Fiat Panda, auto roka 2004, už patrí k bežnej súčasti vozového parku na Slovensku, čo sa však nedá povedať o špecializovaných verziách Panda 4x4 a Panda 4x4 Climbing. Práve preto sme vyskúšali Pandu s pohonom všetkých kolies a motorom 1,2 i.
Vlastný štýl
Interiér verzie 4x4 Climbing sa v podstate neodlišuje od bežného modelu. Na výber je štvor- alebo päťmiestne usporiadanie so sklápaním sedadiel alebo bez neho. Najmarkantnejšie rozdiely sú vo vybavení a farebnom vyhotovení interiéru.Verzia Climbing obsahuje niekoľko prvkov nie celkom bežných pri vozidlách tejto kategórie. Sériovo ponúkanú manuálnu klimatizáciu v testovanej verzii nahradila automatická klimatizácia. Bohaté vybavenie môžeme považovať za čiastočnú satisfakciu vstupnej ceny. Základná Panda 4x4 stojí 437 000 korún a Climbing, ktorý má navyše strešné lyžiny, disky z ľahkých zliatin, hmlovky, airbag spolujazdca a klimatizáciu, stojí už 477 000 korún. Prednosťou Pandy je na danú triedu slušný komfort jazdy a vnútorný priestor. Škvrnou na dobre zvládnutej ergonómii je široký stredový tunel a málo miesta pre pravé koleno vodiča. Manévrovacie schopnosti a výhľad z miesta vodiča rozhodne potešia.
Auto pre Horehronie
Výnimočnosť Pandy 4x4 spočíva v pohone všetkých kolies, pri iných automobiloch tejto kategórie nedostupnom. V podstate ide o základný typ pohonu s medzinápravovou spojkou a bez uzávierok či trakčnej kontroly.Za normálnych okolností a pri zábere všetkých kolies dokáže Panda prejsť veľké stúpanie na klzkom povrchu. So zimným obutím to bude ideálne auto pre ženu na Horehroní, Orave alebo v Tatrách. Mimo spevnenej cesty má Panda problém iba vtedy, ak sa jedno z kolies dostane do vzduchu alebo stratí trakciu (kríženie náprav).K veľkým prednostiam patria krátke previsy a vonkajšie rozmery. Predný aj zadný nájazdový uhol je doslova fantastický. Čo však z toho, keď motor má problém ťahať Pandu v takom strmom kopci, do akého by bola schopná vyjsť. Preto odporúčame drahší naftový motor 1,3 multijet. Benzínový agregát 1,2 s výkonom 44 kW je v nízkych otáčkach nevýrazný a po rozbehnutí zase príliš smädný. Na prvom a druhom stupni výkon motora aj stačí, problémy nastávajú vo vyššej rýchlosti.
Skrátka pohon všetkých kolies umožňuje Pande vyjsť aj tam, kde sa ostatné miniautá dostanú iba vrtuľníkom, deficit výkonu je však citeľný. Celková spotreba vyslovene závisí od štýlu jazdy, ale pod 5,2 l/100 km neklesne. V hornatom prostredí sa nám ako bežný priemer javila spotreba 7,2 l/100 km.
Náročné na peniaze
Malé auto na horšie cesty a do ľahkého terénu má svoje prednosti aj napriek vysokej cene. Jednoznačne však odporúčame naftový motor 1,3 multijet. Samozrejme, záleží na tom, čo človek od Pandy 4x4 očakáva. Ideálne miniauto s pohonom všetkých kolies by určite našlo uplatnenie na hornatom Slovensku, ale ako dobre vieme, všetko záleží od hrúbky peňaženky a na tú je Panda 4x4 náročná. (rch)
Naše hodnotenie:
+ vonkajšie rozmery
+ dobrý výhľad z miesta vodiča
+ nájazdové uhly
+ dvojstupňový posilňovač riadenia
- motor
- spotreba