SME
reklama

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Andreas Schäfer.Andreas Schäfer. (Zdroj: Michael Kasarda)

Andreas Schäfer je jedným z takmer dvoch stoviek vedcov, ktorí pracujú na vývoji palív a mazív vo výskumom centre spoločnosti Shell v Hamburgu. Pracoval na vývoji nových palív, ktoré majú vyšší podiel čistiacich zložiek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Túto zmenu si vyžiadali zmeny v technológii motorov. "Vývoj nových palív ide ruka v ruke s vývojom nových motorov," vysvetľuje Schäfer.

Pracujete v laboratóriu petrolejárskej spoločnosti. Čomu všetkému sa vo výskumnom centre venujete?

"V Hamburgu vyvíjame palivá, motorové oleje a ďalšie mazivá. Našim hlavným zameraním je pozemná doprava - autá, nákladné autá a autobusy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Okrem toho sa venujeme aj vývoju palív a mazív pre motoršport - napríklad tímy, ktoré jazdia vo Formule 1 s motormi od Ferrari, využívajú benzín aj oleje, ktoré sme vyvinuli tu u nás. Spolupráca s Ferrari potom pokračuje aj pri cestných autách. Každé Ferrari, ktoré opustí brány továrne v Maranelle, má benzín, motorový olej aj ďalšie náplne od Shellu.

Tiež pomáhame automobilkám pri vývoji nových motorov. Niekedy nás napríklad oslovia s tým, že chcú otestovať, ako by ich nový motor fungoval v rôznych kútoch sveta. Vtedy im namiešame palivo, aké sa používa v Európe, USA, ale aj v Afrike či na Ďalekom Východe. Automobilka tak nemusí zháňať palivo z celého sveta a môže vyskúšať, či motor správne funguje aj na palive s vyšším obsahom síry či nečistôt."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento rok ste predstavili nový druh aditív. Prečo bolo treba vylepšiť benzín a naftu, ktoré sme tankovali doteraz?

"Vývoj novej generácie palív súvisí s tým, že v autách sa v posledných rokoch udomácnil nový druh motorov - s nižším objemom, turbom a priamym vstrekom paliva. Technologické zmeny v motoroch si vyžiadali aj nové benzíny a nafty. Doterajšie palivá boli skrátka navrhnuté pre motory, aké v tom čase jazdili.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C55KV na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Ale že brutálny hráčsky notebook
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Priesady ako zo škatuľky
  6. Chceš vlastniť nový Galaxy S24, vyskúšaj ho vďaka Try Galaxy?
  7. Každý piaty zomrie
  8. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých
  1. dm podporila sumou 6 475 eur realizáciu projektu Základnej školy
  2. Na zdraví záleží
  3. Prečo cena Bitcoinu rastie? Kam až môže vystúpať?
  4. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe
  5. Jar bez únavy: Aktívny životný štýl ako liek
  6. Rozbieha sa online súboj o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  7. Súťaž Fénix – Kultúrna pamiatka roka štartuje online hlasovanie
  8. Štartuje online hlasovanie o najkrajšiu obnovenú pamiatku
  1. Bezstarostný relax? Objavte tieto skvelé hotely pre dospelých 12 177
  2. Každý piaty zomrie 9 040
  3. Budúcnosť VÚSCH je v špičkovej medicíne a spokojnosti pacientov 8 778
  4. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? 7 022
  5. Devínska Kobyla teraz 6x dobrodružnejšia: Tipy, čo neprehliadnuť 3 806
  6. Trúfame si pristáť s lietadlom, ale na toto nám odvaha chýba 3 733
  7. Značka Cupra má na Slovensku už šesť nových Cupra garáží 3 509
  8. Ako sporiť na dôchodok? Radí odborník 2 774
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Anna Miľanová: Potrebuje jednotlivec, kolektív sponzora?...
  2. Peter Kysela: Kam zmizli MODRÍ?
  3. Juraj Paškuliak: Zmysluplný život
  4. Marcel Rebro: Paradoxom demokracie je, keď môžeš slobodne snívať o diktatúre
  5. Zdenek Ručka: Ako zdravotne postihnutého klienta Domova sociálnych služieb pripraviť o finančné prostriedky. Časť ôsma „Oslík potras sa!“ tretie pokračovanie.
  6. Milan Srnka: Prezidentské voľby: Pellegrini môže dopadnúť ako Fico
  7. Tupou Ceruzou: RTVS
  8. Richard Sulík: Pár slov ku koncesionárskym poplatkom tak, aby pochopila aj pani Čengel Solčanská
  1. Elena Antalová: Vídala som iného Danka s ochrankou 25 231
  2. Peter Kysela: BUM. A je to tu. 21 491
  3. Ivan Čáni: Tomáško od Tarabov, aj ja som bol „bezdomovcom zasypaným exekúciami“ ako riaditeľ RTVS. 20 725
  4. INEKO: Ambulantní lekári zarábali v roku 2022 v priemere 4 836 eur – najviac pediatri, gynekológovia a všeobecní pre dospelých, najmenej kožní a internisti 16 677
  5. Marek Mačuha: Problém zvaný Tipos 13 781
  6. Ján Šeďo: V roku 1982 som sa stretol s mechom udretým, on stále žije ? 11 162
  7. Ján Šeďo: Súhlasím s Tarabom, problémy začínajú, jeden už nakupuje v L. Mikuláši. 9 452
  8. Ľuboš Dobrota: Spolupracujú s cudzími tajnými službami? 8 862
  1. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  2. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 75. - V roku 1913 objavil Boris Vilkitský posledné súostrovie na Zemi - Severnú Zem
  4. Post Bellum SK: Pri vysídľovaní na nich v Budapešti kričali: vlastizradcovia!
  5. Yevhen Hessen: Založenie kryptomenovej spoločnosti: kľúčové kroky a úvahy
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 74. - Podmorská expedícia Huberta Wilkinsa na severný pól - 1931
  7. Yevhen Hessen: Zákulisie vydávania: požiadavky a postup
  8. Monika Nagyova: Muži s kyticami, kde že ste?
SkryťZatvoriť reklamu