V prípade pomalých vodičov a obiehania sprava musíme rozlišovať to, čo dovoľuje zákon a to, čo je z hľadiska okolitej premávky najbezpečnejšie.
Zákon o cestnej premávke (pravidlá pre osobné autá)
Pri jazde v obci a mimo obce zákon ustanovuje len najvyššiu povolenú rýchlosť - 50, respektíve 90 kilometrov za hodinu, ak dopravné značenie neustanovuje inak. Minimálna povolená rýchlosť nie je, mimo diaľníc preto môže po horný limit jazdiť každý rýchlosťou, akou chce.
Na diaľniciach a rýchlostných cestách je predpísaná maximálna (130 km/h, respektíve 90 km/h v úseku prechádzajúcom cez obec) aj minimálna povolená rýchlosť (80 km/h, respektíve 65 km/h v úseku prechádzajúcom cez obec).
Mimo obce a na diaľnici majú autá jazdiť v pravom pruhu; v ostatných jazdia len, ak je to potrebné na obchádzanie, predchádzanie, otáčanie alebo na odbočovanie. Na viacprúdovej ceste môže v obci vodič vozidla použiť na jazdu ktorýkoľvek jazdný pruh.
Ak vozidlá idúce v obci súčasne vo všetkých pruhoch bránia v jazde rýchlejšiemu vozidlu, auto v ľavom jazdnom pruhu je povinné ho čo najskôr uvoľniť. To neplatí, ak vodič používa ľavý pruh na obchádzanie, odbočovanie, otáčanie alebo predbiehanie.
Z pravidiel cestnej premávky vyplýva, že mimo obce a na diaľnici treba jazdiť v pravom pruhu. V obci sa z ľavého do pravého pruhu treba preradiť, možno paradoxne, len vtedy, ak sú na ceste aj ďalšie autá.
Ak na ceste v obci nie sú zároveň obsadené všetky pruhy, autá môžu autá jazdiť v ľubovolnom pruhu - a to sú presne situácie, kedy pri preraďovaní hrozí kolízia.
Bezpečnosť na prvom mieste
Ešte zaujímavejšia je ale otázka bezpečnosti. Na cestách nestačí dodržiavať predpisy; v rámci nich sa treba správať tak, aby sme zabránili vzniku kolízii.
V prípade viacerých pruhov idúcich jedným smerom najviac zvyšuje riziko diferencia rýchlosti, čiže rozdiely medzi najpomalšie a najrýchlejšie idúcim autom v kolóne.
Jednoducho povedané - nebezpečenstvo zvyšuje ten, kto ide rýchlejšie, ale aj ten, kto ide pomalšie, ako prúd áut. Americké výskumy dokonca ukazujú, že ísť o päť míľ čiže osem kilometrov za hodinu rýchlejšie, ako je povolená rýchlosť, je štatisticky bezpečnejšie, ako ísť o 8 km/h pomalšie.
Ak sa všetky autá na ceste hýbu päťdesiatkou, štyridsiatka nie je bezpečnejšia - a už vôbec nie štyridsiatka v ľavom pruhu.
Keď sú pomaly idúce autá roztrúsené raz v pravom, raz v ľavom pruhu, tí, ktorí chcú ísť rýchlejšie, musia pridávať, brzdiť, a radiť sa z pruhu do pruhu, čo zvyšuje nebezpečenstvo kolízie. Pekne to vysvetľuje video, ktoré publikoval web Vox.
Podobné je to na trojprúdovej diaľnici. Ísť neustále v strednom pruhu je možno pohodlné, no autá prichádzajúce zozadu musia zvýšiť rýchlosť, zmeniť jazdný pruh a potom opäť spomaľovať, čím sa zvyšuje nebezpečenstvo kolízie.
Ako sa teda treba správať?
Všetky autá by sa mali riadiť pravidlom - čo najviac času treba ísť v čo najviac pravom pruhu. Ostatné pruhy sa majú využívať len v prípade potreby, na čo najkratší čas.
Keď sa pomalí vodiči zoskupia v pravom pruhu, rýchlejší ich môžu pohodlnejšie obiehať. Premávka tak bude pre všetkých bezpečnejšia a plynulejšia.
Na našu hádanku je teda odpoveď - správanie agresívnych vodičov je nebezpečné, no ono je len následkom. Príčinou sú vodiči, ktorí si myslia, že pomalá jazda v strednom alebo ľavom pruhu sa rovná bezpečnejšia jazda.