Najväčší podiel šoférov, nerešpektujúcich rýchlostné limity, majú škandinávske národy. Vo Švédsku bežne prekračuje povolenú rýchlosť 90 percent šoférov, v Dánsku 89 % a v Nórsku 87 %, uvádza vo svojej tlačovej správe ČTK.
Ako najdisciplinovanejší vyšli z prieskumu vodiči zo Spojených štátov amerických 52%, Grécka 55 % a Španielska 60 %.
Severania sú k sebe asi kritickejší
„Nemôžeme ale vylúčiť, že ľudia na severe Európy sú v posudzovaní vlastného správania za volantom kritickejší než obyvatelia iných krajín,“ podotkol mediálny zástupca LeasePlanu Pavel Hálek.
Ďalej sa tlačová správa ČTK zaoberá správaním českých vodičov. Tretina Čechov jazdí rýchlo vtedy, keď je na ceste minimálna premávka, 28 % prekračuje rýchlosť len na diaľnici a približne štvrtina výhradne v čase, keď sa naozaj ponáhľa.
Pätina šoférov z Českej republiky nikdy neprekračuje rýchlosť, pokiaľ nie je v aute sama. Niečo viac ako desatina respondentov uviedla, že neriskujú vo chvíľach, keď vezú deti.
Spôsob jazdy ovplyvňuje bezpečnosť aj ekonomiku
U nás môže byť situácia v tejto oblasti podobná tej českej. Pri množstve kontrol a radarov na Slovensku sa však prikláňame k predpokladu, že u nás sa jazdí vo všeobecnosti o niečo pomalšie. Tento subjektívny názor podporili pri neformálnych rozhovoroch aj viacerí naši českí kolegovia. Všimli si najmä množstvo vodičov, jazdiacich pod limit.
V správe ČTK sa ďalej rozoberá dopad prekračovania rýchlosti nielen na bezpečnosť, ale aj na ekonomiku. V prípade firemných áut môžu šoféri štýlom jazdy ovplyvniť náklady svojho zamestnávateľa na vozový park, napríklad v oblasti poistenia.
V Európe zaplatí firma na jedno vozidlo za palivo v priemere 2000 eur ročne, jedna dopravná nehoda ju v priemere stojí 700 eur.