čo najskôr a byrokratický a právny rámec ich použitia by mal byť čo najvoľnejší.
Veľká diskusia prebiehala o uzákonení volantu (a šoféra s vodičským preukazom) v autonómnom aute. Jedna strana tvrdí, že zákony upravujúce autonómne autá by ustanovovať povinnosť, aby v každom aute povinne sedel oprávnený vodič a aby každé autonómne auto malo ovládacie prvky, aby nad ním mohol vodič v krízových situáciach prevziať kontrolu.
Na druhej strane stoja IT spoločnosti - ale aj zástupcovia znevýhodnených skupín - ktorí tvrdia, že povinnosť mať vodiča v každom aute by nedovolila využitie plného potenciálu autonómnych technológií. Podstatou autonómnych áut by malo byť práve sprístupnenie mobility aj tým, ktorí normálne autá nemôžu šoférovať - ľuďia s hendikepom, vo vyššom veku alebo deti.
Automobilky zostávajú v týchto diskusiách relatívne neutrálne. Uzákonenie volantu a oprávneného vodiča by pre nich znamenalo zábezpeku, že auto bude pohybuschopné, aj keď sa niečo pokazí - no takúto situáciu si neradi priznajú.
Tieto verejné rokovania sú súčasťou procesu prípravy rámcovej právnej úpravy autonómnych áut. Federálny minister dopravy Anthony Foxx v januári povedal, že návrh zákona pripraví agentúra NHTSA do šiestich mesiacov.
Verejných rokovaní o autonómnych autách sa zúčastňujú zástupcovia automobiliek, technologických spoločností, spotrebiteľských organizácií, organizácií na ochranu práv znevýhodnených, politici a lobisti. Na prvom rokovaní začiatkom apríla sa objavili aj názory, že autonómne autá predstavujú nebezpečenstvo - môžu sa napríklad stať prostriedkom teroristického útoku.