Mnohí motoristi sa najmä na diaľniciach už určite stretli s digitálnymi značkami, zobrazujúcimi maximálnu povolenú rýchlosť na danom úseku.
Štandardne tam svieti údaj, ktorý vyplýva zo samotných predpisov. V prípade zlej poveternostnej situácie však možno na týchto úsekoch vďaka týmto značkám dočasne znížiť maximálnu povolenú rýchlosť.
Riešením je zmena rýchlosti
V Melbourne na ceste M80 Western Ring Road pripravujú tamojšie úrady sofistikovanejší systém. Jeho hlavným cieľom nie je upravovať povolenú rýchlosť na základe počasia, ale na základe hustoty premávky. Informáciu priniesol portál caradvice.com.au.
Denne tento 38 kilometrový úsek využije až 160-tisíc áut a státie v kolónach tu nie je ničím výnimočným. Ešte v priebehu tohto roka by mal pomôcť znížiť čas strávený v zápche a udržať vozidlá v pohybe nový, plneautomatický adaptívny systém rýchlostných limitov.
Pôjde o prvú cestu na svete, vybavenú týmto systémom. O zmene maximálnej povolenej rýchlostí budú vodiči informovaní prostredníctvom digitálnych značiek. Povolená rýchlosť sa bude meniť ešte predtým, ako premávka naozaj zhustne, hlavne počas rannej a poobedňajšej špičky.
Systém už testovali v manuálnom režime
Bez týchto zásahov do premávky by podľa miestnych úradov došlo k zápche a zastaveniu pohybu na ceste. Adaptívne a variabilné rýchlostné limity už na tejto ceste úspešne odskúšali v roku 2014, vtedy však boli ovládané manuálne.
Teraz si to vezme na starosť algoritmus. Dáta z nového systému budú sledované a vyhodnocované, a ak sa adaptívne rýchlostné limity osvedčia, tak sa v budúcnosti použijú aj na ďalších cestách. Novinku spustia na ceste M80 ešte v priebehu tohto roka.