SME
reklama

Autá sa opäť vrátia k väčším motorom

Downsizing prináša úspory len v laboratórnych podmienkach.

(Zdroj: Martin Vosko)

Niektoré automobilky - najmä tie, pôsobiace v Európe - sa už celkom vzdali šesťvalcových motorov v prospech menších, no rovnako výkonných agregátov. Zmenšovanie objemu spaľovacích pohonných jednotiek je dôsledok sprísnených emisných noriem.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zdvihový objem motora je čiastočne nahradený jedným alebo viacerými typmi prepĺňania motora: turbom, kompresorom alebo ich kombináciou.

Malý prepĺňaný motor je schopný jazdiť relatívne úsporne aj počas bežnej jazdy, často úspornejšie ako väčší motor s tým istým výkonom. Po výraznejšom stláčaní akcelerátora však jeho spotreba neadekvátne stúpa a v priemere bežne prekračuje spotrebu motora s vyšším zdvihovým obsahom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Toto riešenie má aj svoje tienisté stránky. Motory síce na papieri spĺňajú emisné normy, no limity dosiahnu za prísnych podmienok, pri nízkych otáčkach a takmer výhradne v laboratórnych podmienkach zastaralého európskeho testu NEDC. 

Pripravované zmeny európskej legislatívy ohľadom merania emisií spaľovacích motorov, zrejme automobilky donútia aspoň dočasne opäť navýšiť zdvihové objemy motorov, píše Reuters. Nové merania budú prebiehať v reálnej premávke.

Radikálne zmenšovania kubatúr sa tak zrejme dočkalo svojho konca. Nemôžeme však čakať, že pôjde o radikálne zmeny.

Najmenší naftový motor v ponuke koncernu VW by tak nemal byť agregát 1,4 TDI, ale 1,6 TDI. Zväčšovanie motorov pripravuje aj koncern GM i francúzske značky.

Zmenšovaniu spaľovacích motorov však celkom neodzvonilo. Ďalšia vlna by mohla prísť s masovou elektrifikáciou vozidiel, kde budú spaľovacie motory plniť výhradne úlohu tzv. extenderov – teda agregátov určených na predĺženie dojazdu. Motory v tejto úlohe môže elektronika jednoduchšie donútiť aby pracovali v ideálnom spektre otáčok a teda emisie udrží v akceptovateľnom množstve.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 598
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 532
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 808
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 010
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 960
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 634
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 605
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  2. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  3. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant
  5. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  6. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  7. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  8. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 743
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 519
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 380
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 336
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 371
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 347
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 112
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 422
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu