SME
reklama

Land Rover Discovery 3 TD V6 2.7 HSE

Klasický výrobca ťažkých terénnych vozidiel stále viac preniká do kategórie Luxusných SUV, ktorú v podstate založil. O jazdných výkonoch Discovery 3 v teréne asi nikto pochybuje, preto nás v súvislosti s deklarovanou príslušnosťou modelu k SUV (športov

Klasický výrobca ťažkých terénnych vozidiel stále viac preniká do kategórie Luxusných SUV, ktorú v podstate založil. O jazdných výkonoch Discovery 3 v teréne asi nikto pochybuje, preto nás v súvislosti s deklarovanou príslušnosťou modelu k SUV (športovo úžitkové vozidlá) zaujímali jazdné vlastnosti na ceste, ovládateľnosť, komfort a viariabilita interiéru.


Klasika po novom
Land Rover Discovery 3 mierne rozbíja doteraz zaužívané konzervatívne tvary karosérie. Zvlášť zaujme nová predná maska a nezvyčajná architektúra predných svetlometov v štýle Range Rover Sport. Aby mohol interiér pojať až tri rady sedadiel (7 miest) v kaskádovitom usporiadaní, tretia generácia si ponechala zvýšenú strechu v zadných partiách. Karoséria má patentovanú konštrukciu Body-Frame, ktorá predstavuje integráciu rámu a skeletu samonosnej karosérie. Pre zníženie hmotnosti sú kapota motora a dvere batožinového priestoru vyrobené z hliníka. Ďalšou viditeľnou zmenou je premiestnenie rezervného kolesa zo zadných dverí na podvozok, konkrétne za zadnú nápravu. Zadné piate dvere sú teraz vodorovne členené na dve časti.

Dlhý rázvor
Asi najväčšou zmenou oproti predchodcovi je brutálny nárast rázvoru náprav (+30,5 cm) až na 285 cm. Okrem skrátenia predného i zadného previsu karosérie, badať prínos väčšieho rázvoru v stabilite na ceste a v priestore pre posádku. Rovná podlaha v druhom rade sedadiel a tri samostatné kreslá poskytujú vskutku príjemné sedenie vo všetkých smeroch. Nevýhody šmykľavej a v zime studenej kože ako tak eliminujú madlá v operadlách predných sedadiel a prídavné vyhrievanie. Discovery 3 rozhodne deficitom priestoru netrpí a v závislosti od počtu sedadiel ponúka batožinový priestor objemu od 280 l do 2558 l.
Dve plnohodnotné samostatné sedadlá v treťom rade sa dajú úplne zaklopiť do podlahy batožinového priestoru. Najlepší pomer medzi prepravnou kapacitou a batožinovým priestorom ponúka päťmiestne usporiadanie s objemným a vysokým batožinovým priestorom.

Ako na vzduchovom vankúši
Prístrojový panel, plasty a ich povrch sú prísne účelové. V zhľadom na nákupnú cenu modelu môže interiér pôsosbiť málo exkluzívne. Discovery poteší vodičov so zmyslom pre jednoduchosť a odporom ku gýčovým prevedeniam interiérov niektorých SUV. Neznamená to však, že za volantom by ste sa zle cítili v obleku, akurát ideálnejšia bude športová konfekcia a ľahká elegancia. S vysokým komfortom na palube korešponduje podvozok vybavený vzduchovým pružením s nastaviteľnou svetlou výškou. Najväčším pozitívnym šokom je ľahké ovládanie a presvedčivé správanie podvozka na ceste. Väčšina majiteľov chce, aby sa ich SUV správalo na ceste ako limuzína so zvýšenou priechodnosťou. Land Roveru k dokonalosti chýbajú ostrejšie brzdy a možno vyšší výkon motora. Naše obavy z nemotorného a nakláňajúceho auta sa okamžite rozplynuli a vôbec nevadí, že vodič Discovery 3 strávi viac času na bežných cestách než v teréne. Aktívne vzduchové pruženie s funkciou Active Roll Mitigation (ARM) ma za úlohu korigovať náklon karosérie, aby sa posádka v zákrutách necítila ako na vysokom sťažni nakláňajúcej sa plachetnice. Špičková verzia HSE mala uzávierku zadnej nápravy a medzinápravového diferenciálu. V súčasných snehových podmienkach sme vo vysokohorskom teréne aj párkrát zapadli (pri jazde po stopách snežného pásového vozidla). Pri 70 cm vrstve uležaného snehu nepomohlo ani menenie svetlej výšky v rozsahu 185-290 mm. Na zmenu jazdného režimu slúži otočný ovládač Terrain Response. Podľa jeho polohy elektronika zvolí najvhodnejšiu kombináciu uzávierok, nastaví prah citlivosti kontrolných systémov, zmení charakter pruženia a svetlú výšku, prípadne zapojí do činnosti redukovaný prevod. Ten si spolu so svetlou výškou možno meniť aj osobitne. Elektronika rozoznáva program pre asfalt, klzký povrch (tráva/štrk/sneh) a tri druhy terénu (bahno, piesok, skaly).


Celkom milý tank
Discovery 3 je moderný luxusný tank kategórie SUV s dokonalou starostlivosťou o pohodlie, bezpečie a sebavedomie svojho majiteľa. Keď to je potrebné, dokáže pri zachovaní komfortu zdolať veľké prekážky. Množstvo elektroniky a prvkov luxusu dokonale maskuje klasický kabát a pokiaľ sa elektronika neobráti proti užívateľovi, má sa na čo tešiť. Naftový šesťvalec Jaguar 2,7 V6, takmer dokonale odhlučnený, je vskutku príjemný a primerane výkonný spoločník. V rýchlosti nad 120 km/h sa s 2,5 t vážiacim autom trochu trápi a zabúda na výrobcom predpísanú priemernú spotrebu 10,4 l. V priebehu testu od nás chcel 12,6 l/100km. Iba veľmi jemné tempo ho dokázilo zraziť na hranicu prvej desiatky. Z ponuky motorov ho považujeme za celkom príjemnú a predsa len úspornú alternatívu. Na rozdiel od originálnej verzie motora v modeloch Jaguar je zredukovaný počet dvoch turbodúchadiel na jedno väčšie, čím sa dosiahol priebeh krútiaceho momentu vhodný pre SUV. Inak slušný výkon 140 kW (190k) a krútiaci moment 440 Nm zabíja obrovská hmotnosť auta. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 12,8 s potom asi nikoho neprekvapí. Rovnakú spokojnosť vyslovujeme so šesťstupňovou automatikou CommandShift. V rýchlosti preraďovania sa síce nepretrhne, ale celkom dobre sa adaptuje na momentálnu situáciu a štýl jazdy. Z pestrej palety prvkov vyčnievajú bočné hlavové airbagy, ktoré chránia aj cestujúcich v treťom rade sedadiel, prípadne adaptívne bi-xenónové reflektory, navigačný systém s DVD prispôsobený pre navigáciu mimo cestnej siete alebo komunikácia s telefónom cez Bluetooth. Základná cena Discovery 3 s naftovým motorom začína pri 1 561 000 Sk. Luxusná verzia HSE stojí 1 910 000 Sk a testovaná verzia s doplnkami 2 323 000 Sk.


Naše hodnotenie

+ -
podvozok spotreba
komfort (vzduchové pruženie) dynamika
ovládateľnosť dynamika
vnútorný priestor cena
výbava

Príchodom tretej generácie modelu Discovery ožil aj dizajn. Pôsobivé svetlomety zapustené v prednej maske pripomínajú luxusnejší Range Rover Sport. Rezervné koleso sa zo zadných dverí premiestnilo na podvozok (za zadnú nápravu). Zvýšená strecha nad druhým a tretím radom sedadiel je neoddeliteľnou súčasťou Discovery. Praktický význam tohto riešenia pocítia cestujúci na vlastnej koži.


Rezervné koleso je taraz uchytené na podvozku. Zadné dvere sú delené horizontálne so špeciálne vykrojeným zadným oknom. Pokiaľ vzadu nikto nesedí , atypické okno zlepší výhľad vodiča pri cúvaní. Pri daných rozmeroch auta sme radšej využívali prítomnosť parkovacích senzorov. Land Rover Dicovery 3 je dobrým príkladom toho, ako možno citlivo skĺbiť komerčne moderný dizajn s klasickou   koncepciou vozidla.


Podvozok dokonale eliminuje hmotu , ktorú musia niesť kolesá. Tým pádom sa Discovery 3 správa na ceste veľmi vyrovnane a stabilne aj pri prudších pohyboch volantom. Dokonca auto s vypnutým stabilizačným programom sa dá ešte v šmyku ovládať, čo nemožno povedať o všetkých terénnych vozidlách. Pre jazdu na snehu si treba zvoliť špeciálny program práce diferenciálov a rozdeľovania krútiaceho momentu. V tejto fáze prejazdu zákrutou sa krátkodobo uzatváral medzinápravový diferenciál. Pri prudkej akcelerácii v priamom smere zase samočinne pomáha uzávierka diferenciálu zadnej nápravy. Základné verzie majú klasické odpruženie vzduchovými pružinami. Testované Discovery sa vznáša na komfortom vzduchovom pružení s možnosťou zmeny svetlej výšky v rozsahu 185 až 290 mm.


Veľký LCD displej slúži navigačnému systému alebo informuje o stave podvozka a činnosti pohonu všetkých kolies. Vodič má prehľad o zvolenom móde, svetlej výške podvozka polohe kolies voči rovine a tiež o uhle natočenia kolies. Žltým tlačidlom sa aktivuje zjazdový asistent Hill Descent Control, ktorý automaticky udržuje nízku rýchlosť pri zjazde so strmého svahu.


Naftový šesťvalec Jaguar 2,7 V6 bol pre použitie v Discovery 3 mierne modifikovaný. Namiesto dvoch malých má jedno veľké turbodúchadlo a tým pádom iný priebeh krútiaceho momentu s maximom na 440 Nm. Vo všeobecnosti vysoký výkon 140 kW (190k) pod hmotnosťou auta trochu zaniká a nad 110 km/h stráca dych. Samozrejmé záleží na tom, aká nároky má vodič a čo považuje za dynamické. Na druhej strane, keď sa Discocvery 3 rozbehne, motor s jemným šepotom a nevtieravým zvukom udržuje aj tempo okolo 170 km/h.


Prvý pokus vyskúšať Discovery 3 v teréne dopadol tak ako sme čakali. Auto sa najskôr držalo na povrchu snehovej vrsty. Cestou späť sme zostali visieť na bruchu a pomohli už len lopaty. Čísla hovoria jasnou rečou : snehová pokrývka 70 cm a svetlosť podvozka maximálne 30 cm. Navyše nešlo o čerstvo napadnutý sneh, ale o dobre uležanú vrstvu snehu s hrubou kôrou a sypkým podkladom. Na horehroní sme teda museli upustiť od ďalších testov mimo ciest: nepochybujeme však o výnimočných schopnostiach Land Roveru mimo cesty.


Na prvý pohľad to tak nevyzerá, ale Discovery je prešpikované elektronikou. Tlačidlá a ovládacie prvky neohúria modernosťou tvarov, či prevratnou koncepciou. Aj v tomto prípade platí , že menej je niekedy viac.


 


 


 


 


 


Kožené sedadlá by mohli mať lepšie bočné vedenie, zvlášť ak sú potiahnuté kožou: Po stránke komfortu im nechýbajú odvetrávacie otvory a vyhrievanie vpredu aj vzadu. Vodičove sedadlo je navyše vybavené pamäťou nastavenia.


 


 


 


 


 




 


Interiér rešpektuje zameranie vozidla a v ničom sa nesnaží napodobniť limuzíny ako sa to stáva u mnohých luxusných SUV. Nezaškodilo by však viac farebnej pestrosti. Tlačidlá na multifunkčnom volante budú vyhovovať vodičom s dlhými prstami. O nedostatok priestoru sa báť netreba.


 


 


V druhej rade sú tri samostatné sedadlá s vyhrievaním a oddeleným sklápaním. Po ich sklopení vznikne slušný priestor hodný malej dodávky. Boky batožinového priestoru sú prispôsobené montáži tretej rady sedadiel a dvom cestujúcim.

 

 

 

 

 


Land rover Discovery 3 TD V6 2,7 HSE

Motor
Typ naftový šesťvalec typu V, prepĺňaný, štvorventilová technika
Uloženie pozdĺžne
Zdvihový objem 2720 cm3
Výkon 140/190 kw/k
Pri otáčkach 4000 ot./min.
Krútiaci moment 440 Nm
Pri otáčkach 1900 ot./min.
Kilogramový výkon 13,1 kg/k
Litrový výkon 69,8 k/l
Emisná norma EURO IV
Karoséria
Typ SUV
Počet dverí 5
Koeficien odporu vzduchu Cx 0,41
Pneumatiky 235/70 R 17
Disky 7J x 17
Prevodovka
Typ Automatická
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá všetky
Podvozok
Predná náprava vzduchové pruženie, nezávislé zavesenie, dvojité trojuholníkové ramená
Zadná náprava vzduchové pruženie, nezávislé zavesenie, dvojité trojuholníkové ramená
Svetlosť podvozka 185 - 290 mm
Priemer otočenia 11,5 m
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové s vnútorným chladením
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav 2885 mm
Dĺžka 4835 mm
Širka 2190 mm
Výška 1837 mm
Pohotovostná hmotnosť 2504 kg
Užitočná hmotnosť 726 kg
Batožinový priestor základný/po sklopení sedadiel 280/2558 l
Objem palivovej nádrže 90 l
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie 12,8 s
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Spotreba
mesto 13,2 l/100 km
mimo mesto 8,7 l/100 km
kombinácia 10,4 l/100 km

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  8. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  1. Choďte za odborníkom. Či vás bolí zub alebo chcete investovať
  2. Gymnazisti z Nového Mesta nad Váhom sa h3kovali
  3. Aj jedenáste ocenenie Slovak Superbrands Award putuje do dm
  4. Autocentrá AAA AUTO už za prvý štvrťrok predali 26 000 vozidiel
  5. Firmy a školy sa môžu zbaviť elektroodpadu rýchlo a bezplatne
  6. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  7. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  8. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 830
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 8 230
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 540
  4. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 121
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy 2 977
  6. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím 2 844
  7. Náš prvý prezident sa nebál hovoriť o mravnosti v politike 2 356
  8. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 2 296
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Eva Chocholáčková: Vypočuli želanie čitateľov. A vyplatilo sa
  2. Julius Kravjar: Umelá inteligencia v prostredí vysokoškolského vzdelávania a s tým súvisiace etické aspekty
  3. Lucia Nicholsonová: List ministerke s hollywoodskym úsmevom
  4. Ivan Mlynár: Dnes o tých, ktorí sa nebudú mať kam vrátiť.
  5. Irena Šimuneková: Solka v zeleni ukrytá.
  6. Kristína Jakubičková: Pirane v topánkach: Čo sa stalo s lodičkami z Deichmannu po jedinom obutí
  7. Robert Štepaník: diel 105 - rubrika: moje najhranejšie (vo februári 2024)
  8. Radko Mačuha: Potkania osada.
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 112 638
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi 67 894
  3. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 41 198
  4. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 675
  5. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 386
  6. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 518
  7. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 16 578
  8. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí? 14 277
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťZatvoriť reklamu