Carlos Ghosn, súčasný riaditeľ Renaultu a Nissanu, povedie aj tretiu automobilku. Stane sa tak zrejme na konci roka, keď Nissan uzavrie kúpu tretinového podielu v Mitsubishi za dve miliardy eur, píše Bloomberg.
Ghosn sa tak stane prvým riaditeľom, ktorý povedie naraz tri automobilky. Ghosn naznačil aj ich zlúčenie.
Vyvolal pád hodnoty akcií, potom nakupoval
Nissan pristúpil ku kúpe po tom, ako hodnota Mitsubishi koncom apríla spadla na polovicu. Dôvodom bola správa, podľa ktorej Mitsubishi podvádzalo pri meraní emisií tak, že na testy používalo neoprávnene upravené autá.
Problém sa týka miniáut určených pre japonský trh (tzv. kei cars), ktoré sa predávali pod značkami Mitsubishi aj Nissan. Väčšina z predaných kusov pritom boli Nissany - 468-tisíc vs. 157-tisíc kusov.
Práve Nissan zverejnil správu, že Mitsubishi vyrába autá nespĺňajúce emisné limity - prišiel na to pri svojich interných emisných meraniach a upozornil verejnosť. Nissan tak pod svojou značkou predával autá, ktoré Mitsubishi vyrobilo a "upravilo" im emisie pri laboratórnom meraní.
Rysuje sa najväčšia automobilka na svete
V súčasnosti sú tri najväčšie automobilky na svete Toyota, Volkswagen a General Motors. Každá z nich sa minulý rok vyrobila len o niečo menej ako desať miliónov vozidiel.
Ak spočítame výrobu troch výrobcov vstupujúcich do spolupráce - Nissan vyrobil v roku 2015 vyše 5,2 milióna vozidiel, Renault 2,6 milióna, Mitsubishi vyše milióna a AutoVAZ približne 300-tisíc - spolu 9,2 milióna.
Je možné, že Nissan, Renault a Mitsubishi sa pokúsia o vytvorenie jedného veľkého koncernu. Ten by sa mohol zaradiť medzi najlepších, prípadne pri zefektívnení výroby a oživení značky Mitsubishi na samotný vrchol.
"Toto nie je obchod, ktorý uzavrieme a začneme vymýšľať, čo spolu dokážeme," vyhlásil Carlos Ghosn na nedávnom autosalóne v Paríži, a vysvetlil: "v deň, kedy uzavretie obchodu ohlásime, vám zároveň povieme, čo spolu spravíme."
"Sú to obrovské veci. Obrovské veci medzi Mitsubishi a Nissanom. Ale aj spolupráca Renaultu s Mitsubishi môže byť významná," dodal Ghosn.
Ghosna volajú aj Škrtač nákladov
62-ročný Ghosn je riaditeľom Nissanu od roku 2001 a Renaultu od 2005. Renault s Nissanom vytvorili na začiatku milénia alianciu - v tom čase bola japonská automobilka vo finančných ťažkostiach a Ghosn ju vrátil späť k zisku.
Renault a Nissan sa stále považujú za dve samostatné automobilky, hoci majú spoločné vedenie a úzko spolupracujú aj na viacerých modeloch (používajú spoločný modulárny podvozok CMF). Do portfólia aliancie patrí okrem Renaultu a Nissanu aj Dacia, japonská luxusná značka Infiniti a kórejská značka Renault-Samsung. Podiel majú aj v ruskej automobilke AutoVAZ (Lada).
Kúpa 34-percentného podielu Mitsubishi automobilkou Nissan čaká na schválenie japonským protimonopolným úradom. Tým by mal byť obchod uzavretý.