Čo je VDIM ?
Systémov aktívnej bezpečnosti, ktoré všemožne zabraňujú dopravným nehodám a pomáhajú zvládnuť kritickú situáciu je dnes viac ako dosť a ich názvoslovie sa zvyčajne pohybuje okolo zaužívaných skratiek (ESP, ABS, EBD, DSC, TC, ASR). Niektoré automobilky používajú vlastné názvy a označenia, aj z toho dôvodu, aby navonok ukázali, že ich systém sa od bežného ESP líši. Napríklad Toyota pre svoju luxusnú divíziu Lexus vyvinula špecializovaný stabilizačný systém VDIM. Ako z názvu vyplýva, ide o systém integrovaného riadenia dynamiky (VDIM - Vehicle Dynamics Integrated Management). Jeho najnovšiu generáciu spojila s aktívnym riadením. Okrem pribrzďovania jednotlivých kolies dokáže VDIM samočinne korigovať natočenie kolies. V kritickej situácii vodiči zvyknú prudko strhnúť volant a natočia kolesá viac než je potrebné. Pneumatiky tak stratia svoju vodiacu schopnosť a zásah systému sa skomplikuje. Aktívne riadenie VGRS je schopné samočinne natočiť kolesá, čo systém VDIM využíva vo svoj prospech. Vodič síce vychýli kolesá pod veľkým uhlom, ale aktívne riadenie ich natočí iba do efektívneho uhla, prípadne si pomôže natočením kolies na opačnú stranu. Stabilizačný systém automobilov Lexus GS 430 a Lexus RX 400h tak spolupracuje s aktívnym riadením v troch prípadoch. Napriek dokonalosti systému na vodičov zostáva vedenie a smerovanie vozidla. V panike zavrieť oči a pustiť volant sa zatiaľ nevypláca.
V praxi sa často stáva, že pod kolesami jednej strany vozidla je povrch s úplne inou priľnavosťou ako na druhej strane. Pri brzdení alebo zrýchľovaní na takomto povrchu má automobil snahu stočiť sa do jednej strany. Kolesá na drsnom povrchu lepšie brzdia alebo zrýchľujú než kolesá na klzkej časti cesty. VDIM dohliada, aby sa vozidlo pri akcelerácii aj brzdení pohybovalo priamo. Akonáhle zistí odchýlku od priameho smeru, vyšle povel na automatickú korekciu riadenia proti smeru stáčania vozidla. Vodič drží zvolený smer bez toho, aby robil korekcie volantom. Obdobný systém spojený s aktívnym riadením predstavila automobilka BMW v modelovom rade 3.
V tejto situácii zadná časť vozidla začne smerovať von zo zákruty a keď by vodič situáciu nezvládol dostne tzv hodiny. VDIM zistí, že zadná časť vozidla sa vychýlila z pôvodného smeru a bez meškania zasahuje správnou korekciou volantu , následne zníži výkon motora a pribrzdí príslušné kolesá, aby sa vozidlo nevymklo spod kontroly. Systém podľa situácie rozhodne, či tieto kroky vykoná v slede alebo zároveň.
Pri rýchlom vjazde do ostrej zákruty obyčajne predné pneumatiky stratia kontakt s povrchom a vodič v panike prudko stáča volant do vnútra zákruty. Vozidlo však naďalej smeruje von a kontakt pneumatík s cestou sa prudkým strhnutím volantu iba zhoršuje. Keď systém VDIM zistí, že auto ide „po nose“ smerom von zo zákruty, okamžite zníži výkon motora a začne rôznou silou pribrzďovať jednotlivé kolesá ako klasické ESP. V tej istej chvíli systém aktívneho riadenia optimalizuje uhol natočenia kolies tak, že ich elektrický posilňovať mierne natočí opačným smerom. Pneumatiky tak opäť získajú lepšiu vodiacu schopnosť a vozidlo začne smerovať do zákruty.
Autor: rch