K ironickému perexu nás vedie častá prax motoristov na slovenských cestách. Akoby sa riadili pravidlom - čím neskôr, tým lepšie, ale najlepšie vôbec.
Používanie smeroviek je síce banálna, ale pritom veľmi dôležitá vec. Diskusia o tom, či ich treba používať, je úplne irelevantná, pokiaľ nejazdíte zrovna po poli.
Nás skôr zaujíma, ako ich mnoho vodičov v premávke používa. Asi každý z nás sa už stretol s prípadom, keď auto jazdiace vpredu začalo pomaly brzdiť až do zastavenia, prípadne veľmi nízkej rýchlosti.
Ostatní v kolóne za ním sa len prizerajú, nechápu a tiež spomaľujú. Až keď auto vpredu pri pomalej jazde smerovkou naznačí svoj zámer odbočiť, pochopia aj ostatní príčinu brzdenia.
Stále však nevedia na situáciu reagovať inak ako pomalou jazdou, lebo dotyčný vpredu pokračuje krokom stredom jazdného pruhu a nie je možné ho obísť.
Zákon 8/2009 Z. z. o cestnej premávke
§ 10 Jazda v jazdných pruhoch
(6)Vodič pri prechádzaní z jedného jazdného pruhu do druhého jazdného pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi jazdiacemu v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza; pritom je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy. Tam, kde sa dva jazdné pruhy zbiehajú do jedného jazdného pruhu tak, že nie je zrejmé, ktorý z nich je priebežný, vodič jazdiaci v ľavom jazdnom pruhu je povinný dať prednosť v jazde vodičovi v pravom jazdnom pruhu; to neplatí, ak ide o striedavé radenie upravené príslušnou dopravnou značkou.
§ 30 Znamenie o zmene smeru jazdy
(1) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič je povinný dávať okrem prípadov uvedených v tomto zákone vždy aj pri zmene smeru jazdy, vybočovaní z neho alebo ak to vyžaduje bezpečnosť alebo plynulosť cestnej premávky.
(2) Vodič je povinný dávať znamenie o zmene smeru jazdy včas pred začatím jazdného úkonu podľa odseku 1, a to s ohľadom na okolnosti cestnej premávky, najmä na vozidlá idúce za ním a na povahu jazdy.
(3) Znamenie o zmene smeru jazdy sa dáva smerovými svietidlami. Ak nimi vozidlo nie je vybavené alebo ak majú poruchu, dáva sa znamenie upažením. Rukou ohnutou v lakti hore sa dáva znamenie o zmene smeru jazdy na opačnú stranu. Ak to vyžadujú okolnosti, najmä ak znamenie dávané smerovými svietidlami alebo rukou nie je dostatočne viditeľné najmä pre šírku nákladu alebo za zníženej viditeľnosti, musí dávať znamenie spôsobilá a náležite poučená osoba alebo sa musí použiť iný zreteľný spôsob. Inak vodič smie zamýšľaný jazdný úkon uskutočniť len vtedy a takým spôsobom, aby neboli ohrození ani obmedzení iní účastníci cestnej premávky.
(4) Znamenie o zmene smeru jazdy dávané smerovými svietidlami vodič ponechá len v čase, kým mení smer jazdy, vybočuje z neho alebo kým vozidlo nezaujme miesto v jazdnom pruhu, do ktorého prechádza. Znamenie o zmene smeru jazdy rukou sa dáva len pred začatím jazdného úkonu.
(5) Znamenie o zmene smeru jazdy vodič nedáva pri vjazde do kruhového objazdu. Pri jazde po kruhovom objazde vodič dáva znamenie o zmene smeru jazdy, ak z takej križovatky vychádza, a v prípadoch podľa § 10 ods. 6.
Riešenie je pritom zrejmé a jednoduché. Stačí zapnúť smerovku ešte predtým, ako začneme so spomaľovaním a posunúť sa ku ľavej, alebo pravej časti jazdného pruhu, podľa toho, na ktorú stranu sa chystáme odbočovať.
Týmto prispejeme k bezpečnosti aj plynulosti cestnej premávky. Vozidlá vzadu vedia zareagovať a prípadne obísť odbočujúce auto, keď to priestor na ceste dovoľuje.
Na zostavenie tohto textu si nemusíme pomáhať odborníkmi na dopravu. Znovu opakujeme, že správne používanie znamenia o zmene smeru jazdy je banálna vec. Žiaľ, situácia na našich cestách nám dáva k podobným textom neustále množstvo podnetov.
Autor: auto.sme.sk