ŠTOKHOLM, BRATISLAVA. Lesy , kde sa ťaží drevo, by v budúcnosti mohli stíchnuť.
Švédska firma Einride, ktorá sa zaoberá vývojom elektrických nákladných áut bez vodiča, cez víkend ukázala, ako si predstavuje kamión na drevo budúcnosti.
Nákladiak Einride T-Log sa na verejnosti ukázal na minulotýždňovom Festivale rýchlosti v Goodwoode. Doménou elektrického kamiónu však nie je rýchlosť, ale obratnosť, ekológia a najmä úspora nákladov.
Preprava dreva údajne tvorí až pätinu všetkej nákladnej prepravy napríklad v Škandinávii a ďalších krajinách, kde je ťažba dreva podstatnou zložkou priemyslu. Elektrický kamión je lacnejší na výrobu aj prevádzku, tvrdí Einride.
Vpredu nie je kabína, T-Log totiž nemá ani miesto pre vodiča. V konštrukcii vpredu sa nachádzajú senzory, vďaka ktorým môže T-Log jazdiť autonómne po cestách a vraj aj v teréne.
Okrem kabíny z podvozku trčia ešte podpery na drevo. Nosnosť T-Logu by mala byť 16 ton.
O pohone toho veľa známe nie je okrem toho, že T-Log má v podvozku batériu s kapacitou 300 kilowatthodín - ekvivalent troch až štyroch elektroáut Tesla. Výrobca udáva dojazd kamiónu 120 kilometrov.
T-Log využíva autonómny softvér spoločnosti Nvidia, človek ho môže aj na diaľku ovládať z centrály.