BRATISLAVA. Organizácia EuroNCAP uvádza, že až 14 percent obetí na cestách tvoria chodci (niektoré štatistiky hovoria celosvetovo o jednej tretine).
V 84 percentách smrteľných zranení sa pritom zrazili s prednou časťou vozidla.
Americký inštitút pre bezpečnosť cestnej premávky IIHS hovorí, že v 50 percentách prípadov nehôd sú na vine chodci, v 39 percentách prípadov vodiči áut a vo zvyšných 11 prípadoch je vina spoločná alebo nezistená.
Na rozsah zranení vplýva viacero faktorov. V prvom rade je to tvar a pružnosť nárazníka a kapoty a množstvo "vzduchu" pod nimi - ak je medzi kapotou a motorom voľný priestor, mäkká kapota sa môže deformovať a absorbovať energiu nárazu pred tým, než by chodec narazil na tvrdý motor.
Do popredia sa však dostávajú aj prvky takzvanej aktívnej bezpečnosti - pyrotechnická kapota, ktorá sa pri náraze nadvihne, airbagy pre chodcov či systém automatického brzdenia, ktorý by mal zrážke z chodcom v prvom rade predchádzať. Ten testuje organizácia EuroNCAP od tohto roku a čoskoro sa pravdepodobne stane povinnou výbavou všetkých nových áut.
Nehody chodcov sa stávajú hlavne v mestách pri nízkych rýchlostiach a najčastejšie pri nich dochádza k poraneniam nôh a hlavy.
Pripravili sme zoznam áut, ktoré za posledných päť rokov najlepšie obstáli v testoch EuroNCAP v kategórii "ochrana chodcov".
Pozn. na väčšine videí nájdete test ochrany chodcov ku koncu záznamu, pri niektorých modeloch však celkom chýba.