V blízkej dobe by sme sa mohli opäť dočkať zdokonalenia technológie akumulátorových batérií. Vedci Massachusettského technologického inštitútu (MIT) v americkom meste Boston - časť Cambridge, zdokonaľujú batériu typu lithium-oxygen, známu aj pod názvom lithium-air, s cieľom poskytnúť dostatok energie a najmä skrátiť čas nabíjania akumulátorov. Informácie priniesol britský portál Wired.
Potenciál technológie lithium-oxygen je v jej 5 až 15 násobne vyššej účinnosti oproti súčasným batériám typu lithium-ion, no zároveň trpí viacerými nedokonalosťami. Počas chemickej reakcie je až tretina energie je premenená na teplo a životnosť akumulátora typu lithium-oxygen tiež nie je postačujúca.
Po výskume v MIT predstavili vedci technológiu batérií nazvanú „nanolithia cathod“, ktorá trpí oveľa menším počtom kľúčových problémov, ako batérie typu lithium-oxygen.
Akumulátor typu lithium-oxygen je schopný produkovať elektrickú energiu len v prípade, že má prístup ku kyslíku v plynnej forme, čo následne spôsobuje požadovanú chemickú reakciu. Pri nabíjaní je to presne naopak: batéria uvoľňuje kyslík a v malom množstve aj vodu. Tento proces si vyžaduje zabezpečenie systému cirkulácie vzduchu okolo akumulátora.
Nový typ batérie by mal "uväzniť" kyslík priamo v batérii a počas chemickej reakcie - produkcie elektrickej energie je na teplo premenených len asi 8 % energie. Vyššia účinnosť batérie umožní skrátiť čas nabíjania – použiť vyššie nabíjacie prúdy. Nový typ akumulátora je schopný udržať si svoje vlastnosti – kapacitu počas výrazne dlhšej doby, ako súčasné batérie typu lithium-ion.
Nezanedbateľná výhoda je ukrytá aj v prirodzenej schopnosti batérie odolávať „prebíjaniu“ – príliš dlhému nabíjaniu. Doktor Li prezradil, že batériu nabíjali nepretržite až 15 dní, stonásobne viac, ale nezaznamenali žiadne poškodenia.
Cieľom vývojového tímu je produkcia praktických prototypov do jedného roka a do 18 mesiacov získanie reálnych výrobcov nového typu akumulátora aj vo formách použiteľných pre spotrebnú elektroniku.