Andreas Schäfer je jedným z takmer dvoch stoviek vedcov, ktorí pracujú na vývoji palív a mazív vo výskumom centre spoločnosti Shell v Hamburgu. Pracoval na vývoji nových palív, ktoré majú vyšší podiel čistiacich zložiek.
Túto zmenu si vyžiadali zmeny v technológii motorov. "Vývoj nových palív ide ruka v ruke s vývojom nových motorov," vysvetľuje Schäfer.
Pracujete v laboratóriu petrolejárskej spoločnosti. Čomu všetkému sa vo výskumnom centre venujete?
"V Hamburgu vyvíjame palivá, motorové oleje a ďalšie mazivá. Našim hlavným zameraním je pozemná doprava - autá, nákladné autá a autobusy.
Okrem toho sa venujeme aj vývoju palív a mazív pre motoršport - napríklad tímy, ktoré jazdia vo Formule 1 s motormi od Ferrari, využívajú benzín aj oleje, ktoré sme vyvinuli tu u nás. Spolupráca s Ferrari potom pokračuje aj pri cestných autách. Každé Ferrari, ktoré opustí brány továrne v Maranelle, má benzín, motorový olej aj ďalšie náplne od Shellu.
Tiež pomáhame automobilkám pri vývoji nových motorov. Niekedy nás napríklad oslovia s tým, že chcú otestovať, ako by ich nový motor fungoval v rôznych kútoch sveta. Vtedy im namiešame palivo, aké sa používa v Európe, USA, ale aj v Afrike či na Ďalekom Východe. Automobilka tak nemusí zháňať palivo z celého sveta a môže vyskúšať, či motor správne funguje aj na palive s vyšším obsahom síry či nečistôt."
Tento rok ste predstavili nový druh aditív. Prečo bolo treba vylepšiť benzín a naftu, ktoré sme tankovali doteraz?
"Vývoj novej generácie palív súvisí s tým, že v autách sa v posledných rokoch udomácnil nový druh motorov - s nižším objemom, turbom a priamym vstrekom paliva. Technologické zmeny v motoroch si vyžiadali aj nové benzíny a nafty. Doterajšie palivá boli skrátka navrhnuté pre motory, aké v tom čase jazdili.