Servis klimatizácie - v tomto článku nájdete:
BRATISLAVA. Ak zapínate v aute klimatizáciu len v najväčších horúčavách, robíte chybu.
V lete vás môže prekvapiť jej horšie fungovanie a ak nedbáte o jej správnu údržbu, môžete po čase zacítiť zápach z vetracích otvorov.
Klimatizáciu totiž treba "precvičovať" priebežne celý rok, nielen v lete, keď sa potrebujeme najviac schladiť.
Okrem chladiaceho účinku klimatizácia vzduch aj vysušuje. V chladiacom potrubí sa para zo vzduchu skondenzuje na vodu, takže vlhkosť už neputuje do kabíny.
Je preto dobré zapínať klimatizáciu aj v zime. Vzduch sa najprv osuší a vyschne a potom sa cez vykurovacie teleso znovu ohreje. Do kabíny tak bude prúdiť suchý a teplý vzduch, čo pomôže proti zahmlievaniu okien.
Na servis vetrania a klimatizácie si väčšinou spomenieme až keď sa teploty začínajú blížiť k tridsiatke. Ktoré úkony však máme vykonať a treba ich robiť každý rok?
Ako často treba servisovať klimatizáciu?
"Klimatizáciu treba dať skontrolovať raz ročne. Ak chcete ušetriť čas aj peniaze, spojte to s pravidelnou servisnou kontrolou," vysvetľuje Robert Hukel, vedúci oddelenia popredajných služieb Škoda Auto.
Ku kontrole klimatizácie patria podľa Hukela tieto úkony:
- Kontrola množstva, tlaku a prípadné doplnenie správneho chladiaceho média.
Kontrola tesnosti tlakového okruhu chladiaceho média a výparníka, ktorá sa vykonáva najmä vtedy, keď chladiace médium stráca tlak.
Kontrola funkčnosti kompresora a čistoty lamiel chladiča klimatizácie. Takáto kontrola by je veľmi dôležitá najmä pri starších vozidlách, pretože nečistoty, prach, či hmyz môžu zvonku zaniesť samotný chladič.
Kontrola a vyčistenie takzvaného vodného kanálu od usadením, lístia či ihličia. Vodný kanál sa nachádza pod mriežkou vstupu vzduchu pod čelným sklom, nahromadené nečistoty môžu do kabíny vniesť hnilobný zápach.
Vyčistenie usadenín na lamelách výparníka klimatizácie. Odporúča sa skontrolovať odvod skondenzovanej vody.
Vyčistenie potrubí a výduchov v kabíne vozidla. Potrubie treba dezinfikovať od plesní a baktérií, najlepšie poslúži ultrazvukový čistič, no pomôžu aj penové či sprejové čističe. Ak sa auto pohybuje v prašnom prostredí, Robert Hukel odporúča vetracie potrubia čistiť aj mechanicky.
Výmena takzvaného kabínového (prachového a peľového) filtra. Cez tento filter prechádza vzduch zvonku auta do kabíny a postupne sa zanáša prachom, peľom či sadzami.