• NOVINKY
  • TESTY
  • PRAVIDLÁ
  • GARÁŽ
  • DOPRAVA A NEHODY
  • POHONNÉ LÁTKY
  • Tajomstvom je plynulá jazda

    Gerhard Plattner - rozhovor s majstrom nízkej spotreby

    Vydané 2. 8. 2007 o 10:23 Autor: Tomáš Kelement

    Považujú ho za majstra sveta v nízkej spotrebe. Podniká diaľkové trasy s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu priemernú spotrebu. Pri ceste so Škodou Roomster sa zastavil v Bratislave.

    Plattner na návšteve v Bratislave
    Foto: Škoda

    Považujú ho za majstra sveta v nízkej spotrebe. Stále podniká diaľkové trasy na automobiloch s cieľom dosiahnuť čo najnižšiu priemernú spotrebu. Pri svojej poslednej dobrodružnej ceste so Škodou Roomster sa zastavil aj v Bratislave. Gerhard Plattner je na ceste okolo Európy: navštívi 35 štátov, najazdí vyše 15-tisíc km a jeho Škoda nesmie spotrebovať viac paliva ako za 1000 eur.

    Pamätáte sa na svoje prvé auto?
    "Bol to Renault Gordini. Veľmi dobré auto. Samozrejme, s automobilmi, na ktorých jazdíme dnes, sa nedá vôbec porovnávať."

    Aké malo plusy a mínusy?
    "Najväčšou nevýhodou bola absolútna neovládateľnosť pri prudkom bočnom vetre. Na druhej strane bolo na vtedajšiu dobu rýchle, dalo sa s ním ísť až 150 kilometrov za hodinu."

    Aké ďalšie súkromné autá ste mali?
    "Najskôr boli všetky z Volkswagenu: Beetle, VW 1600, K70. Potom som presedlal na značku Audi. Najrýchlejšie auto, v akom som kedy jazdil, bolo Porsche 928 GTS, s ním som vytvoril aj svetový rekord. Auto, na ktorom som mal najnižšiu spotrebu - 2,37 litra na 100 kilometrov - bolo Audi A2 1,2 TDI, ktoré sa už nevyrába. Pre zaujímavosť, najnižšia spotreba, akú som dosiahol so Škodou Roomster, bola približne 2,6 litra, keď som prechádzal Rumunskom."

    Prečo sa snažíte o čo najnižšiu spotrebu?
    "Povedzme, že pred desiatimi rokmi bolo populárnym športom chvastanie sa najvyššou priemernou rýchlosťou z bodu A do bodu B. Myslím však, že pri dnešných cenách benzínu a znečistení ovzdušia sa definoval nový druh športu, keď sa môžu vodiči popýšiť nižšou priemernou spotrebou, než je tá, ktorú uvádza výrobca."

    Jazdíte tak aj mimo projektov koncernu VW, napríklad ráno do práce?
    "Dalo by sa povedať, že tak ako teraz s Roomsterom jazdím normálne, len možno trochu rýchlejšie."

    Ktorá cesta bola najzaujímavejšia?
    "Veľmi zaujímavá je cesta naprieč Rumunskom. No tá najkrajšia ma po zastávke v Bratislave ešte len čaká, je to trasa z Litvy do Estónska. "

    Čo pre vás znamená šoférovanie? Nenudí vás už trochu?
    "Šoférovanie milujem. Je to pohodlný a rýchly spôsob prepravy osôb z jedného miesta na druhé, auto je výborným prostriedkom na spoznávanie nových miest. Nudné to začína byť až vtedy, keď idete cez nádhernú krajinu a viete, že nemôžete zastaviť a oddýchnuť si tam."

    Čo je zárukou úspornej jazdy?
    "Tajomstvo, ktoré vlastne ani tajomstvom nie je, spočíva v udržaní auta v pohybe. Brzdením doslova zničíte kinetickú energiu získanú pri rozbiehaní, a potom budete musieť opäť pridávať, čo zvýši spotrebu. Základom je jazdiť čo najplynulejšie."

    Profil

    Prvé auto Renault Gordini
    Ďalšie autá VW Beetle, VW 1600, K70, Audi , Porsche 928 GTS
    Šoféruje od roku 1962
    Nehody v 22 rokoch jednu ťažkú
    Počet najazdených km šesť miliónov
    Priestupky parkovanie, občas rýchlosť

     

     

     

     

     

     

    Ďalšie novinky

    Z Londýna do New Yorku autom cez Rusko? Prvý apríl je až zajtra

    Projekt Trans-Eurasian Belt Development, na čele ktorého stojí šéf ruských železníc, počíta s diaľnicou v celkovej dĺžke vyše 20-tisíc kilometrov.

    Smart Fortwo potrebuje turbo a automat

    Smartom by mali liečiť fóbiu so šoférovania. Miniauto pre dvoch ponúka vynikajúcu väzbu medzi vodičom a autom. Manuálna prevodovka a motor bez turba sa k Smartu nehodia.

    Hlavné správy

    TECH.SME.SK

    Spoplatnený obsahOčkovanie, autizmus, HAARP a superlacná energia? Konšpiračné teórie, ktoré milujeme.

    Chcú mocní ovládať naše myšlienky? Prečítajte si, čo hovoria veda a fakty na konšpirácie.

    KOMENTÁR TOMÁŠA PROKOPČÁKA

    Spoplatnený obsahVeríme nezmyslom

    Keď si kladieme otázku, čomu by sme mali dôverovať, odpoveď je jednoduchá - dôverujme vede.

    SPORT.SME.SK

    Slováci vyhrali 1:0. Mladí hráči sú prísľubom, tvrdí Kozák

    Šancu dostali aj mladí a nesklamali. Futbalisti Slovenska zdolali Česko 1:0 a vyhrali už ôsmy zápas za sebou.

    AKTUALIZOVANÉ 19:21

    Záchranky spoluvlastní schránka príbuzná Váhostavu, zastupoval ju majiteľ Dôvery

    Sanitky Falck spoluvlastní novozélandská schránka, ktorú spravuje rovnaká osoba ako podiel vo Váhostave.