SME
reklama

Elegancia v zime- hliníkové disky?

Stále viac motoristov používa hliníkové disky aj v zimnom období. Sú síce podstatne drahšie ako plechové, ale tiež krajšie, ľahšie sa čistia od špiny a sú pevnejšie.Záujem o hliníkové disky každoročne stúpa.

Ešte pred pár rokmi boli hliníkové disky v zime ojedinelé, dnes motoristi chcú, aby ich auto vyzeralo pekne celý rok. Má to aj praktické výhody.Ešte pred pár rokmi boli hliníkové disky v zime ojedinelé, dnes motoristi chcú, aby ich auto vyzeralo pekne celý rok. Má to aj praktické výhody. (Zdroj: AUTOR)

Zhodujú sa na tom predajcovia automobilového príslušenstva. Tento rok doviezol najväčší importér hliníkových diskov, firma Etop, o 70 percent diskov viac ako v predchádzajúcom. Už rok predtým dovoz zdvojnásobili. Pavel Vajda z Etopu očakáva ďalší nárast najmä v jesenných mesiacoch. "Na Západe tvoria hliníkové disky používané v zime až 40 percent z celkového ročného predaja. My predávame pred zimou približne štvrtinu celkového objemu." Popularita diskov z ľahkých zliatin stúpa vďaka stále priaznivejším cenám, estetickému dojmu, ale aj praktickým výhodám. Dnešné disky majú podstatne lepšiu povrchovú úpravu, vyššiu pevnosť a jednoduchú údržbu. Jednoduchosť údržby je možná najmä vďaka kvalitnému laku diskov a celkovej povrchovej úprave. Pre ľahké čistenie sú hliníkové disky stále žiadanejšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hladký povrch
Nemecká firma AEZ lakuje disky ako prvá na svete pomocou nanotechnológie, ktorá zabraňuje udržiavaniu vody a špiny na disku. Špinavá voda na disku nezaschne a prach z brzdových kotúčov sa vďaka mikroskopicky hladkému povrchu nemá ako zachytiť na disku. Jednoducho povedané, lak má menšie póry ako sú mikroskopické častice špiny. Takéto disky nesú označenie Nanotech a sú vhodné na celoročné používanie aj v sťažených podmienkach.

Pevnosť a dizajn
Hlavným dôvodom na kúpu hliníkových diskov v zimnom období je zväčša skrášlenie auta. Až potom šoféri uvažujú o praktických výhodách a vyššej bezpečnosti. Kvalitné hliníkové disky majú vysokú mechanickú odolnosť proti poškodeniu, ak sa však ohnú, ich výmena alebo oprava je v porovnaní s plechovým diskom podstatne drahšia. Investícia do hliníkových diskov na zimné použitie sa oplatí motoristom, ktorí jazdia v zime každý deň a na dlhých trasách. Na jednej strane ide o pocit z dobre vyzerajúceho auta a na druhej o lepšie prevádzkové vlastnosti na diaľniciach a cestách prvej triedy, ktoré bývajú špinavé a bez snehu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Praktické výhody
Vnútorná strana klasických plechových diskov sa veľmi ťažko umýva, je takmer nedostupná a autá často jazdia s hrubým nánosom špiny na disku. Koleso je potom nevyvážené, vibruje a nenápadne, ale systematicky poškodzuje podvozok auta. Navyše medzi ozdobnými krytmi kolies "puklicami" sa hromadí zamrznutý sneh a tiež spôsobuje nevyváženie.

Disky a montáž
Radosť z nových diskov môže pokaziť zlý pneuservis a neodborná montáž. Skúsený mechanik najskôr vyskúša, či nový disk pasuje na nápravu auta. Vtedy možno disk s nesprávnym rozmerom vymeniť. Ak naň najprv nasadí pneumatiku a problém zistí až potom, použitý disk už predajca nemusí zobrať naspäť. Na disky z ľahkých zliatin patrí nalepovacie zinkové a nie natĺkacie závažie, ktoré je síce lacnejšie, ale na obvode disku zanecháva stopu. Ľahšie sa tiež stratí a kazí estetický dojem z diskov.

Zákazník by mal na manipuláciu s hliníkovými diskmi v pneuservise dozerať a trvať na použití k nim dodaných skrutiek alebo matíc, prípadne vymedzovacích krúžkov a momentového kľúča. Kvalitný pneuservis má údaje o sile dotiahnutia matíc kolesa pre každý typ automobilu. Ak nie, nastáva riziko, že sa skrutka pretrhne alebo uvoľní.

Starostlivosť
Dnešné hliníkové disky nevyžadujú osobitnú starostlivosť, iba pravidelné umývanie tlakom vody alebo bežnými prostriedkami na umývanie auta. Použiť môžete špecializované čistiace prostriedky odporučené výrobcom diskov, ale nie agresívne chemikálie, prípadne čistiace prostriedky s vysokým obsahom alkoholu. Pavel Vajda z Etopu považuje za najdôležitejšie rovnomerné očistenie celého disku a jeho vnútra. "V zime zostáva na vnútornej strane diskov špina a ľad. Pri umývaní takzvanou wapkou nestačí vystriekať smerom zhora iba spodnú polovicu disku. Odporúčam sa zohnúť a vystriekať aj vrchnú polovicu." Podľa Vajdu hrubá nečistota alebo ľad na polovici disku spôsobujú nevyváženie a vibrácie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

disk_skuska_big_res.jpgNa čo pamätať pri montáži diskov v pneuservise

- pred obutím pneumatiky vyskúšajte disky na aute
- použite skrutky alebo matice dodávané k diskom
- použite plastové vymedzovacie krúžky- ak je väčšia diera, preverte si, či je povinné ich použiť
- použite nalepovacie, nie natĺkacie závažie
- dotiahnuť ich treba momentovým kľúčom

Dobrý výber znamená bezpečnosť

Od kvality hliníkového disku závisí aj bezpečnosť, preto treba kupovať disky schválené pre náš trh. Iba dve firmy, ktoré dovážajú disky na Slovensko (Etop, Alessio) a predávajú cez sieť svojich predajcov, sú certifikované ministerstvom dopravy. Zákazník môže od predávajúceho žiadať certifikát na daný typ disku. Ak sa stane vážna dopravná nehoda a na príčine bude disk, ktorý nebol schválený pre náš trh, poisťovňa odmietne poskytnúť plnenie v celej výške.

Výber disku závisí v nemalej miere od vkusu a finančných možností. Rozmer musí sedieť s údajom v technickom preukaze auta. Aby pasoval k existujúcim pneumatikách, ich šírke aj priemeru, treba sa poradiť s odborníkom. Najskôr sa musí zhodovať vonkajší priemer disku a vnútorný priemer pneumatiky, teda na disk 6 J x 16 ide pneumatika, ktorá má v označení symbol R16. Šírka pneumatiky má isté tolerancie, na šírku disku 6 J môže byť vhodných niekoľko rôznych. Školený človek v pneuservise presne vie, aké disky môžu byť pre daný typ auta použité, aby mali správnu rozteč dier a príslušné ET, teda hĺbku zálisu.

Bez toho, aby predajca disponoval databázou a informáciami o konkrétnom type auta a k nemu zodpovedajúcich rozmeroch disku, radšej nič nekupujte.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  2. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  3. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  7. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  8. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 694
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 526
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 15 377
  4. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 11 908
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 670
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 982
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 624
  8. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 378
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  2. Věra Tepličková: Prečo voliť Pellegriniho?
  3. Ľuboš Vodička: Čerín, kostol za hradbami
  4. Martin Pánik: Sú premnožené
  5. Jan Pražák: Hříšná Maruška
  6. Otilia Horrocks: Netradičný model traktora predstavil verejnosti včera Peter Pellegrini.
  7. Jozef Sitko: V RTVS diskusia ako v krčme
  8. Peter Kollega: Pán (súdruh) Pellegrini okamžite sa vráťte do práce
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 061
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 455
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 332
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 225
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 341
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 329
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 684
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 415
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu