Nepresné štatistiky
Podľa neoficiálnych štatistík telefonovanie zapríčiňuje priamo alebo nepriamo okolo 30 percent všetkých dopravných nehôd. Najčastejším a legislatívou zakázaným spôsobom telefonovania je držanie mobilného telefónu v ruke. Za legitímnu a správnu sa považuje mobilná komunikácia v aute pomocou hands-free.
Práve nad týmto menším zlom visí veľký otáznik. Na jednej strane hands-free necháva ruky voľné, na strane druhej vodiči takto oveľa viac a dlhšie telefonujú až do takej miery, že trpia slepotou pozornosti.
Mobilná slepota
Psychológovia David Strayer a Frank Drews urobili niekoľko praktických pokusov, na základe ktorých dospeli k záveru, že aj pri použití hands-free sady sa riziko havárie pri telefonovaní zvyšuje štvornásobne. Podľa najnovších poznatkov telefonovanie s hands-free šetrí peniaze na pokutách a zvyšuje zručnosť vodiča, ale je stále nebezpečné.
Podľa vedcov trpia všetci ľudia, ktorí za volantom telefonujú s hands-free sadou či bez nej, dočasnou "slepotou pozornosti" - spomaľujú sa ich reakcie na vonkajšie podnety a prehliadajú dôležité vizuálne signály, napríklad svetlá na semaforoch.
V minulosti sa už podobnými štúdiami zisťovalo, ako pri šoférovaní vodiča rozptyľuje napríklad rozhovor s pasažiermi alebo počúvanie rádia - v týchto prípadoch sa však ovplyvnenie schopnosti šoférovať nepreukázalo.
Náš Test
Podľa policajných štatistík iba 4 % zo všetkých pokutovaných dopravných priestupkov tvoria finančné postihy za telefonovanie v aute. Svedčí to tom, že vodiči stále viac používajú hlasitý odposluch telefónu a polícia iba veľmi ťažko odhalí previnilca s telefónom v jednej a volantom v druhej ruke.
O rizikách jazdy s mobilom v ruke sa vo všeobecnosti dobre vie, nás však zaujímalo, aký je rozdiel v ovládaní automobilu a možnosti koncentrácie medzi zakázaným a povoleným telefonovaním (hands free). Na ploche starého letiska sme postavili približne kilometer dlhú dráhu s množstvom prvkov vyžadujúcich sústredenie a pozornosť vodiča. Okrem zastavenia na presne stanovenom mieste musel vodič prejsť slalomom, simulovanou križovatkou , úzkou uličkou a zacúvať do garáže. Popri tom musel odpovedať na otázky partnera pri druhom telefóne.
Bez telefónu to bola pasia
Dvadsaťjedenročný mladý vodič Michal si trať najskôr natrénoval a potom začal jazdiť na čas bez telefonovania a s tým, že sa mohol plne sústrediť na jazdu. Testovacie vozidlo malo automatickú prevodovku, aby sme zmenšili rozdiel v ovládaní na minimum.
Jazda zručnosti si vyžadovala nemalú dávku pozornosti, za zhodený kolík alebo nesprávny smer jazdy sa pripisujú sekundy. Omyl na dráhe by v bežnej premávke znamenal kolíznu situáciu. Mladý vodič sa z kola na kolo zlepšoval a jeho najlepší čas bol 1m 37s. Ani jedna pasáž mu nerobila problém vrátane cúvania do pomerne širokej garáže.
Otázky sú vraj príliš ťažké
Pri druhej sérii jázd na tej istej dráhe si Michal zobral do ruky mobil. Nasledovalo spojenie s asistentkou a rad otázok o rodine, dátumoch narodenia, skúškach v škole, oblečení športovcov a aktuálnom dianí. Jazda sa aj napriek automatickej prevodovke zmenila na nepoznanie.
Prišli na rad prvé zhodené kolíky, nepresné zacúvanie do garáže. Spomenúť si pri jazde na vlastný dátum narodenia bolo tiež pomerne obtiažne, nehovoriac o dni narodenia ostatných rodinných príslušníkov. Inak bežné otázky sa stali celkom ťažké a plynulá jazda minulosťou. Najlepší čas (1m57s) bez penalizácie za zhodené kolíky bol o celých dvadsať sekúnd horší. Ako by to dopadlo s manuálnou prevodovkou ?
Hands free pomáha, ale nie úplne
Tretia séria jázd so systémom hands-free (technológia Bluetooth) iba potvrdila zistenia psychológov. V telefonickom rozhovore sa mysľou presúvame k človeku, s ktorým hovoríme, alebo k diskutovaným problémom. Tým sa aktivuje obrazová predstavivosť, náš mozog nie je schopný tak rýchlo spracovávať obraz vnímaný očami a môže nastať problém.
V premávke nejazdíme na čas tak ako na dráhe, ale mali by sme robiť rovnako správne a rýchle rozhodnutia. S rukami na volante a slúchadlom v uchu bola komunikácia s vodičom plynulejšia a jazda bezpečnejšia. Vodič mal s dráhou podstatne viac skúseností ale aj tak sa mu podarilo dosiahnuť najlepší čas 1m 43s, čím zaostal za jazdou bez telefonovania o 6s.
Výsledok?
Proti jazde zručnosti s množstvom kolíkov možno namietať, veď tie v premávke nie sú. V krízovej situácii ich môže nahradiť auto alebo chodec a následky budú oveľa horšie než päťsekundový trest za zhodený kolík. Opäť sa raz potvrdilo, že telefonovanie za volantom je nebezpečné. Záleží len na nás, či dokážeme zvoliť aspoň menšie zlo - hands free.
Tabuľka dosiahnutých časov
jazda bez telefonovania | jazda s telefónom v ruke | Jazda s hands free | |
1. kolo | 1m 41s - penaliz. 0s | 1m 57s + penaliz. 5s | 1m 45s - penaliz. 0s |
2. kolo | 1m 38s - penaliz. 0s | 2m 05s - penaliz. 0s | 1m 44 s + penaliz. 5s |
3. kolo 1m 37s - penaliz. 0s | 1m 59s +penaliz. 10s | 1m 43s - penaliz. 0s |
Jazda s oboma rukami na volante bola rýchla a plynulá, výsledný čas najlepší.
Telefonovanie počas jazdy a s mobilom v ruke nie je iba o radení rýchlostí. Vozidlo malo automatickú prevodovku, ale vodič to nezvládal.
Slúchadlo v uchu výrazne pomáha, obe ruky sú na volante, jazda plynulejšia ale sústredenie sa na šoférsky výkon komplikované.
Počas testu musel vodič neustále
odpovedať na otázky volaného. Dozvedeli sme sa všetko od rodného čísla až po výsledok finálového zápasu majstrovstiev sveta vo futbale.