Limuzína určená pre Európu vznikla v Japonsku a na základne tamojších konštrukčných zásad. Jednou z nich je zníženie hmotnosti pri náraste vonkajších rozmerov. S odľahčenou šestkou, ktorú tu čaká tvrdá konkurencia, sme jazdili na juhu Francúzska.
Mazda 6 prichádza na trh v čase, keď strednej triede manažérskych limuzín kraľuje športové BMW 3 a trh zaplavili novinky Mercedes C, Ford Mondeo, Renault Laguna a Audi A4. Mazda má situáciu o to ťažšiu, že predaje vozidiel strednej triedy v Európe klesli z 1,8 milióna kusov ročne (r. 2002) na 1,5 milióna kusov (r.2006). Napriek nelichotivej situácii chce Mazda v budúcom roku predať 90 000 kusov z nového modelového radu, ktorý prichádza v troch verziách karosérie, sedan, kombi a liftback. Na predaji minulej generácie mali najvyšší podiel karosérie typu liftback a kombi (obe 38 %). My sme v rámci európskej prezentácie vyskúšali verziu sedan.
Pripomína Lexus
Rukopis hlavného dizajnéra Mazdy 6, ktorý navrhol aj športový automobil RX8 vidieť najmä v tvare svetiel a na výrazných predných blatníkoch. Mazda 6 dostala citeľne športovejší výraz a v niektorých detailoch až nápadne pripomína značku Lexus. Možno je to zámer, pretože nová Mazda 6 je výrobcom pasovaná na vlajkovú loď značky. Preto mierne narástla a nová karoséria je o 6,5 cm dlhšia a o 1,5 cm širšia. Najpodstatnejší je nárast rázvoru náprav až o 5 cm, ktorý sa vo vnútri prejavil v zväčšenom priestore na nohy. Interiér však zostáva komorný až športový, to znamená, že opticky obopína posádku a nepreberá prvky minivanu ako napríklad dlhé šikmé čelné sklo. Tvorcovia karosérie nehľadali iba nové tvary, ale išlo im o vypracovanie jednotlivých detailov a nízky aerodynamický hluk. Pri koeficiente odporu vzduchu Cx-0,27 došlo v porovnaní s minulým modelom k zníženiu hlučnosti.
Schudla 39 kg
Väčšina nových áut prichádza z väčšími rozmermi vyššou bezpečnosťou ale aj vyššou hmotnosťou. Mazda vidí cestu v znižovaní hmotnosti, čo sa odrazí na nižšej spotrebe a ľahšej ovládateľnosti. Usporiť 39 kg pri náraste vonkajších rozmerov je veľmi náročné, ale vďaka tomu sa Mazda stala najľahším autom svojej triedy. Sľubovanú úsporu v spotrebe sme zatiaľ nemali ako zistiť ale na kľukatých cestách Francúzska sa Mazda 6 javila ako veľmi obratné a ľahko ovládateľné auto.
Najmä benzín
Kým príde nový naftový motor, Mazda ponúkne súčasný dvojliter s výkonom 103 kW. Japonská značka dobre vie, že prísť na trh bez naftového motora by bol v Európe hazard. A to aj napriek nesporným kvalitám benzínových motorov a prísľubu, že v priebehu budúceho roka predstaví úplne nový naftový motor 2,2D s vlastnou technológiou a vysokým výkonom. Z dvoch skúšaných benzínových motorov sa nám paradoxne viac páčil najslabší štvorvalec s objemom 1,8 l a výkonom 88 kW. K priebehu výkonu má dobre navrhnutú prevodovku a v nižších rýchlostiach je dostatočne pružný. Naopak silnejší motor a zatiaľ vrchol ponuky 2,5 MZR prejavuje svoj temperament v rýchlostiach, ktoré už nie sú povolené a na šiesty stupeň má pri rýchlosti 130 km/h trochu vysoké otáčky. V jazdnej dynamike nového modelu zaujme dobre odhlučnený masívny podvozok. S novým modelom sa podrobnejšie zoznámime v rámci februárového redakčného testu, kedy sa auto začne u nás predávať.
Cestu hradila spoločnosť Mazda
Novej karosérii dominujú výrazné predné blatníky, predné svetlomety a zadné svetlá s technológiou LED diód. | |
Hlučnosť v interiéri pri rýchlosti 60 km/h klesla o 2,5 dB (zo 70 dB na 67,5 dB). | |
Nová Mazda6 sa bude dodávať v štyroch stupňoch výbavy a s tromi karosériami. | |
Vďaka využitiu novej siete dátových zberníc CF-Net (Cross-Functional Network) je možné z volantu ovládať viac prístrojov a funkcií ako predtým: audiosystém, navigáciu, klimatizáciu, palubný počítač a systém Bluetooth. | |
Medzi nové prvky výbavy patria i výkonné Bi-xenonové svetlomety, adaptívne svetlomety AFS alebo systém monitorovania tlaku v pneumatikách. K dispozícii je i systém Bluetooth na prepojenie s mobilným telefónom, ktorý komunikuje v siedmich jazykoch, parkovacie senzory, prémiový audiosystém BOSE alebo navigácia, prepojená s dotykovým 7-palcovým deleným displejom a s hlasovým ovládaním. | |
Ložiská vlečených ramien zadnej nápravy „multi-link“ majú o 10 mm väčší priemer a sú uložené o 25 mm vyššie, takže zbiehavosť počas pruženia majú takmer lineárnu, čo zlepšuje stabilitu a ovládateľnosť. Zadné tlmiče sú vzpriamenejšie – toto riešenie tiež prispieva k pocitu vyššej stability. | |
Prepracovaný a štylisticky „čistý“ dizajn novej Mazdy6 sa prejavil tiež v lepších aerodynamických vlastnostiach a stabilite vo vysokých rýchlostiach. Konštruktérom sa podarilo znížiť hodnotu koeficientu aerodynamického odporu vzduchu Cx na 0,27 (sedan a hatchback), resp. 0,28 (wagon). | |
Pod slušnú aerodynamiku sa podpísali plastové štíty pod nárazníkom. Zlepšujú prúdenie vzduchu okolo kolies. Takto sa znižuje hlučnosť a stúpa účinnosť chladenia bŕzd. |
Kde konštruktéri Mazdy 6 ušetrili hmotnosť ?
4,3 kg | na skelete karosérie |
5,0 kg | na predných sedadlách |
6,7 kg | ľahšie materiály motora, nová štruktúra |
1,5 kg | odľahčené magnety reproduktorov |
4,0 kg | nové zadné pruženie |
6,8 kg | čalúnenie strechy, ľahšie tlmiace materiály |
2,3 kg | ultra pevný a ľahký nosník nárazníka |
Mazda 6 - motory
Motor | 1,8 MZR | 2,0 MZR | 2,5 MZR | 2,0CD |
Palivo | N95 | N95 | N95 | Diesel |
Výkon (kW/k) | 88/120 | 108/147 | 128/170 | 103/140 |
Krút. moment (Nm) | 165 | 184 | 226 | 330 |
Spotreba (l/100km) | 7,0 | 7,2 | 8,2 | 5,6 |
Zrýchlenie (0-100km/h) | 11,7 | 10,3 | 8,3 | 10,5 |
Prvé dojmy
vzhľad | expresívny, japonské prvky |
interiér | športový, kvalitné materiály |
motory | čakáme na výkonnejší diesel |
jazdné vlastnosti | ovládateľné ľahké auto |
technika | rázny krok vpred, nové dátové zbernice |
výbava | primeraná triede |
celkový dojem | inovácie citeľné v každom smere |
Autor: St. Tropez