Seat Leon druhej generácie postupne vchádza na trhy Európy so snahou zamútiť vodu medzi športovo ladenými modelmi nižšej strednej triedy. Prvé vozidlá sa už objavili aj na Slovensku, hoci premiéra je naplánovaná až na jesenný Autosalón Nitra. Na vyskúšanie sme si vybrali verziu s naftovým motorom a vybavením Sport Up.
Mínus desať centimetrov
Milovníkom športových kompaktov dynamický nádych doteraz predstavených modelov Altea a Toledo nestačí, pretože potrebujú nižšie položené ťažisko, nižšiu strechu a dynamicky zaoblenú zadnú časť. To sú črty nového Leonu, ktorý pod športovou, o 10 cm nižšou strechou ukrýva päťdverový hatchback nižšej strednej triedy. Súčasťou prestrojenia sú kľučky zadných dverí ukryté v C stĺpiku. Pre ich ľahšie otváranie vznikla preliačina v malom zadnom okne. Leon patrí k najkrajším športovým kompaktom aj napriek jednej chybe krásy - veľké čelné sklo, šikmé predné stĺpiky a trojuholníkové okienko pripomínajú minivan. Nová koncepcia karosérie je totiž dvojsečná zbraň - aj keď posádka získa viac miesta, vodič sa musí vysporiadať so zhoršeným výhľadom šikmo dopredu.
Vlastná tvár
Ak zabudneme na stĺpik okna pripomínajúci minivan a až netradične rozľahlý vrch prístrojovej dosky, pri posadení za volant v nás zavládla spokojnosť. Dokonca kruhové prístroje, ktoré sme kritizovali v Tolede, teraz vyznievajú úplne inak. Sedadlá verzie Sport Up nazvané Hot-drive doslova uzamknú telo a trojramenný športový volant vychádza v ústrety rukám. Do dynamického interiéru zapadá plochá stredová konzola s autorádiom a klimatizáciou. Aj displej dvojzónovej klimatizácie stojí presne tam, kde má. Len namiesto tlačidiel na ovládanie a nastavovanie ventilácie by sme privítali otočné ovládače. Priestor príjemne prekvapil vo všetkých smeroch okrem miesta nad hlavou vzadu. Dynamický profil so zvažujúcou sa strechou bol v tomto prípade prednejší.
Zrodený pre čistú stopu
Test Leonu sa niesol vo výrazne športovej atmosfére, bez ohľadu na to, že pod kapotou je naftový motor. Koncernový agregát s výkonom 103 kW (140 k) a krútiaci moment 320 Nm reaguje veľmi spontánne. Jediným nedostatkom je krátke účinné spektrum otáčok. Od športového naftového motora sme čakali viac života aj vo vysokých otáčkach. Charakteristika agregátu si vyžaduje častejšie, aj keď veľmi presné narábanie s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Predná náprava a príplatkové 17-palcové kolesá dokážu silu preniesť na asfalt aj uprostred zákruty a s vypnutou trakčnou kontrolou. Seat Leon 2,0 TDI SportUp vyzerá byť celkom zaujímavá alternatíva úsporného športového kompaktu s nadštandardne dobrým podvozkom. Dynamická jazda zdvihne spotrebu na 8 l/100 km, ináč možno rátať s priemerom 6,2 l/100 km. K príjemným zážitkom z jazdy určite prispela odolná brzdová sústava a citeľne tvrdšie naladený podvozok než v modeloch Toledo a Altea. Vďaka použitým nízkoprofilovým pneumatikám a tvrdému podvozku Leon zákruty doslova krája a nenechá sa rozptýliť ani priečne zvlneným asfaltom.
Naše hodnotenie:
+vzhľad
+podvozok
+spotrebad
+sedadlá
+jazdné vlastnosti
-nakladacia hrana
-výhľad šikmo dopredu
-box vo dverách
Hliníkové pedále a dekorácie z ušľachtilých kompozitných materiálov si zrejme Seat rezervuje pre verzie Cupra. Interiér však nesklamal a vďaka doplnkom verzie Sport Up príjemne prekvapil.
Dizajnový trik ukrytých kľučiek zadných dverí používaný konkurenčnou Alfou Romeo je teraz namierený proti nej.
Autor: foto: Tomáš Benedikovič