BRATISLAVA. Keď po chladnej noci na zem zasvieti slnko, začne sa z jej povrchu odparovať voda. Pretože sa nad zemou drží ťažký chladný (ešte nezohriaty) vzduch, bráni odparenej vode, aby stúpala a tvorila oblaky na oblohe.
Odparená voda tak ostáva pri zemi, kde tvorí hmlu - jav, pri ktorom je viditeľnosť znížená na vzdialenosť menej ako jeden kilometer. Hmla sa tvorí najmä v zime a na skorú jar, keď je vzduch vlhký a teploty okolo nuly.
Na hmlu si motoristi radi posvietia. Nie všetci však správne.
Čitateľ Jozef sa pýta:
Chcel by som sa opýtať, či sa môžu zadné hmlovky používať v tuneli (každý je osvetlený), keď je mimo tunela hmlisto. Alebo by ich mali vodiči v takomto prípade vypínať - keďže idú za sebou, aby neoslepovali vodiča idúceho za ním?
Ďakujem za odpoveď.
Opýtajte sa aj vy. Vaše otázky posielajte na auto@sme.sk.
Aký význam má ktorá hmlovka?
Autá sú vybavené zadným párom a často aj párom predných hmloviek. Oba druhy svetiel voláme "hmlové" a mnohí vodiči to chápu tak, že ich treba zapnúť vždy, keď je hmla alebo inak znížená viditeľnosť.
V skutočnosti je však ich účel celkom iný - a o predných a zadných hmlovkách by ste mali rozmýšľať nezávisle.