SME
reklama

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

(Zdroj: Martin Vosko)

BRATISLAVA. Po prvej sérii oficiálnych fotografií modernizovaného vozidla Škoda Octavia sa nie len z radov jej fanúšikov dvihla vlna kritiky na upravený vzhľad prednej masky. Vnútorná dvojica rozdelených svetlometov sa priblížila k otvoru pre nasávanie vzduchu, ktorý má pôsobiť širšie rovnako ako celý automobil.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vonkajší svetlomet slúži ako stretávacie svetlo a vnútorný ako diaľkové osvetlenie. Po otvorení kapoty je zrejmé, že svetlomet je na každej strane jeden. Deliaci prvok masky je výsostne vec vzhľadu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Octavia má skutočne „problém“, ale nie dizajnový.

Výrazne zložitejšia predná časť obsahuje viacero prvkov s hranami v rôznych uhloch. Cez objektív musí fotograf hľadať pohľad, z ktorého vyzerá Octavia na fotografii rovnako ako očami naživo.

Či skutočne urobil dizajnér Jozef Kabaň pred odchodom do BMW prešľap, nechávame na vašom subjektívnom posúdení. Podľa nás je dnešná Octavia výraznejšia a medzi tisíckami vozidiel v mestách nebude pôsobiť ako šedá myš.

Facelift Octavie považujeme ako celok za minoritný napriek pomerne dlhému zoznamu zmien. Prináša však prvky, ktoré tretej generácii Octavie voči konkurencii už začali chýbať i niečo navyše.

Keď sa vám nepáči spredu, pozerajte sa jej na zadok

Po cestách Portugalska v okolí mesta Porto sme jazdili najmä s verziou 2.0 TDI 110 kW 4x4 a s novým systémom adaptívnych tlmičov (DCC), dostupným za príplatok 1 020 eur od stupňa výbavy Ambition. Ani motor a ani systém pohonu 4x4 nie je nutné predstavovať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Subjektívne si myslíme, že Octavia po modernizácii je s dvojlitrovým dieselom kultivovanejšia. Je však možné, že k tomu prispievajú práve adaptívny tlmiče, ktoré svoju prácu odvádzajú príkladne a prepracovaná zadná náprava.

Vozidlá koncernu VW sú vo všeobecnosti tuhé a ich prejav pochopiteľne nemusí vyhovovať všetkým. Agresívnejšia športová jazda, kde sa tuhšie naladenie pozitívne prejavuje, nie je práve primárnym spôsobom prepravy posádky.

S tlmičmi DCC a ich nastavením do režimu komfort sme novú Octaviu takmer nespoznali. Nerovnosti hltá s veľkou rezervou, aj väčší výtlk sa v kabíne zvukovo prejaví len minimálne a pohojdávanie je na akceptovateľnej úrovni.

Octavia disponovala vyrovnaným podvozkom aj pred modernizáciou, no v kombinácii s rozšírenou zadnou nápravou (+20 mm v prípade vlečných ramien, +30 mm v prípade viacprvkovej nápravy) a adaptívnymi tlmičmi je modernizovaný automobil pokojnejší.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vďaka širšej zadnej náprave získali viac pokoja do jazdy aj ostatné verzie bez príplatkových DCC tlmičov. Širší rozchod kolies sa pozitívne prejavil aj na vzhľade automobilu. Kolesá nie sú tak utopené v blatníkom ako pred faceliftom.

Rovnako ako v minulosti, aj po modernizácii Škoda osadí viacprvkovou zadnou nápravou verzie s výkonom vyšším ako 110 kW. Výnimkou je verzia 1.4 TSI spaľujúca okrem benzínu aj zemný plyn CNG. Tá sa pochváli viacprvkovou nápravou tiež, keďže konštruktéri potrebovali priestor pre tlakovú nádrž na plyn.

Po stopách Kodiaka

Doba sa posunula a pokročilí elektronickí asistenti už nie sú výsadou najluxusnejších áut a už dávno ani výsadou strednej triedy. Prvky ako adaptívny tempomat alebo stráženie neželaného opustenia jazdného pruhu môžu za príplatok pomôcť aj vodičovi v kompaktných a dokonca aj malých mestských automobiloch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Octavia po modernizácii rozširuje rad elektronických pomocníkov o nové prvky:

  • prediktívna detekcia chodcov vrátane núdzového brzdenia v meste,
  • detekcia vozidla v tzv. mŕtvom uhle,
  • upozornenie na premávku za vozidlom,
  • systém na zastavenie vozidla v prípade nerešpektovania výstražných znamení vozidla pri cúvaní,
  • systém na asistenciu pri cúvaní s prívesným vozíkom,
  • adaptívny tempomat schopný fungovania až do rýchlosti 210 km/h.

Rovnako ako vo veľkom SUV Kodiak aj v novej Octavii môže posádka ťažiť zo zdokonalených multimediálnych a navigačných systémov. Škoda priviezla do Portugalska pochopiteľne najvyššiu verziu systému s veľkou dotykovou obrazovkou s uhlopriečkou 9,2 palca a s dostatočným rozlíšením 1280 x 640 pixelov.

Mnohí budú možno protirečiť, že dnešné moderné displeje ponúkajú rozlíšenia oveľa vyššie a často lepšie pozorovacie uhly. Konštruktéri Škody však namietajú, že bežné displeje nenecháva nikto nocovať vonku pri -30 stupňoch Celzia alebo variť v kabíne pri + 50 stupňoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Systém nie len že výborne citlivo reaguje, ale dotazy vybaví bleskovo a bez prílišného premýšľania. Usporiadanie ovládacích prvkov je príkladné a systém ako celok pôsobí hodnotne.

Ak mu doprajete SIM kartu s prístupom na internet, ponúkne vám mapové podklady spoločnosti Google, vrátane satelitného režimu zobrazenia aj StreetView.

Tak ako všetky veľké dotykové plochy, aj tá v Octavii nemá rada mastné prsty a handrička na displej nepatrí medzi rad Simply Clever riešení.

Nie sme celkom stotožnení s lesklým povrchom ovládacích prvkov ventilácie, ktoré sú navyše zapustené pod hranou hlavného displeja. Symboly na tlačidlách je počas slnečného dňa vidieť slabo.

Oceňujeme zadnú parkovaciu kameru, z ktorej je obraz prenášaný na displej vo vozidle v dvoch režimoch. Štandardný uhol zobrazenia, umožňujúci spozorovať napríklad aj vozidlá idúce po parkovisku poza auto, dopĺňa uhol, v ktorom rozlíšite tie najbližšie prekážky v blízkosti vozidla (viď. náhľad v galérii).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viac Simply alebo Clever?

Medzi typicky škodovácke chápanie vlastností rodinného kombi patrí veľký kufor. Synonymom slova „veľký kufor“ sa tak samovoľne stala Octavia. Existujú samozrejme aj vozidlá s väčším kufrom, no v danej triede je to skutočne obor nie len vo verzii kombi. Základný objem +-600 litrov v prípade oboch verzií je naozaj „objem“. Len si nehoďte niečo malé do kufra až k sedadlám.

Výhoda veľkého kufra je skutočnosť, že ak si zvolíte verziu s prídavnou nádržou na stlačený zemný plyn (CNG), nebude vám chýbať stratený objem.

V automobilke Škoda neváhali a modernizáciu modelu Octavia samozrejme využili aj na rozšírenie známych Simply Clever riešení. Posádka môže využiť dva nové USB porty v stredovom tuneli pred zadnými sedadlami, zásuvku na 220V, držiak na pollitrové fľaše v stredovom tuneli s „funkciou“ podržania fľaše v prípade potreby jej otvorenia jednou rukou, odnímateľné LED svietidlo v kufri auta alebo skladacie stolíky v operadlách sedadiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Interiér môže byť skrášlený novými dekormi. Vo výbave Octavií v Portugalsku boli aj elektronicky ovládané sedadlá alebo vyhrievanie venca volantu
.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4UHS na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 708
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 997
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 844
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 089
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 020
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 725
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 052
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 869
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 581
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 402
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 465
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 409
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 184
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu