SME
reklama

Pred sedemdesiatimi rokmi vznikol Unimog, všestranný pracant Mercedesu

Jeho históriu začal v októbri 1946 písať koncepčný model Unimog Protype 1.

Mercedes-Benz UnimogMercedes-Benz Unimog (Zdroj: Mercedes-Benz )

STUTTGART, BRATISLAVA. Mercedes si v týchto dňoch pripomína 70. výročie vzniku Unimogu. Presnejšie povedané, jeho prvého prototypu, ktorého skonštruovanie podnietila neutešená situácia v Nemecku pred koncom 2. sv. vojny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Krajina v tom období okrem iného trpela nedostatkom základných potravín, čo primälo Alberta Friedricha, dlhoročného šéfa vývojového oddelenia leteckých motorov Daimler-Benz, k tomu, aby začal v roku 1944 uvažovať nad zostrojením terénneho vozidla, ktoré by v prvom rade pomohlo zlepšiť poľnohospodársku produktivitu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sa však v auguste 1945 zrodili plány pripravovaného automobilu bolo jasné, že bude mať ďaleko všestrannejšie využitie. Aj preto dostal pomenovanie Unimog, odvodené z nemeckého Universal Motor Gerät, čo sa dá voľne preložiť ako "univerzálny motorový stroj".

Zostrojením prototypu bol začiatkom roka 1946 poverený hlavný konštruktér nemeckej automobilky Heinrich Rössler. Výsledkom jeho snaženia sa stal koncepčný model Unimog Protype 1, ktorý absolvoval prvé testovacie jazdy v teréne 9. októbra 1946.

Za volant vozidla plne naloženého drevom si sadol sám Rössler. Dočinenia pritom mal s ľahkým nákladným vozidlom prispôsobeným na jazdu v teréne. Znamenalo to vysokú svetlosť, pohon všetkých kolies či uzamykateľné diferenciály na oboch nápravách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keďže žiadny vhodný vznetový motor nebol v tom čase k dispozícii, prototyp poháňal benzínový štvorvalec s objemom 1,7 litra zo sedanov radu 170V. Išlo však len o dočasné riešenie, kým sa nepodarí dokončiť vývoj nového dieselového agregátu OM 636.

Prvý sériový Unimog, ktorým sa v roku 1947 stal typ U 25, už poháňala novovyvinutá jednotka produkujúca výkon 25 koní. Nákladiak vďaka nej a 6-stupňovej prevodovke s krátkymi prevodmi dosahoval maximálnu rýchlosť 50 km/h. Teda dvojnásobnú v porovnaní s vtedajšími traktormi.

Vpredu a vzadu mal vyvedené hnacie hriadele pre pohon náradia a v kabíne miesto pre dvoch ľudí. Jeho pohotovostná hmotnosť bola 1780 kg, kým celková 3150 kg.

Prečítajte si tiež: Unimog je vhodný aj na svadobnú cestu Čítajte 

Rázvor vozidla mal 1760 mm a rozchod len 1270 mm. V tomto smere výrobca vyšiel v ústrety poľnohospodárom a prispôsobil konštrukciu automobilu typickému rozstupu medzi dvoma riadkami zemiakového poľa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Unimog sa v nasledujúcich rokoch osvedčil ako praktický "pracovný stroj", ktorý mal a má, vďaka vysokej modularite konštrukcie, všestranné využitie. Dokáže plniť funkciu traktora, ťahača, nákladiaku, hasičského, armádneho či expedičného auta.

Aj táto jeho univerzálnosť prispela k tomu, že sa ho počas 70-ročnej histórie predalo takmer 400-tisíc kusov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 963
  2. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 17 725
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 546
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 971
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 494
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 440
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 955
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 486
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  2. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  3. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  4. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  5. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  6. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  7. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  8. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 477
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 659
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 462
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 663
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 463
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 380
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 352
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu