SME
reklama

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

(Zdroj: Martin Vosko)

BRATISLAVA. Po prvej sérii oficiálnych fotografií modernizovaného vozidla Škoda Octavia sa nie len z radov jej fanúšikov dvihla vlna kritiky na upravený vzhľad prednej masky. Vnútorná dvojica rozdelených svetlometov sa priblížila k otvoru pre nasávanie vzduchu, ktorý má pôsobiť širšie rovnako ako celý automobil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vonkajší svetlomet slúži ako stretávacie svetlo a vnútorný ako diaľkové osvetlenie. Po otvorení kapoty je zrejmé, že svetlomet je na každej strane jeden. Deliaci prvok masky je výsostne vec vzhľadu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Octavia má skutočne „problém“, ale nie dizajnový.

Výrazne zložitejšia predná časť obsahuje viacero prvkov s hranami v rôznych uhloch. Cez objektív musí fotograf hľadať pohľad, z ktorého vyzerá Octavia na fotografii rovnako ako očami naživo.

Či skutočne urobil dizajnér Jozef Kabaň pred odchodom do BMW prešľap, nechávame na vašom subjektívnom posúdení. Podľa nás je dnešná Octavia výraznejšia a medzi tisíckami vozidiel v mestách nebude pôsobiť ako šedá myš.

Facelift Octavie považujeme ako celok za minoritný napriek pomerne dlhému zoznamu zmien. Prináša však prvky, ktoré tretej generácii Octavie voči konkurencii už začali chýbať i niečo navyše.

Keď sa vám nepáči spredu, pozerajte sa jej na zadok

Po cestách Portugalska v okolí mesta Porto sme jazdili najmä s verziou 2.0 TDI 110 kW 4x4 a s novým systémom adaptívnych tlmičov (DCC), dostupným za príplatok 1 020 eur od stupňa výbavy Ambition. Ani motor a ani systém pohonu 4x4 nie je nutné predstavovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Subjektívne si myslíme, že Octavia po modernizácii je s dvojlitrovým dieselom kultivovanejšia. Je však možné, že k tomu prispievajú práve adaptívny tlmiče, ktoré svoju prácu odvádzajú príkladne a prepracovaná zadná náprava.

Vozidlá koncernu VW sú vo všeobecnosti tuhé a ich prejav pochopiteľne nemusí vyhovovať všetkým. Agresívnejšia športová jazda, kde sa tuhšie naladenie pozitívne prejavuje, nie je práve primárnym spôsobom prepravy posádky.

S tlmičmi DCC a ich nastavením do režimu komfort sme novú Octaviu takmer nespoznali. Nerovnosti hltá s veľkou rezervou, aj väčší výtlk sa v kabíne zvukovo prejaví len minimálne a pohojdávanie je na akceptovateľnej úrovni.

Octavia disponovala vyrovnaným podvozkom aj pred modernizáciou, no v kombinácii s rozšírenou zadnou nápravou (+20 mm v prípade vlečných ramien, +30 mm v prípade viacprvkovej nápravy) a adaptívnymi tlmičmi je modernizovaný automobil pokojnejší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka širšej zadnej náprave získali viac pokoja do jazdy aj ostatné verzie bez príplatkových DCC tlmičov. Širší rozchod kolies sa pozitívne prejavil aj na vzhľade automobilu. Kolesá nie sú tak utopené v blatníkom ako pred faceliftom.

Rovnako ako v minulosti, aj po modernizácii Škoda osadí viacprvkovou zadnou nápravou verzie s výkonom vyšším ako 110 kW. Výnimkou je verzia 1.4 TSI spaľujúca okrem benzínu aj zemný plyn CNG. Tá sa pochváli viacprvkovou nápravou tiež, keďže konštruktéri potrebovali priestor pre tlakovú nádrž na plyn.

Po stopách Kodiaka

Doba sa posunula a pokročilí elektronickí asistenti už nie sú výsadou najluxusnejších áut a už dávno ani výsadou strednej triedy. Prvky ako adaptívny tempomat alebo stráženie neželaného opustenia jazdného pruhu môžu za príplatok pomôcť aj vodičovi v kompaktných a dokonca aj malých mestských automobiloch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Octavia po modernizácii rozširuje rad elektronických pomocníkov o nové prvky:

  • prediktívna detekcia chodcov vrátane núdzového brzdenia v meste,
  • detekcia vozidla v tzv. mŕtvom uhle,
  • upozornenie na premávku za vozidlom,
  • systém na zastavenie vozidla v prípade nerešpektovania výstražných znamení vozidla pri cúvaní,
  • systém na asistenciu pri cúvaní s prívesným vozíkom,
  • adaptívny tempomat schopný fungovania až do rýchlosti 210 km/h.

Rovnako ako vo veľkom SUV Kodiak aj v novej Octavii môže posádka ťažiť zo zdokonalených multimediálnych a navigačných systémov. Škoda priviezla do Portugalska pochopiteľne najvyššiu verziu systému s veľkou dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou 9,2 palca a s dostatočným rozlíšením 1280 x 640 pixelov.

Mnohí budú možno protirečiť, že dnešné moderné displeje ponúkajú rozlíšenia oveľa vyššie a často lepšie pozorovacie uhly. Konštruktéri Škody však namietajú, že bežné displeje nenecháva nikto nocovať vonku pri -30 stupňoch Celzia alebo variť v kabíne pri + 50 stupňoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém nie len že výborne citlivo reaguje, ale dotazy vybaví bleskovo a bez prílišného premýšľania. Usporiadanie ovládacích prvkov je príkladné a systém ako celok pôsobí hodnotne.

Ak mu doprajete SIM kartu s prístupom na internet, ponúkne vám mapové podklady spoločnosti Google, vrátane satelitného režimu zobrazenia aj StreetView.

Tak ako všetky veľké dotykové plochy, aj tá v Octavii nemá rada mastné prsty a handrička na displej nepatrí medzi rad Simply Clever riešení.

Nie sme celkom stotožnení s lesklým povrchom ovládacích prvkov ventilácie, ktoré sú navyše zapustené pod hranou hlavného displeja. Symboly na tlačidlách je počas slnečného dňa vidieť slabo.

Oceňujeme zadnú parkovaciu kameru, z ktorej je obraz prenášaný na displej vo vozidle v dvoch režimoch. Štandardný uhol zobrazenia, umožňujúci spozorovať napríklad aj vozidlá idúce po parkovisku poza auto, dopĺňa uhol, v ktorom rozlíšite tie najbližšie prekážky v blízkosti vozidla (viď. náhľad v galérii).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viac Simply alebo Clever?

Medzi typicky škodovácke chápanie vlastností rodinného kombi patrí veľký kufor. Synonymom slova „veľký kufor“ sa tak samovoľne stala Octavia. Existujú samozrejme aj vozidlá s väčším kufrom, no v danej triede je to skutočne obor nie len vo verzii kombi. Základný objem +-600 litrov v prípade oboch verzií je naozaj „objem“. Len si nehoďte niečo malé do kufra až k sedadlám.

Výhoda veľkého kufra je skutočnosť, že ak si zvolíte verziu s prídavnou nádržou na stlačený zemný plyn (CNG), nebude vám chýbať stratený objem.

V automobilke Škoda neváhali a modernizáciu modelu Octavia samozrejme využili aj na rozšírenie známych Simply Clever riešení. Posádka môže využiť dva nové USB porty v stredovom tuneli pred zadnými sedadlami, zásuvku na 220V, držiak na pollitrové fľaše v stredovom tuneli s „funkciou“ podržania fľaše v prípade potreby jej otvorenia jednou rukou, odnímateľné LED svietidlo v kufri auta alebo skladacie stolíky v operadlách sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Interiér môže byť skrášlený novými dekormi. Vo výbave Octavií v Portugalsku boli aj elektronicky ovládané sedadlá alebo vyhrievanie venca volantu
.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4UHS na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  4. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  5. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  6. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  7. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Ak chcete byť bohatší, musíte nad peniazmi rozmýšľať
  2. Exportujete do zahraničia? Poistite si svoje pohľadávky
  3. Vyhnúť sa plateniu daní? Drzý gróf v Apúlii to vyriešil svojsky
  4. Práca snov? Prihlás sa na prácu sprievodcu v BUBO
  5. Daň z cukru zasiahne sociálne slabších a ohrozí výrobu sirupov
  6. Deň narcisov už po piatykrát v dm
  7. Nissan Qashqai: Facelift prináša množstvo inovatívnych vylepšení
  8. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 708
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 669
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 5 211
  4. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 4 103
  5. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 115
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 916
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 387
  8. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte 2 265
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Asociácia dôchodkových správcovských spoločností: Fakty sú neúprosné. Slovenská populácia nezadržateľne starne
  2. Věra Tepličková: Ak Huliak hulí, je to celkom normálne, ak hulí do črepníka...
  3. Lucia Nicholsonová: List rastlinke, do ktorej sa vyfajčil Huliak
  4. Ján Šeďo: "Krásne" tričko v E-shope za príspevok na muníciu pre Ukrajinu.
  5. Irena Šimuneková: Červená studňa –Paradajs - Tanád – Ottergrund - Červená studňa časť 2..
  6. Marek Mačuha: O dôchodcoch bez emócií
  7. Viktor Pamula: Súdna rada bez predsedu
  8. Marek Strapko: Ja mám základné vzdelanie!!!
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 100 099
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 80 503
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 318
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 34 007
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 31 407
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 643
  7. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 18 889
  8. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom 12 846
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu