SME
reklama

Čo má prednosť? Semafor, značka alebo čiary na ceste?

Vyznať sa v predpisoch o otáčaní v križovatke nie je ľahké. Najmä ak sa názor vodiča líši s názorom policajta.

(Zdroj: Ján Krošlák)

Problémy s výkladom pravidiel cestnej premávky sa objavujú najmä vtedy, keď máme na križovatke viac druhov značiek, ktoré hovoria rôzne veci. V rýchlosti sa medzi nimi zorientovať môže byť komplikované.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ako radi s humorom dodávame - pravidlo, že prednosť má najväčšie a najdrahšie osobné auto, by niekedy bolo ďaleko jednoduchšie na výklad a aplikáciu.

Poďme sa však pozrieť na to, akú silu má ktorý druh dopravného značenia. Na spodku hierarchie nájdeme všeobecné pravidlá (napríklad najvyššiu povolenú rýchlosť alebo pravidlo prednosti sprava), ktoré môžu byť upravené značkami alebo pokynmi policajta. Sila je odstupňovaná nasledovne:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď si zákon preložíme do ľudskej reči, prídeme na to, že sú zoradené od najsilnejšej po najslabšiu takto:

  1. Pokyn policajta,
  2. Semafor,
  3. Zvislá (stojaca) dopravná značka,
  4. Vodorovná (nakreslená na ceste) dopravná značka,
  5. Všeobecné pravidlá.

To znamená, že v prvom rade musíme poslúchať policajta a semafory; na zvyšné dopravné značenie sa pozeráme až vtedy, keď policajt ani semafory križovatku neriadia.

Treba tiež dodať, že na ceste môžeme robiť len to, čo nám pravidlá cestnej premávky dovoľujú, nie to, čo nám nezakazujú. (Tohto rozlišovania sa drží aj zákon o cestnej premávke. V skutočnosti ide o princíp typický pre celé verejné právo.)

Križovatka, ktorú nám čitateľ odfotil, je Rožňavská - Slovniská/Turbínova; čitateľ ide na aute v smere po Rožňavskej von z mesta a chce sa otočiť do protismeru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zaujímavé je, že značenie na križovatke v Google Street View z júla 2014 je iné, než aké je na fotografiách čitateľa zo začiatku tohto roka. (Priemerný vek fotiek na Google Maps / Google Street View je približne tri roky.) Budeme teda vychádzať z fotografií, ktoré nám čitateľ Ondrej zaslal.

Na riešenie tejto križovatky použijeme horeuvedenú hierarchiu, avšak v obrátenom poradí.

5. Podľa § 22 odseku (4) písmena b) nie je vo všeobecnosti možné otáčať sa v križovatke. Len podľa tohto pravidla sa teda vodič v križovatke otáčať nesmie. Môže to však dovoliť dopravné značenie.

4. Hoci to z fotky nie je úplne jasné, vodorovné dopravné značenie (šípky na zemi) pred križovatkou umožňujú z pruhu najviac vľavo pruhu okrem odbočenia z Rožňavskej doľava aj otočenie do protismeru. Na tejto križovatke je teda dovolené otáčať sa do protismeru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Zvislá dopravná značka zakazuje otáčanie do protismeru len pre autá nad 3,5 tony. Autá do 3,5 tony sa stále môžu do protismeru otočiť.

2. Semafor je v tomto prípade trochu mätúci. Pre odbočovací pruh je vyhradené samostatné svetlo so šípkou vľavo, šípka na odbočenie však chýba. Pre porovnanie: na Bajkalskej ulici v smere od Prístavného mostu je na križovatke s Rožňavskou na semafore pre ľavý pruh zobrazená šípka ako pre odbočenie, tak aj otočenie.

Podľa vyhlášky k zákonu o cestnej premávke je možné otočiť sa do protismeru aj vtedy, ak semafor otáčanie neukazuje:

Písmeno e) tretieho odseku paragrafu hovorí (relatívne) jasne - ak aj šípka na semafore neukazuje možnosť otočiť sa, ale v tej križovatke je otáčanie dovolené dopravnou značkou (aj šípka na zemi je dopravná značka), je možné sa na zelenej otočiť do protismeru.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

[1. pokyny policajta v tomto prípade nepotrebujeme; máme však za to, že keby policajt riadil túto križovatku, bolo by stále možné otočiť sa do protismeru.]

V tomto prípade teda policajti pravdu nemali - v tejto križovatke je možné otočiť sa, pretože to dovoľuje vodorovné dopravné značenie. Čitateľ Ondrej sa tak môže (s osobným autom do 3,5 tony) v tejto križovatke naďalej otáčať; správcovi cesty by sme odporučili, aby otáčanie do protismeru pre jednoznačnosť doplnil aj na šípkach na semafore.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 27 213
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 548
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 544
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 925
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 301
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 178
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 870
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 708
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  2. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  3. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  4. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  5. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  6. Martin Borecky: Rakovina
  7. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  8. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 107
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 647
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 814
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 456
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 367
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 269
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu