SME
reklama

Prvá jazda: Toyota C-HR osloví aj náročných zákazníkov

Kompaktný crossover prináša odvážnu zmenu medzi mestskými SUV. Vyvážené vozidlo s atraktívnym dizajnom sa nám páčilo najviac s manuálnou prevodovkou.

(Zdroj: Martin Vosko)

Do segmentu mestských crossoverov chcela Toyota vstúpiť hrdinsky aj napriek tomu, že v tejto kategórii japonskej značke automobil dlho chýbal. Konkurencia sa za ten čas stihla úspešne etablovať a na trhu je z čoho vyberať.

Po prvej jazde sme presvedčení, že Toyota neurobila chybu a pripravila celkom nový automobil, ktorý posunie pomyselnú latku o stupienok vyššie, až niekde k hranici prémiových vozidiel. Podarilo sa jej úspešne spojiť pocit z riadenia kompaktných hatchbackov a výhody menších SUV.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z vozidla sme boli po pár hodinách jazdy nadšení. Obmedzením by mohla byť ponuka pohonných jednotiek, čo sa však môže v budúcnosti zmeniť. Toyota trvá na tom, že najpredávanejší bude hybrid.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Odvážna ako Lexus

Novú Toyotu C-HR by ste si mohli pokojne zmýliť so sesterským Lexusom a nebola by to pre luxusnú divíziu urážka. Automobilka dizajnérom povolila opraty a vďaka priamej orientácii na európsky trh vznikol mimoriadne atraktívny automobil, ktorý bude z radu vozidiel vytŕčať dizajnom. Nie však v negatívnom zmysle.

V novom modeli vidíme dizajnové línie nie len Lexusu, ale aj modelov Toyota ako napr. Auris, či GT86. V Toyote nabrali mimoriadnu dávku odvahy, no zároveň udržali fantáziu v medziach európskej úzkoprsosti.

Toyota sa nebála ísť cestou zvažujúcej sa zadnej časti karosérie napriek tomu, že tým vozidlo prišlo o časť priestoru pre hlavy cestujúcich na zadných sedadlách. Zároveň došlo k zmenšeniu okna zadných dverí, s čím sú spojené ďalšie drobné obmedzenia.

Praktickú stratu doháňa opäť dizajn, ktorého úloha je v modernej Európe nezanedbateľná. Páči sa nám, že Toyota C-HR nie je vizuálny kompromis a nemá chuť zastúpiť viac prakticky orientované mestské SUV.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dizajn prekvapí na fotke i naživo

Naše nadšenie z dizajnu exteriéru neopadlo ani po sadnutí za volant. Kde sa stratila Toyota a jej strohosť? Z nášho pohľadu ide o novú vlnu dizajnu mestských vozidiel Toyota. Často kritizovaná tvrdosť a materiálový chlad interiérov modelov Toyota je zredukovaný na minimum.

Prvý rad sedadiel ponúka dostatok miesta na nohy i hlavu. Nie je možné dosiahnuť tak nízky posed ako v hatchbacku, no celkový pocit je práve taký – kompaktný s pridanou hodnotou lepšieho výhľadu smerom dopredu.

Tubusy s ručičkami rýchlomera a otáčkomera otočené na vodiča, zvýšená konzola na ovládanie ventilácie i veľký osempalcový displej sú priamo cielené na šoféra. Viacvrstvová palubná doska je rozdelená plastovým pásom s matným lakovaním, pričom farbu si vyberá budúci majiteľ. Tento prvok sa ťahá cez dvere, prechádzajúc vrchnou časťou displeja cez celú palubnú dosku. Vrchný panel 'palubky' má mierne odlišný farebný odtieň – rovnaký ako lakťová opierka.

V Toyote si dali záležať a dizajnovú orientáciu na tvar diamantu prezentujú nie len na výliskoch v strope, ale napríklad aj veľmi zaujímavým riešení panelu dverí.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kompaktná zvonku, primeraná zvnútra

Crossover C-HR stojí na modulárnej platforme TNGA s rázvorom náprav len o 2 cm kratšom, akým disponuje model RAV-4. Rázvor 2640 mm využili v Toyote v prospech pasažierov na zadných sedadlách a ani vyššie postavy netrpia nedostatkom miesta pre kolená. Spokojne sa môžu posadiť nižšie, keď chcú mať rezervu nad hlavou.

Ponuka batožinového priestoru je zákonite o niečo nižšia, keďže priestor ustúpil pasažierom. Objem 377 dm3 je však mimoriadne dobre využiteľný, keďže kufor netrpí žiadnymi výstupkami a má pravidelný tvar.

Po sklopení operadiel zadných sedadiel žiaľ nevznikne rovina s dnom kufra. Rozumieme faktu, že pod zadnými sedadlami si svoje miesto našli batérie hybridu, no dodatočné zvýšenie dna batožinového priestoru, by mohlo tento stav pomerne elegantne riešiť.

Hybrid bude voľbou rozumu

Výber pohonnej jednotky a pripojenej prevodovky je pomerne jednoduchý a to preto, že Toyota zákazníkom takpovediac zviazala ruky. Japonská značka je presvedčená, a predajné čísla kompaktných modelov v Európe to potvrdzujú, že najlepšou voľbou je hybridné pohonné ústrojenstvo s pohonom prednej nápravy. Rozdiel v cene modelu s klasickým pohonom a automatom (CVT, FWD) a hybridom v porovnateľných výbavách je len 1800 eur.

V okolí Madridu sme vyskúšali dve v zásade najodlišnejšie verzie C-HR: hybrid a verziu s novým benzínovým štvorvalcom kombinovaným s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou s funkciou automatického medziplynu. Prvý sme vyskúšali práve hybridný pohon.

Pohon, kde základ tvorí benzínový štvorvalcový motor so zdvihovým objemom 1,8 litra, doplnený o dvojicu elektromotorov (MG1, MG2), prešiel modernizáciou. Je opäť výrazne kompaktnejší.

Tvorí ho prevodovka typu transaxle so štyrmi hlavnými prvkami: elektromotor MG1 slúži hlavne ako generátor elektrickej energie počas spomaľovania a priameho brzdenia. Plní tiež úlohu štartéra. Motor MG2 je hlavný hnací motor a generátor v prípade, že je vozidlo v režime rekuperačného brzdenia (B). Je zároveň jediným pohonom počas cúvania. Ostatné dva prvky pohonu tvoria planétový prevod a redukcia stáleho prevodu.

Remeňom poháňaný alternátor nahradil prevodník, ktorý priamo dobíja klasický 12V akumulátor a využíva elektrickú energiu hlavného Ni-MH akumulátor s kapacitou 1,31 kWh.

Po obchvate na elektriku

Novinka by mala byť ešte úspornejšia. Jedným z dôvodov je aj úprava výfukového potrubia tak, aby výfukové plyny nepriamo pomohli zohriať spaľovací agregát, čím sa skrátil čas potrebný na prvé vypnutia spaľovacieho motora.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4S8H na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu