SME
reklama

Babetta šla do sveta, ale do Ameriky musela pod iným menom

Mal byť ľahký, lacný a aj pre ženy. Legendárny slovenský moped dostal meno podľa hudobného hitu

Moped Babetta sa vyrábal najskôr pre holandského odberateľa. Keď ten upustil od veľkých kolies a mopedy dostali menšie, rýchlo prenikli aj na nemecký trh.Moped Babetta sa vyrábal najskôr pre holandského odberateľa. Keď ten upustil od veľkých kolies a mopedy dostali menšie, rýchlo prenikli aj na nemecký trh. (Zdroj: ARCHÍV ZDENA METZKERA)

Odviezla sa na nej sekretárka v kostýme i družstevník s vrecom zemiakov. Nemecké gazdinky si ju húfne objednávali v katalógoch Neckermann a Quelle a na Babette jazdila aj populárna maďarská policajtka Linda Veszprémiová.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na začiatku 30. rokov minulého storočia vyrástla na ľavom brehu Váhu medzi kopcami veľká zbrojovka. Považská Bystrica bola v tom čase ešte veľká dedina. Po druhej svetovej vojne fabrika rozšírila svoj výrobný program. Stal sa z nej druhý najväčší producent motocyklov v bývalom Československu. V Považských strojárňach vyrobili za viac ako päťdesiat rokov vyše dva a pol milióna dvojkolesových mašiniek, ktoré jazdili a dodnes ešte jazdia na všetkých kontinentoch sveta s výnimkou Antarktídy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Namiesto pušky motorky

Už v roku 1947 v Považských strojárňach vyvinuli a začali vyrábať motocykel Manet M 90. Názov dostal podľa vrchu Veľký Manín, ktorý bolo z fabriky vidieť. Do roku 1951 zhotovili vyše 37-tisíc týchto motocyklov. Potom bolo treba opäť zbrojiť. Pre kórejskú vojnu. Manet M 90 sa objavil na známke afrického štátu Burkina Faso k storočnici vynálezu motocykla.

Pauza vo výrobe motocyklov netrvala dlho.

Ministerstvo automobilového priemyslu určilo, že v Považskej Bystrici sa bude sériovo vyrábať v pražskej Jawe vyvinutý moped (v tom čase nazývaný motokolo) s typovým označením Jawa 359.

„Bola to náhrada za odsunutú zbrojársku výrobu. Produkcia lukratívnej pušky vzor 52 sa totiž presunula do Uherského Brodu a ešte predtým výroba športovej a pechotnej munície do Vlašimu. Fabrika sa bránila, chcela radšej vyrábať zbrane, no napokon sa s tým zmierila,“ vysvetľuje Zdeno Metzker, bývalý konštruktér – motorár vývoja motocyklov Považských strojární. Vďaka tomu sa zrodil legendárny Pionier.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Prototyp Pioniera so šliapadlami priviezol v roku 1954 z Prahy do Považskej Bystrice náš skúšobný jazdec Ondrej Dorinec. Podľa pamätníkov mu cesta trvala takmer dva dni,“ dodáva Metzker.

Na Považí prerobili Pionier na malý motocykel so stúpadlami. Sériovú výrobu spustili v roku 1955.

Za tridsaťpäť rokov prešla Jawa 50 pestrým vývojom. Bol to najdlhšie vyrábaný motocykel vo fabrike, dovedna tu zhotovili takmer 1,7 milióna kusov. Významným medzníkom bol typ 05 z roku 1962, ktorý odviezol už dvoch ľudí. Pionier mal úspech doma a uplatnil sa aj na svetových trhoch.

Považské strojárne okrem Jawy 50 vyrábali najmä v 60. rokoch a na začiatku 70. aj ďalšie populárne motorky – SK 90 Roadster a Cross, Manet S 100 a Tatran S 125. Na skúter Manet a Tatran museli mať ministerskú výnimku. „Gestor motocyklovej výroby v Československu, Pražská Jawa, nám prisúdila motocykle s obsahom do sto kubických centimetrov,“ objasnil dôvody Metzker.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Éra skútrov sa v 60. rokoch pomaly končila a začínala sa iná. Éra mopedov.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C4ZUF na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 612
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 911
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 259
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 097
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 844
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 765
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 083
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 863
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 453
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu