SME
reklama

Lexus IS - prvá jazda

Odkedy Lexus vstúpil na Európsky trh, zúfalo mu chýbal naftový motor. Teraz už nebude, lebo s príchodom novej generácie IS uzrel svetlo sveta aj prvý model spaľujúci naftu, ktorý sme stihli vyskúšať.

Lexus a diesel?

Odkedy Lexus vstúpil na európsky trh, zúfalo mu chýbal naftový motor. Teraz už nebude, lebo s príchodom novej generácie IS uzrel svetlo sveta aj prvý model spaľujúci naftu. Už letmý pohľad do papierov s parametrami 130 kW/177k a 400 Nm prezrádza, že príbuznosť so silným a mimoriadne čistým turbodieselom 2.2 D-4D z modelu Toyota Avensis nie je náhodná. Ide o ten istý motor,, okolo ktorého neutíchli ešte prvé ovácie a už sa montuje do ďalšieho auta. Podobne ako pod kapotou Avensisu je jeho najsilnejšou stránkou kultivovaný chod. Aj preto naftový IS ostáva stále Lexusom s veľmi kultúrnym a tichým chodom, ktorý núti zamyslieť sa nad vytiahnutím správnej tankovacej pištole. 

Neuveriteľne tichý
Svoj podiel na tom nesie najnižší koeficient aerodynamického odporu vzduchu v segmente (0,27), ale tiež mimoriadne detailná práca konštruktérov na odhlučnení karosérie. Špáry medzi jednotlivými dielmi sú tak úzke, že ich takmer nevidieť.  Dvere dostali trojité tesnenie, podlaha bola zakrytá kobercom s niekoľkými absorbčnými a izolačnými vrstvami a ako prvý na svete má IS aj slnečné clony pohlcujúce hluk, nehovoriac o čelnom skle s rovnakým účinkom.

Dynamika
Po dynamickej stránke sa nám zdal diesel  v porovnaní s Avensisom trochu ospalejší, nielen reakciou na zošliapnutie akcelerátora ale aj priebehom krútiaceho momentu. Môže to byť len prvý dojem alebo dôsledok vyššej pohotovostnej hmotnosti, na ktorej sa podieľa snaha konštruktérov o maximálne zníženie hluku a vibrácii. Podrobnejšie hodnotenie dynamiky motora vyslovíme radšej až po teste v domácich podmienkach. Faktom však ostáva, že naftový motor trpí pomerne výrazným turboefektom a ťahá v relatívne úzkom rozsahu otáčok 2000 – 3800 ot/min, čo ho predurčuje skôr na rozvážnu a plynulú jazdu. Preto priaznivcov športových naftových motorov určite poteší, že pre nich má výrobca v ponuke aj o niečo ostrejšiu verziu 220d so skrátenými prevodmi, vďaka ktorým sa jeho dynamika zlepší v priemere o 30% (už teraz sa tešíme na redakčný test). Najviac sa ,podľa našej prvej skúsenosti, k športovému charakteru auta hodí nový benzínový šesťvalec 2.5 VVT-i (153 kW/208 k), ktorý človeka doslova hecuje,  aby pritlačil a vyťažil z vynikajúceho podvozka čo najviac.

Športový benzín
Šesťvalec je vybavený priamym vstrekovaním paliva s najvyšším vstrekovacím tlakom medzi benzínovými motormi (130 bar) a variabilným systémom časovania nasávacích i výfukových ventilov, vďaka ktorým veľmi pekne zrýchľuje v celom spektre otáčok a výrazne ostrejšie reaguje na zošliapnutie akcelerátora než turbodiesel 220d. Šesťvalec akceleruje iba o niečo  lepšie  (z 0 na 100 km/h za 8,4 s) než naftová verzia 220d (8,9 s) a ručička jeho tachometra sa zastaví o 15 km/h vyššie (230 km/h).  Naftový motor pritom spotrebuje v priemere 6,3 l/100 km, zatiaľ čo benzínový šesťvalec o dobré 3 litre viac. Takže väčšina manažerov asi predsa len ostane pri naftovom motore, ktorý je len nepatrne menej dynamický (čo môže poriešiť verzia s kratšie sprevodovaným diferenciálom) ale úspornejší.   Obe motorizácie sa kombinujú so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, benzínový šesťvalec je možné skombinovať aj so 6-rýchlostnou automatikou a radením pomocou tlačidiel pod volantom.

Jazda

Napriek tomu, že nový Lexus IS je vybavený elektrickým posilňovačom riadenia (EPS), patrí medzi vzorku automobilov, u ktorých to nepostrehnete. Riadenie ponúka rozhodne lepšiu spätnú reakciu než v modelol radu GS. Veď aj preto je IS najšportovejší z rodiny Lexus. Auto pôjde vždy tam, kam ho nasmerujete a vďaka rýchlej odozve predných kolies s veľmi dobrou priľnavosťou nemá význam v praxi o nedotáčavosti vôbec hovoriť. Oveľa ľahšie sa dá roztancovať zadok, ktorý ale pozorne stráži nevypínateľné ESP bez zmyslu pre humor. Nový systém vie veľmi skoro prekaziť radosť z akéhokoľvek pretáčavého šmyku. Aj keď na jeho obranu treba povedať, že robí to aspoň vláčnejšie a s oveľa väčším zmyslom pre plynulosť ako kedysi.  Brzdy s vnútorne chladenými kotúčmi priemeru 298 mm vpredu a 291 mm vzadu fungujú dobre na suchom i mokrom povrchu.

Dlhší, širší, väčší
Nový Lexus IS je o 175 mm dlhší a o 75 mm širší než predchodca, z čoho by mali profitovať predovšetkým pasažieri vzadu. V skutočnosti ale priestor vzadu a batožinový priestor priemerného objemu 378 l neohúrili ani spolovice tak ako jedinečná kvalita vypracovania a veľkoryso vybavený interiér. Podobne ako u modelu GS si vaše končeky prstov budú užívať na dotyk lahodiace materiály a precízny chod aj toho posledného ovládača.

Hi-Tech
Všetko spolu nádherne ladí, nehovoriac o špičkovej aparatúre s 13 reproduktormi a CD meničom na 6 CD (bez zásobníka) v štandardnej výbave, ktorý dokáže prehrávať aj formáty MP3 a WMA (Windows Media Audio). Fajnšmekri si za príplatok môžu doobjednať novú generáciu audio sústavy Mark Levinson, ktorá patrí medzi špičku v danom segmente. Tento systém obsahuje 10-kanálový zosilňovač s výkonom 300 Wattov a 14 reproduktorov, vrátane prvého 200 mm invertovaného subwoofera. Prispôsobený je akustickým vlastnostiam kabíny nového Lexusu IS a je úplne kompatibilný s médiami CD, CD-R, DTS 5.1, DVD video a podobne ako štandardný systém aj s hudobnými súbormi vo formáte MP3 a WMA zaznamenanými na CD alebo DVD. Ostatná komfortná a bezpečnostná výbava vytvára podobne vyčerpávajúci zoznam ako model GS. V Lexuse IS nechýba integrovaný systém riadenia dynamiky VDIM , predkolízny systém Pre-Crash (príprava vozidla na náraz), adaptívny tempomat ACC, prvý dvojkomorový airbag SRS na svete, kolenné airbagy pre vodiča aj spolujazdca, natáčacie bi-xenónové reflektory, elektricky nastaviteľný volant, vyhrievané alebo vetrané predné sedadlá, navigačný systém s dotykovým displejom, drevený obklad z javora a s povrchovou úpravou od firmy Yamaha (špecialistom na výrobu pian) a iné. Ceny a výbavy nového Lexusu IS importér zatiaľ nezverejnil, ale podľa neoficiálnych informácií by mal stáť menej než BMW a Audi pri podstatne bohatšej výbave, čo sa dá Japoncom veriť.

 

 

Ideálnu polohu sedenia si nájde každý vodič veľmi rýchlo, pretože volant i sedadlo majú široký rozsah nastavenia vo všetkých potrebných smeroch.
Prístroje by mohli byť lepšie čitateľné.


 


 



Batožinový priestor má objem iba 378 l ale pravidelný vstupný otvor.






Nová automatická prevodovka s „krídelkami“ pod volantom radí v manuálnom režime smerom dolu krásne rýchlo a s medziplynom, smerom hore jej to už trochu trvá.

 

Kompletne zakrytá podlaha znamená lepšiu aerodynamiku a nižšiu úroveň hluku v interiéri.

 

 



              Prvé dojmy - Lexus IS 

Vzhľad elegantný a dynamický
Interiér všadeprítomná prvotriedna kvalita vypracovania a dobre odhlučnennie
Motor diesel po zahriati mimoriadne kultivovaný ale dynamicky menej výrazný než vo vozidle  Toyota Avensis, benzín sa viac hodí k športovému charakteru auta
Jazdné vlastnosti je stabilný a pôsobí isto za každých okolností, presné a citlivé riadenie, dá sa s ním pekne zabaviť, ale ESP prísne stráži zadné poháňané kolesá
Výbava vyčerpávajúca, priplatiť sa dá len za niekoľko prvkov, ktoré ale u konkurencie nenájdete
Technika najmodernejšia, obsahuje takmer všetko, čo väčší model GS
Úžitok výborné manažérske vozidlo pre dvoch, na kratšie vzdialenosti aj pre 4 pasažierov (priestor vzadu porovnateľný s Audi A4), malý kufor
Charakter športovo luxusný

Lexus IS - technické údaje

Motor  

 

Typ IS 220 d
prepĺňaný vznetový štvorvalec

IS 250
vidlicový benzínový šesťvalec

Uloženie vpredu pozdĺžne vpredu pozdĺžne
Zdvihový objem 2231 cm3 2499 cm3
Výkon 130/177 kw/k 153/208 kw/k
Pri otáčkach 3600  ot./min. 6400 ot./min.
Krútiaci moment 400 Nm 252 Nm
Pri otáčkach 2000-2600  ot./min. 4800 ot./min.
Kilogramový výkon 9,2 kg/k 7,8 kg/k
Litrový výkon 79 k/l 83 k/l
Emisie 168 g/km 231 g/km
Karoséria
Typ sedan sedan
Počet dverí 5 5
Súčiniteľ odporu vzduchu Cx 0,27 Cx 0,27
Pneumatiky 225/45 R17 vpredu, 245/45 R17 vzadu 225/40 R18 vpredu a 255/40 R18 vzadu
Disky hliníkové hliníkové
Prevodovka
Typ manuálna/automatická manuálna / automatická s radením na volante
Počet stupňov 6 6
Poháňané kolesá zadné zadné
Podvozok
Predná náprava dvojité lichobežníky, vinuté pružiny, stabilizátor dvojité lichobežníky, vinuté pružiny, stabilizátor
Zadná náprava 5-prvkové zavesenie, vinuté pružiny, stabilizátor 5-prvkové zavesenie, vinuté pružiny, stabilizátor
Priemer otočenia 10,2 m 10,2 m
Brzdy vpredu vzduchom chladené kotúče, 296 mm vzduchom chladené kotúče, 296 mm
Brzdy vzadu kotúče, 291 mm kotúče, 291 mm
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2730 mm 2730 mm
Dĺžka 4575 mm 4575 mm
Širka 1535 mm 1535 mm
Výška 1440 mm 1440 mm
Pohotovostná hmotnosť 1635 kg 1635 kg
Užitočná hmotnosť 485 kg 485 kg
Batožinový priestor 378 l 378 l
Objem palivovej nádrže 65 l 65 l
Prevádzkové hodnoty (M/A)
Zrýchlenie 8,9 s 8,4 / 8,1  s
Maximálna rýchlosť 215 km/h 230 / 225 km/h
Spotreba
mesto n 13,5  /  12,7 l/100 km
mimo mesto n 7,7   /   7,0 l/100 km
kombinácia 6,3  l/100 km 9,8   /   9,1 l/100 km

 

 

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Revolučný Nissan X-Trail mení pravidlá hry
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  4. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  5. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  6. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  2. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  5. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  6. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  7. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  8. Prémiové bývanie pod lesom. Objavte Stockerka Prémium
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 750
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 429
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 438
  4. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 3 784
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 772
  6. Výborná pre diabetikov aj pre lepšie trávenie. Poznáte Aróniu? 3 508
  7. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 489
  8. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 014
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Matúš Pavle: Ako pomôcť Ozbrojeným silám Ukrajiny (ukrajinskej armáde)
  2. Marek Tocimák: Prelomenie
  3. Michal Ježek: Nedeľný príhovor súdruha Blahu
  4. Ondřej Havelka: Buddhistický festival v himálajském klášteře Lamayuru nabízí ASMR vibe AF
  5. Viktor Pamula: Pozvánka na protest
  6. Michaela Vaníková Svoboda: Základy ľudštiny, časť prvá
  7. Martin Bača: Bola si to ty...
  8. Martin Zielosko: Ripley
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 061
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 821
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 514
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 115
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 121
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 642
  7. Ján Šeďo: Ktorý slovenský senior oželie z dôchodku 400 EUR mesačne ? 11 479
  8. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 429
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu