• NOVINKY
  • TESTY
  • PRAVIDLÁ
  • GARÁŽ
  • DOPRAVA A NEHODY
  • POHONNÉ LÁTKY
  • Tajomstvom je plynulá jazda

    Gerhard Plattner - rozhovor s majstrom nízkej spotreby

    Vydané 2. 8. 2007 o 10:23 Autor: Tomáš Kelement

    Považujú ho za majstra sveta v nízkej spotrebe. Podniká diaľkové trasy s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu priemernú spotrebu. Pri ceste so Škodou Roomster sa zastavil v Bratislave.

    Plattner na návšteve v Bratislave
    Foto: Škoda

    Považujú ho za majstra sveta v nízkej spotrebe. Stále podniká diaľkové trasy na automobiloch s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu priemernú spotrebu. Pri svojej poslednej dobrodružnej ceste so Škodou Roomster sa zastavil aj v Bratislave. Gerhard Plattner je na ceste okolo Európy: navštívi 35 štátov, najazdí vyše 15-tisíc km a jeho Škoda nesmie spotrebovať viac paliva ako za 1000 eur.

    Pamätáte sa na svoje prvé auto?
    "Bol to Renault Gordini. Veľmi dobré auto. Samozrejme, s automobilmi, na ktorých jazdíme dnes, sa nedá vôbec porovnávať."

    Aké malo plusy a mínusy?
    "Najväčšou nevýhodou bola absolútna neovládateľnosť pri prudkom bočnom vetre. Na druhej strane bolo na vtedajšiu dobu rýchle, dalo sa s ním ísť až 150 kilometrov za hodinu."

    Aké ďalšie súkromné autá ste mali?
    "Najskôr boli všetky z Volkswagenu: Beetle, VW 1600, K70. Potom som presedlal na značku Audi. Najrýchlejšie auto, v akom som kedy jazdil, bolo Porsche 928 GTS, s ním som vytvoril aj svetový rekord. Auto, na ktorom som mal najnižšiu spotrebu - 2,37 litra na 100 kilometrov - bolo Audi A2 1,2 TDI, ktoré sa už nevyrába. Pre zaujímavosť, najnižšia spotreba, akú som dosiahol so Škodou Roomster, bola približne 2,6 litra, keď som prechádzal Rumunskom."

    Prečo sa snažíte o čo najnižšiu spotrebu?
    "Povedzme, že pred desiatimi rokmi bolo populárnym športom chvastanie sa najvyššou priemernou rýchlosťou z bodu A do bodu B. Myslím však, že pri dnešných cenách benzínu a znečistení ovzdušia sa definoval nový druh športu, keď sa môžu vodiči popýšiť nižšou priemernou spotrebou, než je tá, ktorú uvádza výrobca."

    Jazdíte tak aj mimo projektov koncernu VW, napríklad ráno do práce?
    "Dalo by sa povedať, že tak ako teraz s Roomsterom jazdím normálne, len možno trochu rýchlejšie."

    Ktorá cesta bola najzaujímavejšia?
    "Veľmi zaujímavá je cesta naprieč Rumunskom. No tá najkrajšia ma po zastávke v Bratislave ešte len čaká, je to trasa z Litvy do Estónska. "

    Čo pre vás znamená šoférovanie? Nenudí vás už trochu?
    "Šoférovanie milujem. Je to pohodlný a rýchly spôsob prepravy osôb z jedného miesta na druhé, auto je výborným prostriedkom na spoznávanie nových miest. Nudné to začína byť až vtedy, keď idete cez nádhernú krajinu a viete, že nemôžete zastaviť a oddýchnuť si tam."

    Čo je zárukou úspornej jazdy?
    "Tajomstvo, ktoré vlastne ani tajomstvom nie je, spočíva v udržaní auta v pohybe. Brzdením doslova zničíte kinetickú energiu získanú pri rozbiehaní, a potom budete musieť opäť pridávať, čo zvýši spotrebu. Základom je jazdiť čo najplynulejšie."

    Profil

    Prvé auto Renault Gordini
    Ďalšie autá VW Beetle, VW 1600, K70, Audi , Porsche 928 GTS
    Šoféruje od roku 1962
    Nehody v 22 rokoch jednu ťažkú
    Počet najazdených km šesť miliónov
    Priestupky parkovanie, občas rýchlosť

     

     

     

     

     

     

    Ďalšie novinky

    Dvojmiestny Smart prichádza aj ako kabriolet

    Od zatvoreného dvojmiestneho Smartu sa kabriolet líši len sklonom B stĺpika. Oproti predchádzajúcej generácii má vyššiu torznú tuhosť.

    Jaguar F-Pace si trúfa na BMW X4 a Porsche Macan

    Nový Jaguar má byť priestranný a pohodlný. Na konkurenciu si trúfa aj ovládateľnosťou a pocitom z jazdy.

    Hlavné správy

    ZAHRANIČIE

    Spoplatnený obsahPrevádzači nechodia len lesmi, fungujú aj na Facebooku

    Pre utečencov nie je mobil luxusom, ale prostriedkom, ako môžu prežiť, hovorí odborníčka Medzinárodnej organizácie pre migráciu (IOM) Lívia Styp-Rekowská.

    ZAHRANIČIE

    Spoplatnený obsahO poklad z nacistického vlaku sa hlási Rusko aj židia. Ostane Poľsku

    Muž na smrteľnej posteli priznal, že pomáhal vlak schovávať.

    SPORT.SME.SK

    Zrážka ho rozhnevala, kopol do bicykla. Sagan odstúpil z Vuelty

    Sagan sa pádom vyhýba. V etape, ktorú mohol vyhrať, ho však zrazil motorkár.

    AKTUALIZOVANÉ

    Francúzsko tvrdo skritizovalo prístup východnej Európy k migrantom

    Fabius považuje za škandalózne, že niektoré krajiny utečencov odmietajú.