SME
reklama

Aj po 40 rokoch sa Lada Niva stále predáva. Po desiatkach kusov

Ruský off-road je úspešnejší ako Mercedes-Benz triedy G.

(Zdroj: Lada)

PRAHA. V stredu uplynie štyridsať rokov, odkedy z výrobného pásu v ruskom meste Togliatti zišla prvá Lada Niva.

Aj po štyridsiatich rokoch je o ňu stále záujem, český dovozca hovorí, že jej ročne predá niekoľko desiatok kusov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Súčasný oficiálny názov je Lada 4x4 alebo VAZ 2121. Ochrannú značku Niva má zaregistrovanú Chevrolet od 90. rokov, z čias spolupráce koncernov AvtoVAZ a General Motors.

Oslovila lesníkov, aj tých čo majú Daciu

Niva bola najprv nedostatkovým tovarom, postupne ju však konkurencia prekonala. Napriek tomu si automobil zachoval skupinu skalných priaznivcov - lesníkov, poľovníkov, chalupárov - ktorí si jednoduchú techniku za nízku cenu 9 490 eur obľúbili.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

K tejto cene má najbližšie asi Dacia Duster, ktorá začína na cene 9 990 eur, respektíve 13 190 eur s pohonom všetkých kolies.

"Typickým používateľom Nivy je firma, ktorá potrebuje auto hlavne do terénu. Často ide o firmy, ktoré už Nivu kedysi mali, neskôr ju vymenili za Dustera alebo pick-upy a dnes sa chcú vrátiť späť k Nivám," vysvetľuje Lukáš Vaverka zo spoločnosti CanoCar, ktorá vozidlá do Česka dováža.

"Zákazníci-fyzické osoby potrebujú Nivu na prácu v lese, alebo jazdia na off-roadové expedície a chcú nové, cenovo dostupné auto," dodáva Vaverka. "Máme aj takých, ktorí si novú Nivu kupujú z nostalgie, pretože také auto už v minulosti vlastnili.

Úspešnejšia ako Mercedes G

Základ auta tvorí samonosná karoséria. Niva má nezávislé zavesenie kolies, stály pohon všetkých kolies, redukčnú prevodovku a uzávierku medzinápravového diferenciálu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oproti pôvodnej Nive má aktuálna verzia viaceré zmeny.

Rozsiahla modernizácia prišla v roku 1993, priniesla napríklad zväčšenie dverí kufra a nižšiu nakladaciu hranu (vďaka inému tvaru zadných svetiel), novú prístrojovú dosku alebo zväčšenie objemu motora z 1,6 na 1,7 litra v kombinácii so vstrekovaním paliva Bosch.

V tom istom roku sa ponuka rozšírila aj o päťdverovú päťmiestnu verziu s karosériou predĺženou o 50 centimetrov.

Zaujímavosťou je, že ročne sa stále vyrába okolo 30-tisíc kusov Nivy, tvrdí Vaverka. Niva sa tak vyrába dlhšie a je predajne úspešnejšia, ako Mercedes-Benz triedy G.

Za 40 rokov sa celkovo vyrobilo asi 2,5 milióna kusov Nivy. Z toho päťdverových je asi 150-tisíc a na export mimo Ruska šlo asi pol milióna áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 710
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 180
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 542
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 869
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 177
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 024
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 771
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 916
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  2. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  3. Martin Borecky: Rakovina
  4. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  5. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  6. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  7. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  8. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 942
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 609
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 413
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 203
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 424
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 359
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 206
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu