SME
reklama

Dopravná hádanka: Je predbiehanie sprava problémom, alebo následkom problému? (riešenie)

Veľké rozdiely medzi rýchlosťami áut sú príčinou nehôd.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SME - Ján Krošlák)

V prípade pomalých vodičov a obiehania sprava musíme rozlišovať to, čo dovoľuje zákon a to, čo je z hľadiska okolitej premávky najbezpečnejšie.

Z pravidiel cestnej premávky vyplýva, že mimo obce a na diaľnici treba jazdiť v pravom pruhu. V obci sa z ľavého do pravého pruhu treba preradiť, možno paradoxne, len vtedy, ak sú na ceste aj ďalšie autá.

Ak na ceste v obci nie sú zároveň obsadené všetky pruhy, autá môžu autá jazdiť v ľubovolnom pruhu - a to sú presne situácie, kedy pri preraďovaní hrozí kolízia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bezpečnosť na prvom mieste

Ešte zaujímavejšia je ale otázka bezpečnosti. Na cestách nestačí dodržiavať predpisy; v rámci nich sa treba správať tak, aby sme zabránili vzniku kolízii.

V prípade viacerých pruhov idúcich jedným smerom najviac zvyšuje riziko diferencia rýchlosti, čiže rozdiely medzi najpomalšie a najrýchlejšie idúcim autom v kolóne.

Jednoducho povedané - nebezpečenstvo zvyšuje ten, kto ide rýchlejšie, ale aj ten, kto ide pomalšie, ako prúd áut. Americké výskumy dokonca ukazujú, že ísť o päť míľ čiže osem kilometrov za hodinu rýchlejšie, ako je povolená rýchlosť, je štatisticky bezpečnejšie, ako ísť o 8 km/h pomalšie.

Ak sa všetky autá na ceste hýbu päťdesiatkou, štyridsiatka nie je bezpečnejšia - a už vôbec nie štyridsiatka v ľavom pruhu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď sú pomaly idúce autá roztrúsené raz v pravom, raz v ľavom pruhu, tí, ktorí chcú ísť rýchlejšie, musia pridávať, brzdiť, a radiť sa z pruhu do pruhu, čo zvyšuje nebezpečenstvo kolízie. Pekne to vysvetľuje video, ktoré publikoval web Vox.

Načítavam video...

Podobné je to na trojprúdovej diaľnici. Ísť neustále v strednom pruhu je možno pohodlné, no autá prichádzajúce zozadu musia zvýšiť rýchlosť, zmeniť jazdný pruh a potom opäť spomaľovať, čím sa zvyšuje nebezpečenstvo kolízie.

Ako sa teda treba správať?

Všetky autá by sa mali riadiť pravidlom - čo najviac času treba ísť v čo najviac pravom pruhu. Ostatné pruhy sa majú využívať len v prípade potreby, na čo najkratší čas.

Keď sa pomalí vodiči zoskupia v pravom pruhu, rýchlejší ich môžu pohodlnejšie obiehať. Premávka tak bude pre všetkých bezpečnejšia a plynulejšia.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na našu hádanku je teda odpoveď - správanie agresívnych vodičov je nebezpečné, no ono je len následkom. Príčinou sú vodiči, ktorí si myslia, že pomalá jazda v strednom alebo ľavom pruhu sa rovná bezpečnejšia jazda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 706
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 608
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 534
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 817
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 013
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 975
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 644
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 6 363
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  2. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  3. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  4. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  5. Juraj Kumičák: Kolaborant
  6. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  7. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 771
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 532
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 385
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 088
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 377
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 349
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 141
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 426
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu