Volvo S40 / V50 má za úlohu vrátiť značku do hry o výraznejšie trhové podiely a zlepšiť jej imidž medzi mladými zákazníkmi. Čiastočný úspech už zaznamenala prechádzajúca generácia, zlom však nastal v roku 2004, kedy prišla na trh druhá generácia kompaktného vozidla.
Podobne ako každé iné Volvo aj kombi V50 verne kopíruje dizajnovú líniu značky pretransformovanú do modernejšieho a prijateľnejšieho jazyka. Zámer dizajnérov sa podaril, pretože kompaktné Volvo vyzerá byť o triedu väčšie a pritom dokáže osloviť aj mladších zákazníkov, než pánov v najlepších rokoch. Rázvorom 264 cm a dĺžkou karosérie 451,5 cm nám Volvo V50 pripomína technicky veľmi príbuzný Ford Focus kombi. Nižšej strednej triede zodpovedá aj priemerný batožinový priestor základného objemu 417 l (1307 l po sklopení sedadiel). Viac ako objem kufra nás zaujalo prevedenie a doplnky (priestor na dáždniky alebo dlhšie predmety integrovaný v roletovom mechanizme, malý box v dne batožinového priestoru). Pred sklopením samotných zadných operadiel si treba dať námahu s vyklopením zadného sedáka. Po sklopení operadiel vznikne rovná plocha s dnom základného batožinového priestoru. Rozdiel medzi lacnejším kombi nižšej strednej triedy a Volvom V50 je vo vypracovaní detailov a až prekvapujúco praktickom prevedení auta. Nakladacia hrana je o pár centimetrov vyššia než samotné dno batožinového priestoru, čo u kombi vozidiel nevidíme radi. Vstupný otvor zase dobre kopíruje vnútorný profil nákladného priestoru. Masívne nárazníky ako neodmysliteľná časť vozidiel Volvo v tomto prípade trochu prekážajú, pretože aby si človek nezašpinil nohavice od nárazníka, musí stáť takmer 25 cm od nakladacej hrany.
Vnútorný priestor pre posádku patrí k lepšiemu priemeru v takmer všetkých smeroch. Zadné sedadlá sú totiž na úkor batožinového priestoru posunuté dozadu, čím vznikol celkom zaujímavý priestor na nastupovanie. Mimo skutočnej veľkosti interiéru sa o dojem priestranného sedenia zaslúžila bledá farba interiéru a jednoduché tvary prístrojovej dosky. V celkom slušnej ponuke odkladacích priestorov nás sklamali miniatúrne boxy vo dverách a malá skrinka pred spolujazdcom. Veľké plus si zaslúžia predné sedadlá s primeranou tuhosťou i bočným vedením. Po niekoľkých hodinách cesty sa vám z nich nechce vystúpiť. Opäť sa nám v praxi potvrdili slová návrhárov, ktorí už na Frankfurtskom autosalóne v roku 2003 sľubovali komfortné sedenie v modernej obývačke.
Prvotný šok z jednoduchých tvarov interiéru sa postupne a najmä pod vplyvom moderne riešeného stredového panelu postupne rozplynul. Stredová konzola s autorádiom, ovládaním klimatizácie a displejom je totiž hrubá približne tri centimetre a za ňou je voľný priestor. Tento nápad si zatiaľ neprisvojil žiadny konkurent a Volvo V50 tak pôsobí naozaj výnimočne. Navyše usporiadanie tlačidiel je veľmi jednoduché a v súlade s bezpečnostnou stratégiou značky Volvo, podľa ktorej vodič nesmie byť ničím rušený a rozptyľovaný. Zámer sa podaril, pretože jednoduchý strih i samotné Volvo V50 vodiča doslova upokojí a neprovokuje. Za volantom sa pilot stáva imúnny voči agresívnemu správaniu iných vodičov. Jednoduché meracie prístroje a ukazovatele pôsobia ako minuloročný model spoločenských šiat, v ktorých sa človek dobre cíti aj napriek tomu, že pomaly vychádzajú z módy. Mnohé drobnosti v interiéri svedčia o tom, že tvorcovia myslia na potreby vodiča i posádky. Na druhej strane prepínač svetiel, či tlačidlá elektrického spúšťania okien by mohli mať vľúdnejšie tvary.
Modelový rad Volvo V50 s motorom 1,6 i začína pri cene 881 000 Sk, teda približne o dvestotisíc korún vyššie než bežné kombi nižšej strednej triedy. Cenový rozdiel podľa nás zahŕňa výnimočnosť značky, vysoký bezpečnostný štandard, rozsiahlu štandardnú výbavu a kvalitnejšie vypracovanie než bolo zvykom u predchodcu. Pokiaľ ide o bezpečnosť, Volvo V50 si nemožno objednať bez sady šiestich airbagov, ABS, brzdového asistenta a stabilizačného systému DSTC. Ďalšie patentované ochranné prvky (SIPS, WHIPS) sú pre značku samozrejmosťou. Na základnú verziu s naftovým motorom 2,0 D si treba pripraviť už 968 000 Sk. Testovaná verzia Momentum stojí 1 104 000 Sk a spolu s príplatkovými prvkami ešte viac. Možno preto nám digitálna dvojzónová klimatizácia, multifunkčný volant, dažďový senzor a xenónové svetlomety pripadali úplne samozrejmé.
Podvozok sa s výkonom naftového motora 2,0 D nezapotí a zvládol by silnejší diesel, ktorý by človek pod kapotou V50 očakával. Športovo ladeným vodičom bude chýbať citeľnejšia odozva na momentálny kontakt s cestou. V prudkom vyhýbacom manévri sa karoséria príliš nenaklonila a podvozok dobre stlmil aj jej spätný kmit. Vďaka tomu nemal stabilizačný systém veľa práce so zvládaním pretáčavého šmyku. Podvozok iba nadväzuje na pokojný charakter auta, pretože napriek svojim nesporným kvalitám necháva vodiča na pokoji a ohuruje ho skôr komfortom.
Harmóniu dobre zladeného celku mierne narúša naftový motor, ktorý nezaprie svoj pôvod pri studenom štarte a diaľničných rýchlostiach. Nebyť príkladne nízkej úrovne aerodynamického hluku, možno by nám jeho zvuková kulisa vadila menej. Výkon 100 kW (136k) a priebeh krútiaceho momentu s maximom 320 Nm patrí skôr k priemeru v rámci triedy. Oneskorenú reakciu na plynový pedál celkom dobre vyváži rovnomerný ťah a dobré rozloženie krútiaceho momentu. V podmienkach redakčného testu sa spotreba motora ustálila na 6,7 l/100 km, hoci výrobca udáva optimistickejší priemer (5,6 l/100 km). Ako rodinnú alternatívu odporúčame o 36 000 Sk lacnejší motor 1,6 D s výkonom 81 kW (110 k). Naopak v tejto cenovej kategórii by sme privítali o niečo temperamentnejší motor s vyšším výkonom. Použitý motor 2,0 D má svoje nesporné kvality, ale za volantom Volva sme čakali mierny nadštandard kompaktnej triedy. Vonkajší dizajn, interiéru a jazdné vlastnosti však naše očakávania naplnili.
Naše hodnotenie
+ sedadlá
+ komfort
+ prehľadný interiér
+ podvozok
- výkon motora
- cena
- objem bat. Priestoru
Podvozok neprovokuje a netvári sa ako športový, pritom v hraničných situáciách ťahá eso z rukáva a príjemne prekvapí.
Za hranicou bežného používania a v záverečnej fáze losieho testu Volvo V50 inklinuje k pretáčavému šmyku. Mierne vybočenie zadnej časti je v tejto fáze už pod kontrolou stabilizačného systému.
Naftový štvorvalec 2,0 D s výkonom 100 kW splní základné požiadavky na úspornú a dynamickú jazdu, ale na špičku v danej kategórii už nestačí. Potreboval by viac výkonu, rýchlejšiu odozvu na stlačenie plynového pedálu a kultivovanejší chod vo vyšších otáčkach.
Prístrojovej doske dominuje vzdušné riešenie stredovej konzoly, tzv. „air panel“. Za ním zostáva voľný priestor a polička na peňaženku, či iné drobnosti.
Usporiadanie tlačidiel a ovládanie očarí jednoduchosťou.
Bezpečnosť neznamená v podaní značky Volvo hru o hviezdičky v Euro NCAP. Nás zaujal jeden z detailov : Bezpečnostný pás ukotvený v telese sedadla. Ukotvenie má tým pádom stále tú istú polohu voči pasažierovi bez ohľadu na polohu sedadla.
Mať Volvo, znamená mať niečo iné než ostatní. Kľúč môže poslúžiť ako jeden z dôkazov. Žlté tlačidlo je diaľkové zapínanie svetiel.
Predné sedadlá patria medzi to najlepšie v danej triede. Okrem primeraného držania tela poskytujú komfort na dlhých cestách.
Batožinový priestor zaujme skôr vypracovaním a prevedením než objemom.
Pred sklopením operadiel treba najskôr odklopiť sedák.
Výhody vozidiel kombi sú neoceniteľné a platí to aj v tomto prípade.
Teleso namontované za zadnými operadlami ukrýva roletu, odkladací priestor na dlhé predmety (dáždniky) a deliacu sieť medzi kufrom a priestorom pre posádku. Keď tieto praktické doplnky necháte doma v garáži, využiteľnosť batožinového priestoru sa výrazne zväčší.