SME
reklama

Aký je rozdiel medzi hybridom a Plug-In hybridom? A čo palivové články?

Prehľad vozidiel na (nielen) elektrickú energiu pomôže pri výbere správneho auta domov či do firmy.

(Zdroj: Ilustračný obrázok: Toyota)

Automobilový svet sa mení a v posledných rokoch sme sa okrem príchodu prvých hybridných vozidiel s elektromotorom dočkali výrazného zmenšovania objemu spaľovacích motorov a oživenia éry prepĺňania. Kým v roku 1997, po príchode Toyoty Prius, sme na hybridné vozidlá pozerali ako na výstrelok, dnes sa s nimi stretávame bežne. Môžu byť nielen nástrojom ako posúvať technologické možnosti značky vpred, ale aj spôsobom ako znížiť priemerné "emisné čísla" tej ktorej značky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napriek tomu, že alternatívne pohony osobných vozidiel nie sú z ekonomického pohľadu v čase nižších cien ropy tak atraktívne, ekologická stránka hrá stále rovnakú úlohu. A možno aj zákazníci na Slovensku sa jedného dňa dočkajú výraznejšej dotácie štátu po kúpe ekologického vozidla - elektromobilu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hybrid, elektromobil, Fuel Cell...

Chcete sa odlíšiť a viete to zdôvodniť aj rozumom? Chcete cestovať "čistejším" autom alebo máte iný dôvod prečo bez ekologicky zameraného vozidla neviete žiť? Aby ste si vybrali správne alebo sa aspoň zorientovali, zhrnuli sme pre vás základné vlastnosti vozidiel využívajúcich na svoj pohon okrem spaľovacieho motora aj elektrickú alebo výhradne elektrickú energiu.

Ďakujeme, že sa zúčastníte ankety pod článkom.

Hybrid

Spaľovací motor je primárnym pohonným prvkom hybridného vozidla, ktorému asistuje elektromotor živený energiou z akumulátora. Nabíjanie akumulátora je len sekundárnou úlohou: výhradne počas brzdenia, či jazdy dole kopcom – tzv. rekuperácia energie, ktorá by sa inak premenila napr. na teplo produkované brzdovými kotúčmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Typ vozidla

Hybrid

Hlavná úloha

zníženie spotreby paliva pri rozjazdoch a zrýchľovaní

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto

Zdroj energie

Primárne: fosílne palivo Sekundárne: elektrická energia akumulátora

Možnosť nabíjania zo siete

NIE

Dojazd na batérie

0 – 5 km*

Celkový dojazd

>500 km

Výhody

+ nižšia spotreba v čisto mestskej premávke v porovnaní s automobilom s rovnakým spaľovacím motorom bez hybridnej sústavy

+ nižšie produkované emisie

+ výrobca kompenzuje vyššiu nadobúdaciu cenu atraktívnejšou sériovou výbavou

+ väčšinou automatická prevodovka

Nevýhody

- vyššia nadobúdacia cena

- nízky výkon elektromotora

- potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie

- vyššia pohotovostná hmotnosť

- mimo mesta takmer nulový potenciál úspory paliva

- potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv

- krátky alebo nulový dojazd v čisto elektrickom režime

Iné

*Nie každý hybridný automobil je tzv. full hybrid, teda umožňuje aj jazdu v čisto elektrickom režime s vypnutým spaľovacím motorom.

Hybridy v predaji: Toyota Prius, Kia Niro (čoskoro), Honda NSX (čoskoro),...

Plug-In Hybrid

Spaľovací motor je primárnym pohonným prvkom na dlhých trasách mimo mesto. Elektrická sústava je plne sebestačná a schopná umožniť vozidlu prekonať desiatky kilometrov na elektrickú energiu akumulátora, ktorý je možné dobíjať z elektrickej siete.

Typ vozidla

Plug-In Hybrid

Hlavná úloha

nevyužívať fosílne palivo na „dojazd do práce a späť“

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto i blízke medzimesto

Zdroj energie

elektrická energia akumulátora+fosílne palivo na dlhé trasy

Možnosť nabíjania zo siete

ÁNO

Dojazd na batérie

cca 10 – 50 km

Celkový dojazd

>500 km

Výhody

+ dojazd na elektrickú energiu: po nabití batérií jazdí v elektrickom režime a v rámci dojazdu bez zapnutia spaľovacieho motora

+ v meste výrazne nižšia spotreba v automatickom hybridnom režime (pri nabitých batériách pred jazdou)

+ nižšie produkované emisie pri hybridnej jazde

+ výrobca kompenzuje vyššiu nadobúdaciu cenu atraktívnejšou sériovou výbavou

+ väčšinou automatická prevodovka

+ v danej triede relatívne vysoký celkový výkon sústavy

+ mimoriadne nízka priemerná spotreba fosílneho paliva na prvých 100 km jazdy (ak sa minie energia najprv z batérií)

+ extrémne tichá jazda (elektrický režim)

Nevýhody

- výrazne vyššia nadobúdacia cena

- potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie

- vyššia pohotovostná hmotnosť

- potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv

- bez nabíjacieho stojanu a plného využitia batérií je potenciál plug-in hybridu znížený na úroveň bežného hybridu

- v zimných mesiacoch znížený dojazd na el. energiu

Iné

 

Plug-In Hybridy v predaji: BMW 330e, Audi Q7 E-tron Quattro, Kia Optima Plug-In Hybrid, Volvo XC90 T8...

Elektromobil

Elektromotor je hlavným a jediným pohonným prvkom elektromobilu. Elektrickú energiu uchováva výhradne akumulátor nabíjaný z externej elektrickej siete.

Typ vozidla

elektromobil

Hlavná úloha

pri akceptovaných nevýhodách môže plniť úlohu jediného vozidla

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto i blízke medzimesto

Zdroj energie

elektrická energia akumulátora

Možnosť nabíjania zo siete

ÁNO

Dojazd na batérie

cca 40 – 400 km

Celkový dojazd

cca 400 km podľa veľkosti batérií a typu vozidla

Výhody

+ ekonomická prevádzka: možnosť nabíjania v mestách zadarmo

+ automatická „prevodovka“

+ extrémne tichá jazda

+ ekológia prevádzky (bez zohľadnenia výroby el.energie)

Nevýhody

- výrazne vyššia nadobúdacia cena pri vozidlách s veľkokapacitnými akumulátormi

- na výber len niekoľko typov vozidiel vybraných výrobcov

- potenciálne menší batožinový priestor, ktorý čiastočne zaberú batérie

- potenciálne vyššia pohotovostná hmotnosť

- nedostatočná sieť verejných nabíjacích staníc

- dlhý čas nabíjania do plnej kapacity batérií: zväčšia viac ako 1h

- neuspokojivý dojazd pri vozidlách s „dostupnou“ cenou

- orientácia výrobcov skôr na malé mestské vozidlá

- bez domáceho alebo firemného nabíjacieho stojanu takmer nevyužiteľné

- v zimnej prevádzke výrazne nižší dojazd: batéria vyčerpáva elektrické vykurovanie

- znižujúca sa kapacita batérií pri silných mrazoch

- znižujúca sa kapacita batérií cyklami nabíjania

Iné

Väčšina automobilových značiek v súčasnosti vyrába výhradne malé mestské elektromobily, ktoré nemajú potenciál plne nahradiť jediný automobil v rodine. „Dospelé“ elektromobily ako napr. Tesla patria do triedy luxusných prémiových vozidiel s očakávane vysokou nadobúdacou cenou.

Elektromobily v predaji: Kia Soul EV, Nissan Leaf, BMW i3, Tesla Model S a X...

Vozidlo s palivovým článkom

Elektromotor je hlavným a jediným pohonným prvkom. Elektrickú energiu vyrába palivový článok, ktorý na svoju prevádzku potrebuje vodík (uchovávaný v tlakových nádobách) a vzdušný kyslík. Automobil disponuje aj vyrovnávacím akumulátorom podobne ako bežný hybrid.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Typ vozidla

Fuel Cell: elektromobil s vodíkovým palivovým článok

Hlavná úloha

univerzálne použitie

Oblasť primárneho použitia s ohľadom na el. sústavu

mesto i blízke medzimesto

Zdroj energie

vodíkový palivový článok

Možnosť nabíjania zo siete

NIE

Dojazd na batérie

-

Celkový dojazd

400 – 800 km

Výhody

+ ekonomická prevádzka: tankovať vodík je lacnejšie ako benzín či naftu

+ automatická „prevodovka“

+ extrémne tichá jazda

+ dojazd

+ univerzálne použitie

+ ekologická prevádzka: jedinou emisiou je voda

Nevýhody

- výrazne vyššia nadobúdacia cena

- zatiaľ takmer nedostupné v bežnej distribučnej sieti automobiliek*

- nedostatočná sieť čerpacích staníc disponujúcich vodíkom

- nemožnosť preniesť vodík podobne ako napr. benzín či naftu v transportných nádobách

- potenciálne riziko zložitejších porúch a následne náročných opráv

Iné

* napriek tomu, že viacerí výrobcovia už vozidlá s palivovým článkom vyrábajú v sériovej podobe, slúžia najmä ako fleetové autá veľkých korporácií. 

Autá s palivovým článkom v predaji: Ako plne sériové vozidlá dostupné verejnosti registrujeme v súčasnosti Toyotu Mirai a Hyundai ix35 Fuel Cell. Obe sú v ponuke dílerov v Nemecku.

Anketa:
Aký typ osobného vozidla má podľa vás budúcnosť?
Anketa bola ukončená

Späť na úvod.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 091
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 540
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 857
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 138
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 747
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 981
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  2. Martin Borecky: Rakovina
  3. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  4. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  5. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  6. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 897
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 588
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 407
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 319
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 417
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 358
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 192
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu