SME
reklama

Boli sme zvedaví, prečo je nová Vitara taká obľúbená (test)

Malé SUV japonskej značky Suzuki prerazilo na našom trhu viac, ako sme v minulosti predpovedali. Nenásilný dizajn, renomé značky i prijateľná cena dosiahli svoje.

(Zdroj: Martin Vosko)

Tesne po tom, čo nový model Vitara dorazil na slovenský trh, sme si nevedeli odpovedať na otázku, prečo Suzuki kanibalizuje vlastné modely. S odstupom času a vyskúšaní už obľúbeného modelu sme zistili, že nie Suzuki S-Cross, ale model Vitara je mentálnym nástupcom v našej krajine rozšíreného modelu SX-4.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nadšení sme boli z hravého podvozka, výbornej kulisy radenia i ochoty pohonu 4x4. Motorová paleta bežnej Vitary s jedným dieselom a jedným benzínovým motorom značne zjednodušuje voľbu. My sme však vyskúšali model Vitara S a v ňom nový zážihový turbomotor s objemom 1,4 litra, ktorý s prijateľnou spotrebou paliva ponúka to, o čom iní len snívajú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nenápadná, ale vidíme ju všade

Po dizajnovej stránke nepatrí Vitara medzi „oslňovačov“ ulíc v meste, práve naopak. Je jednoduchá a nebyť možnosti kombinovať rôzne farebné lakovania s inou farbou strechy, prípadne odlíšiť disky kolies, bolo by toto stredné SUV ešte nenápadnejšie.

Práve jednoduchší vzhľad modelu Vitara voči modelu S-Cross môže zákazníkom pozitívne padnúť do oka. Páči sa im natoľko, že akceptujú aj potrebu investovať pri kúpe Vitary viac ako pri voľbe modelu S-Cross.

Interiér nie je úplne jednoduchý, ale neobťažuje. Ovládacie prvky umiestnili konštruktéri tam, kde by ste ich podľa očakávania hľadali. Až na drobné zaváhania, napr. v podobe ovládania hlasitosti „tlačidlami“ na dotykovom displeji, sa všetko podarilo.

Vzhľad interiéru podporí kontrastné červené prešívanie volantu, sedadiel a červené lemy výduchov ventilácie a hlavných prístrojov. Páčili sa nám na japonské pomery veľmi vkusne umiestnené analógové hodiny – tretí kruh medzi dvoma výduchmi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vitara S je vybavená najvyšším stupňom výbavy, ktorá v cene 20-tisíc eur zahŕňa okrem iných vecí aj adaptívny tempomat rýchlosti, bezkľúčové odomykanie a štart, automatickú klimatizáciu i pohon 4x4.

Motor hodný závisti

Na pohon bežného model Vitara, bez prívlastku S, môže slúžiť atmosférický motor s objemom 1,6 litra alebo diesel s rovnakým objemom. Písmenko „S“ nie je len o doplnkoch, pretože kolesá roztáča nový 1,4-litrový benzínový turbomotor Boosterjet.

Úsmev na tvári sme mali takmer okamžite po nasadnutí za volant a prekonaní prvých kilometrov. Vozidlo vážiace 1.210 kg (s manuálnou prevodovkou) je zrejme to najochotnejšie malé SUV tejto triedy. Výkon 140 konských síl a krútiaci moment 220 Nm dopraje vozidlu dostatok potenciálu aj na jazdu, ktorú môžeme smelo označiť za športovú.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Sklamanie nenastalo ani po týždni testovania v meste a na nespevnených cestách, pretože motor podliezol sedemlitrovú hranicu priemernej spotreby. Počas úspornej jazdy mimo mesta sa benzínový motor uspokojí so spotrebou aj o vyše liter nižšou, t.j. cca šesť litrov, a približuje sa tak výrobcom udávanému priemeru.

Papierové zrýchlenie 10,2 sekundy možno neoslní, no spojenie podareného motora a prevodovky s kratšími prevodmi chytí za srdce. Radosť s akou Vitara skracovala vzdialenosti medzi našimi cieľmi bola viac ako zábavná.

Nečaká dlho na zrýchlenie vo voľnom pruhu

Automobilka vybavila model Vitara S aj voličom systému pohonu všetkých štyroch kolies, ktorú umožňuje predpripraviť elektroniku na očakávanú situáciu. V praxi sme sa však nestretli so situáciou, kedy by nestačil štandardný režim Auto – teda prednastavená voľba. Elektronika sama rozpozná potreby trakcie a ovláda medzinápravovú spojku pohonu všetkých štyroch kolies.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Veľkou devízou modelu Vitara je svetlá výška 185 mm, čím o polovicu centimetra poráža aj snežného muža našich západných susedov. S rozumom tak Vitara 4WD prekoná i skutočné prekážky a nezaskočí ju ani kríženie náprav, kedy má medzinápravová spojka skutočne veľa práce.

Vodičovi môže pomôcť aj adaptívny tempomat, ktorý automaticky znižuje rýchlosť pri približovaní sa za vozidlo v rovnakom pruhu s nižšou rýchlosťou. V rámci motoristického priemyslu to nie je novinka, ale Vitara po zapnutí „blinkra“ mierne uvoľní brzdu a pomaly zrýchľuje. Vyhnete sa tak efektu, že ste už zaradení vo voľnom jazdnom pruhu a vozidlo ešte potrebuje čas aby pridalo na cestovnú rýchlosť.

Prečo sa jej tak darí?

Odpoveď nie je jednoduchá. V prvom rade musíme uznať, že japonská značka Suzuki má na našom trhu veľmi dobré meno. Vyrába spoľahlivé autá a v prípade modelu SX4 si ľudia kúpili rovnaký automobil po troch rokoch používania, lebo chceli nové auto, ale boli bezvýhradne spokojní s tým súčasným.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Myslíme si, že na Slovensku je veľká skupina ľudí, ktorá chce mať pekné auto, ale zároveň nepotrebuje aby sa za ním ľudia na prechode obzerali. Presne také Suzuki je. Napriek tomu, môže byť nová Vitara výraznejšia ako ktorékoľvek iné SUV. Množstvo farebných kombinácií karosérie, strechy, nárazníkov či kolies umožňuje vyskladať si vzhľad na aký máte práve náladu.

Z testovacieho zápisníka

Značka a model

Suzuki Vitara S

Verzia

4x4 6MT

Cena modelu od/Cena testovacieho modelu

18 000 (2WD)/21 700 eur (4WD 6MT)

Motor

preplňovaný benzínový štvorvalec s objemom 1373 cm3

Výkon - kW(k) / pri otáčkach (ot./min)

103(140) / 5.500

Krút. moment - (Nm) / pri otáčkach (ot./min)

220/1.500 - 4.000

Typ prevodovky/počet stupňov

manuálna / 6

Zrýchlenie z 0-100 km/h - výrobca (s)

10,2

Spotreba - výrobca/test (l/100km)

5,4 / 6,3

Pohotovostná hmotnosť/úžitková (kg)

1210/520

Objem batožinového priestoru (l)

375/1120

Rázvor náprav; dĺžka, šírka; výška (mm)

2.500; 4.175; 1.775; 1.610

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  2. V púpave je všetko, čo potrebujete
  3. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  4. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  5. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov
  6. Slovenskí maloobchodníci hľadajú cesty k zdravému rastu
  7. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca
  8. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou
  1. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike
  2. V púpave je všetko, čo potrebujete
  3. Virtuálne sídlo má svoju volebnú miestnosť. Ako je to možné?
  4. dm podporila sumou 6 317 eur realizáciu projektu
  5. Lifehack pre domácnosť?
  6. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny
  7. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou
  8. OBI rozžiarilo Zvolen na oranžovo
  1. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 12 255
  2. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 11 256
  3. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 9 846
  4. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 9 706
  5. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 5 552
  6. Posledné byty v jedinečnej novostavbe v historickom jadre Košíc 4 464
  7. Malé pivovary aj varenie naživo. Bratislava ožije gastronómiou 2 778
  8. V púpave je všetko, čo potrebujete 2 194
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vlado Monček: Do obrany Izraela sa zapojili aj stíhačky USA
  2. Helena Michlíková: Narodeniny
  3. Tadeáš Ďurica: Zlá Európska únia, alebo vláda, ktorá nedodržuje pravidlá?
  4. Marek Namešpetra: Bordel
  5. Andrea Prochazkova: Strata partnera a hľadanie seba samej 2. diel
  6. Andrea Prochazkova: Marekovi
  7. Radoslav Záhumenský: Spoznávame Horné Kysuce
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 101 055
  2. Pavol Burda: Podržtaška naveky 44 942
  3. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 32 972
  4. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 30 111
  5. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 27 773
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 072
  7. Ľudmila Križanovská: Rytmus, Cibulková, Plačková a ďalší influenceri podporujú Pellegriniho. Škoda, aj keď je to ich vec... 13 669
  8. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 12 897
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  4. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  7. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
  8. Yevhen Hessen: Rusko žiada, aby Ukrajina zatkla šéfa SBU
SkryťZatvoriť reklamu