Keby sme mali vybrať automobilku, ktorá ponúka najlepšie svetlá, bez dlhého váhania označíme Mercedes. Už roky prichádza s novinkami v tejto oblasti.
Kritériom pre moderné svetlá nie je len jeho farba, intenzita a množstvo osvetlenej plochy. Najmä v luxusných autách si šofér potrpí na kvalitné automatické svetlá bez nutnosti prepínať medzi stretávacími a diaľkovými svetlami.
Technológiu vyvinul Osram
A to, čo je dnes v luxusných autách, sa postupne dostane aj do tých bežných. Príkladom je nová Astra. Jej Led Matrix svetlá sú v danej triede vysoký nadštandard. Aj preto nás poteší každá technologická novinka, prichádzajúca v nám nedostupných autách.
Natáčanie svetiel a zhasínanie jednotlivých segmentov tak, aby svetlá dostatočne osvetľovali okolie, ale zároveň neoslňovali ostatných účastníkov premávky, je v prípade Mercedesu už dnes na vysokej úrovni.
Z praxe vieme, že jeho svetlá robia minimum chýb a len výnimočne sa stane, aby nás protiidúci vodič "vyblikal". Teraz sa to v nemeckej automobilke rozhodli dotiahnuť do dokonalosti. Novinku vyvinula spoločnosť Osram v spolupráci s partnermi Daimler, Fraunhofer, Hella a Infineon.
Svetlá sa v maximálnej miere prispôsobia situácii
Nový svetlomet využíva tri svetelné zdroje LED nového druhu, z ktorých každý má 1 024 individuálne, výlučne elektronicky ovládaných bodov. Pre porovnanie v aktuálnej Triede E pracujú svetlomety MULTIBEAM LED značky Hella, každý s 84 individuálne ovládanými, vysokovýkonnými svetelnými diódami Osram.
Nové svetlá sa podľa Mercedesu majú prispôsobiť "každému mysliteľnému priebehu zákruty". V tme nemá ostať žiadna okrajová zóna.
Snímače vo vozidle analyzujú okolie s cieľom dostatočne osvetliť ostatných účastníkov cestnej premávky. Vodič si ich tak dokáže lepšie všimnúť. Súčasne však možno vynechať časti svetelného lúča, smerujúce na hlavy protiidúcich účastníkov cestnej premávky, aby sa spoľahlivo zabránilo ich oslneniu.
Takéto variabilné diaľkové svetlo by na cestách nižšej triedy už vôbec nebolo potrebné tlmiť. Systém variabilného a adaptívneho rozptylu svetla má zabezpečiť osvetlenie na mieru v každej situácii.
Pri vyššej rýchlosti sa napríklad automaticky zväčší aj dosah svetelného kužeľa. V mestskej doprave zasa širší rozptyl svetla zvyšuje bezpečnosť, pretože okrem cesty lepšie vysvieti aj chodník a okrajové zóny. Kedy sa tejto novinky dočkáme v sériových autách, nie je z tlačovej správy známe.