Znovuzrodenie automobilovej legendy vyšlo na sto percent. Nová päťstovka je rovnako krásna ako jej predchodkyňa, ľahko ovládateľná, ale väčšia, rýchlejšia a bezpečnejšia. Podvozok pritvrdý, diaľkové svetlá málo účinné a radosť z jazdy obrovská. Otestovali sme špičkovo vybavenú verziu Sport s výkonom až sto koní.
Od čias stvorenia novodobého Mini neprišlo na svet krajšie, vzrušujúcejšie retro-auto než Fiat 500. Ani Volkswagen Beetle ani Ford Mustang nemajú takých nasledovníkov ako Mini a 500. Vonkajšie tvary sú rovnako emocionálne nabité ako talianska hudba a všetko, na čo južania siahnu. Každý pohľad vyvoláva úsmev a dobrú náladu, pri ktorej máte chuť odpustiť mu všetky negatíva, napríklad slabý svetelný výkon diaľkových svetiel, či tvrdšie pruženie.
Interiér ponúka zaujímavý kompromis požiadaviek doby na bezpečné auto a klasických predností mestského miniauta z minulého storočia, teda dobrý prehľad o všetkom na vôkol. Za prehrešok považujeme absenciu otočných ovládačov na autorádiu a ovládaní automatickej dvojzónovej klimatizácie.
Naopak veľmi vtipne so zachovaním odkazu minulosti je vyriešené vnútorné ovládanie centrálneho zamykania kľučkou dverí. Automatické zamykanie je iba jeden zo systémov, ktoré automaticky fungujú a vodič ich ani vlastne nevníma, že tam sú.
Osočenie , že ide o malé a pridrahé auto nie je namieste. Najmä ak pri pohýnaní v kopci funguje hill holder. Vo výpočte výbavy testovaného auta nesmie chýbať ABS, ESP a systém Blue&Me. Jedným z mála ergonomických prehreškov je prechod popod predné sedadlá bez zábrany, cez ktorý preletia predmety vodičovi rovno pod pedále. Koncepcia interiéru v reči modernej doby prevzatá z historického modelu je v podstate fantastická. Samozrejme v medziach mestského auta.
Päťstovka pri prvom kontakte pôsobí trochu tvrdo a tvrdosti podvozka sa ani nezbaví, pokiaľ bude mať obuté šestnásťpalcové kolesá a nízkoprofilové pneumatiky. Vzhľadom na prevažné využitie auta v meste by mohol byť podvozok civilnejší. V ostrých zákrutách a na hladkom povrchu si užijete dokonalú radosť z jazdy a neskutočne presvedčivé držanie stopy.
Rovnako brzdy fungujú v spojení so systémom ABS a brzdovým asistentom výborne. Päťstovka je prvé auto s dobre vyriešeným automatickým zapínaním výstražných smeroviek počas núdzového brzdenia, pretože tie sa vypínajú hneď po poklese brzdného účinku. Odhliadnuc od brutálnej tvrdosti podvozok splnil očakávanie. Nadmieru.
Benzínový štvorvalec 1,4 16V patrí k tomu drahšiemu a v bežnej praxi asi menej žiadanému. Z hľadiska fascinácie jazdou jeho sto koní plne zapadá do koncepcie malého športového auta. Motor okamžite reaguje na plyn, necháva sa vytáčať po sedemtisícovú hranicu a pritom príjemne reve.
Malé štýlové auto jazdiace dosť rýchlo chce miestami sedem litrov benzínu na sto kilometrov. Vo vyslovene pokojnom režime mu stačí 5,9 litrov na sto kilometrov, ale na dosahovanie úspory sú v ponuke iné verzie. Urobiť si radosť, kúpiť si vysnenú legendu a pritom sa každý deň voziť do práce na úrovni dnešnej doby znamená jazdiť s Fiatom 500. Už teraz sa tešíme na iné jednoduchšie verzie a možno menej emocionálne vnímanie testu, lebo prvý kontakt bol vyložene o úsmevoch.
Fiat 500 perfektne drží stopu, ale má príliš tvrdý podvozok. Najmä verzia Sport s nízkoprofilovými pneumatikami. | |
Nezameniteľnému bočnému profilu zostala verná aj súčasná päťstovka. | |
Pasažieri vpredu majú dosť miesta vo všetkých smeroch, pokiaľ sú bežnej konfekčnej postavy. Úroveň pohodlia je na pol ceste medzi mini autom a malým autom. | |
Kožený volant drahej testovanej verzie mal za príplatok ovládanie autorádia a systému Blue&Me ale chýba mu nastavovanie v pozdĺžnej osi. | |
Systém Blue&Me zahŕňa technológiou Bluetooth, ovládanie na volante, USB konektor a rad ďalších funkcií. | |
Cestujúci vzadu nie sú na tom až tak zle ako by sa mohlo zdať, ale pocit zo sedenia z hlavou opretou takmer o sklo tretích dverí nemusí byť každému príjemný. | |
Výrazným štylistickým prvkom je združený prístroj s rýchlomerom, otáčkomerom a palubným počítačom. Na taliansky pestré spracovanie si treba chvíľu zvykať. | |
Magické tlačidlo Sport s chrómovaným lemom mení nastavenie posilňovača riadenia na tuhšiu charakteristiku a motoru pridáva na akceleračných schopnostiach. Zmenu vodič rozozná akurát na riadení. | |
Bezpečnostné pásy bývajú na všetkých trojdverových autách viac vzadu ale vo Fiate 500 je to extrém. Problém spočíva v tom, že pás ja vzadu a bok sedadla je blízko pri dverách. | |
namiesto skrinky odkladacia polica, do ktorej vidí každý, aj okoloidúci na parkovisku. | |
V meste nám chýbal lepší polomer zatáčania. Výhľad z miesta vodiča je v malom aute výborný. |
Naše hodnotenie
vzhľad | ***** |
interiér | *** |
motor | **** |
jazdné vlastnosti | **** |
technika | **** |
výbava | ***** |
úžitok | *** |
celkový dojem | **** |
Fiat 500 SPORT 1,4 16V
Cena modelu od | 339 500 Sk |
Cena testovanej verzie | 459 500 Sk |
Motor | 1,4 16 V |
Výkon motora | 74 kW / 100 k |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10,5 s |
Objem batožinového priestoru | 185 l |
Spotreba podľa výrobcu | 6,3 l/100 km |
Spotreba v teste | 7,9 l/100 km |
Bezpečnosť | ABS, ESP, 6 x airbag |