SME
reklama

Kto priniesol svetu autonómne auto? Tesla to nebola

To čo ponúka Tesla, je už dávno vyvinuté. Jej Autopilot navyše nerobí z auta plneautonómne vozidlo.

ilustračné/Tesla Model Silustračné/Tesla Model S (Zdroj: Tesla Motors)

Nedávno sa na internete objavili vyjadrenia šéfa spoločnosti Nvidia, Jen-Hsun Huanga, týkajúce sa automobilky Tesla. V nich vyzdvihuje amerického výrobcu vozidiel za to, že svetu priniesol hardvér, potrebný pre plneautonómne riadenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tesla je navyše podľa neho o päť rokov vpredu pred ostatnými. Na prvý pohľad sa to môže zdať ako pravdivé tvrdenie. Veď väčšina automobiliek hovorí o zavedení poloautonómneho režimu až v rokoch 2020 a neskôr.

K podobným vyjadreniam však Huanga môže motivovať aj chystaná spolupráca s Teslou. Spoločnosť Nvidia si mnohí pamätáme ako dodávateľa grafických kariet a ďalších komponentov do počítačov. Teraz bude Tesle dodávať superpočítač Drive PX 2. Ten má podľa Huanga vyriešiť zásadné nedostatky v autonómnom riadení.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problémom nie sú senzory, ale reakcia umelej inteligencie

Huang vidí problém autonómneho riadenia nie v detekcii okolitého sveta, ale v umelej inteligencii. V tomto s ním do veľkej miery súhlasíme. Dnešné radary, lidary, senzory, kamery a ďalšie zariadenia, skenujúce okolie vozidla, dokážu poskytnúť množstvo informácií. Správne ich vyhodnotiť a reagovať na vzniknutú situáciu je už druhá (zložitejšia) vec.

Tu sa však naša zhoda názorov so šéfom Nvidie asi končí. Tesla priniesla do automobilového priemyslu nový vietor a výrazným spôsobom spopularizovala elektromobily. Určite však svetu nepriniesla potrebný hardvér pre autonómne vozidlá.

Autonómne riadenia dnes pozostáva zo súboru asistenčných systémov. Základom je asistent pre udržanie auta v jazdnom pruhu a adaptívny tempomat, schopný reagovať na zmenu rýchlosti vozidiel vpredu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Mercedes začal s vývojom v roku 1985

Oba asistenčné systémy sú už dávno súčasťou výbavy áut. Najmä adaptívny tempomat má za sebou dlhú históriu. Mercedes napríklad, pracuje na autonómnom riadení už 30 rokov.

Prvým projektom, v ktorom sa automobilka zaoberala autonómnym vozidlom bol EUREKA-PROMETHEUS v roku 1985. Jedným z jeho výstupov je využívanie miniatúrnych kamier, umiestnených za predným a zadným oknom. Boli tu položené základy pre parkovacieho asistenta, asistenta pre opustenie jazdného pruhu, ale aj navigačných systémov
Predchodcu adaptívneho tempomatu do sériového auta však prvýkrát nasadilo Mitsubishi. Už v roku 1992 zaviedlo do svojho modelu Debonair, predávaného na japonskom trhu systém, upozorňujúci vodiča na priblíženie sa k vozidlu vpredu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O tri roky neskôr Mitshubishi Diamante dokázalo na priblíženie k vpredu jazdiacemu autu reagovať ubratím plynu, či podradením. Stále však aktívne nebrzdilo.

S touto novinkou prišiel až Mercedes v roku 1999 s adaptívnym tempomatom Distronic. V priebehu krátkeho času sa adaptívny tempomat rozšíril medzi ďalšie automobilky. Tu hovoríme o sériových autách so sériovým vybavením.

Autonómne z Mníchova do Kodane už v roku 1995

V testovacích prototypoch asistenčné systémy fungovali už skôr. Prvú autonómnu jazdu zvládla nemecká automobilka už v roku 1995.

Mercedes triedy S, vybavený superpočítačom, absolvoval trasu dlhú 1678 kilometrov z Mníchova do Kodane takmer výlučne v autonómnom režime jazdenia. Bez zásahu vodiča zvládal jazdu po diaľnici, vrátane zmeny jazdného pruhu, predbiehania a dodržiavania bezpečného odstupu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4RHC na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 547
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 918
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 991
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 594
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 487
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 996
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 386
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 682
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 666
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 469
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 381
  6. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 370
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 359
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 6 789
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu