SME
reklama

Tata Nano končí. Prečo najlacnejšie auto na svete nemalo úspech?

Nezabrala ani lepšia výbava.

Tata NanoTata Nano (Zdroj: Tata Motors)

BOMBAJ. Malé autá majú vždy dva osudy. Ak prídu v čase, keď ich ekonomická situácia potrebuje, väčšinou sa zapíšu do dejín ako úspešné, napríklad pôvodný Fiat 500 či Mini.

Lenže druhý scenár už tak ružovo nevyzerá a dokazuje, že malé a cenovo dostupné auto nemusí byť návodom na úspech.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svoje o tom vie indická automobilka Tata, ktorá sa uplynulých 10 rokov snažila domáci trh presvedčiť, že potrebuje cenovo najdostupnejšie auto na svete. Napriek všetkej snahe sa úspech nedostavil.

V júni automobilka vyrobila jediný kus tohto auta, mesiac predtým len 275 kusov. Automobilka ohlásila, že Nano v aktuálnej podobe "nemôže ostať dlhšie ako do roku 2019".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Európe môže byť koniec Taty Nano ukradnutý, lenže zároveň je dôležitým poučením, kde nerobiť chyby. Na neúspech auta, ktoré malo motorizovať Indiu, sa preto pozreli podrobnejšie.

Auto pre všetkých

India je krajina motocyklov, čo sa však s čoraz dostupnejšou cenou áut postupne mení. V histórii európskych automobiliek sa väčšinou cenovo dostupné autá pre masy stali tými najpopulárnejšími.

Podobnú víziu mal aj bývalý riaditeľ indickej automobilky Ratan Tata. Počas jeho vedenia automobilka zažila prudký rozmach a stala sa vlastníkom značiek Jaguar a Land Rover.

Pre Indiu mal Ratan Tata jasnú víziu - ponúknuť moderné, ale cenovo dostupné auto, ktoré by zlepšilo komfort aj bezpečnosť na cestách plných skútrov a motoriek.

Výsledkom Ratanovej snahy bol malý štvormiestny hatchback, ktorý si počas rokovania nakreslil na papier. Návrh do finálnej podoby dotiahlo talianske štúdio I.DE.A. Dizajn musel byť čo najúčelovejší, aby nezvyšoval výrobné náklady.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šetrenie zákazníkov neodradilo

Auto sa predávalo s magickou cenou od jedného lakhu. Ide o výraz pre množstvo, ktorým sa v Indii označuje hodnota 100-tisíc, v tomto prípade indických rupií, čo v prepočte znamená približne 1500 eur.

Zatiaľ čo u nás sa za podobnú cenu predávajú staré ojazdené autá, Tata za ňu ponúkala nové auto, aj keď s extrémnym šetrením výrobných nákladov.

S ním sa pri snahe stlačiť cenu áut čo najnižšie stretávame dodnes, napríklad Daciu Logan si stále môžete kúpiť v základe s čiernymi nelakovanými nárazníkmi a bez klimatizácie. Oproti Tate Nano sú to stále nepodstatné drobnosti.

Ambiciózny nástupca indického bestselleru

Jej základná verzia napríklad nemala ani otvárateľný kufor. Pod drobnými 12-palcovými kolesami bola štvorica bubnových bŕzd a vzadu umiestnený celohliníkový motor s parametrami podobnými motocyklom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nano ale malo šťastie a prišlo v období, keď dlhoročný indický bestseller Matuti 800 odchádzal do dôchodku.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom C5ET5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 767
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 620
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 457
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 446
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 398
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 031
  7. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 995
  8. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 983
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  6. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 443
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 950
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 568
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 191
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 201
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 663
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 696
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 544
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu