BERLÍN, BRATISLAVA. Nemecký časopis Auto Bild každoročne zverejňuje rozsiahlu správu o technickom stave ojazdených automobilov v Nemecku. Štatistika vzniká na základe siedmich miliónov technických prehliadok v staniciach technickej kontroly. Na popredných miestach sú japonské a nemecké značky, pritom autá nemusia byť vyrobené v krajine sídla automobilky. Toyota Yaris vyrábaná vo Francúzsku je na trinástom mieste, kým najlepšie francúzske auto nájdete až v piatej desiatke.
Štatistika je cenným zdrojom informácií aj pre Slovákov, pretože v Nemecku sa predávajú rovnaké autá a neexistuje rozdiel v kvalite nových automobilov predávaných u nás a tam.
"Kvalita je nezávislá od dňa výroby alebo od toho, či auto vyrobíme v Bratislave, v Španielsku alebo v Bruseli," povedal Ľubomír Beňovič z Volkswagenu. Vo firme funguje systém elektronických objednávok a okamžitého zaradenia do výroby, vďaka ktorému nie sú zvýhodňované žiadne trhy a kvalita všetkých áut je rovnaká. Jediné, v čom sa Slovensko líši od Nemecka, je slabšia starostlivosť o autá v servisoch a zlé cesty.
Podrobná štatistika
Výsledky Auto Bild TÜV Report 2008 zahrnujú celkovo 194 modelov automobilov, pričom pre každý model muselo byť vykonaných najmenej desaťtisíc kontrol. Každá technická prehliadka pozostáva z previerky 160 kritérií vrátane kontroly osvetlenia, bŕzd, podvozka, výfuku či úbytku oleja. Tohtoročný rebríček čerpá z údajov zozbieraných v priebehu dvanástich mesiacov od polovice roka 2006 do júla 2007.
Kazia sa novinky
Značka Porsche vďačí prvému miestu medzi staršími autami nižšiemu počtu najazdených kilometrov a tomu, že sa s ním jazdí prevažne po diaľnicach. Spoľahlivosť áut nezávisí iba od jednoduchosti konštrukcie, pretože na prvých miestach sú technicky zložité vozidlá Mercedes SL a Porsche 911, ale tiež konštrukčne jednoduché autá Ford Fusion a Honda Jazz. Kritériom spoľahlivosti je rýchlosť modelovej obmeny. Mercedes SL alebo Porsche 911 podliehajú výmene modelového radu raz za osem až desať rokov, na dnešné pomery až nezvyčajne neskoro. Rovnako Ford Fusion, Honda Jazz alebo Toyota RAV4 sa tiež v nezmenenej podobe vyrábajú pomerne dlho a využívajú tú istú techniku. Mazda 3 využíva techniku z koncernu Ford a tiež vlastné prvky, ktoré už prešli skúškou aj v iných autách. Nespoľahlivé sú autá s častou generačnou výmenou modelu a zmenou koncepcie techniky. Napríklad Opel doplatil na zmenu elektroniky v modeloch Vectra a s problémami elektroniky sa boril aj Renault Laguna. Pomalšia evolúcia znamená spoľahlivosť.
Suma za spoľahlivosť
Ceny ojazdených automobilov na Slovensku nezohľadňujú vždy postavenie v štatistikách spoľahlivosti, pretože sú riadené dopytom. Podstatne viac stojí päťročná Škoda Octavia, než rovnako stará Mazda 3. Naopak, spoľahlivý päťročný Citroen C3 kúpite drahšie ako Škodu Fabia, ktorá skončila v štatistike podstatne horšie.
Vysoké ceny medzi päťročnými autami si drží Honda Jazz a tiež autá s pohonom všetkých kolies. V triede malých päťročných áut sa oplatí kúpiť tiež Toyotu Yaris. Nízke ceny francúzskych áut odrážajú povesť nespoľahlivosti, najmä v kategórii šesť a viac ročných áut.
Náš tip na spoľahlivé ojazdené auto
Vek 4 - 5 rokov
Automobil | poruchovosť | Približná cena v SR |
Honda Jazz | 2,9 percenta | 280 000 korún |
Toyota RAV4 | 4,0 percenta | 550 000 korún |
Toyota Yaris | 5,1 percenta | 200 000 korún |
Citroen C3 | 6,1 percenta | 190 000 korún |
Suzuki Grand Vitara | 6,2 percenta | 400 000 korún |
Vek 6 - 7 rokov
Subaru Forester | 6,6 percenta | 300 000 korún |
Toyota Avensis | 7,1 percenta | 160 000 korún |
Honda CRV | 7,5 percenta | 400 000 korún |
Toyota Corolla | 8,5 percenta | 220 000 korún |
VW Golf | 9,9 percenta | 220 000 korún |
Vek 10-11 rokov
Toyota RAV4 | 8,4 percenta | 200 000 korún |
Toyota Corolla | 12,2 percenta | 120 000 korún |
Honda Civic | 17,2 percenta | 110 000 korún |
Mercedes C | 17,4 percenta | 200 000 korún |
Audi A3 | 17,9 percenta | 180 000 korún |
Prehľad najspoľahlivejších a najporuchovejších áut podľa prieskumu TUV
Najspoľahlivejšie autá
2-3 roky | 4-5 rokov | 6-7 rokov | 8 - 9 rokov | 10 - 11 rokov |
Mazda 3 | Porsche 911 | Toyota RAV4 | Porsche Boxter | Porsche 911 |
Mazda 2 | Honda Jazz | Porsche 911 | Porsche 911 | Mercedes SL |
VW Golf | Subaru Legacy | Porsche Boxter | Mercedes SL | ToyotaRAV4 |
Ford Fusion | Porsche Boxter | Mercedes SL | Subaru Forester | Mercedes SLK |
Honda Jazz | BMW 7 | Mazda Demio | Toyota RAV4 | Subaru Legacy |
Najporuchovejšie autá
Nissan Primera | Kia Rio | Seat Alhambra | Citroen Berlingo | Seat Toledo |
Renault Laguna | Peugeot 106 | Ford Ka | Ford Ka | Chrysler Voyager |
Renault Espace | Chrysler Voyager | Alfa 145/146 | Chrysler Voyager | Renault Megane |
Chrysler PT | Renault Laguna | Chrysler Voyager | Suzuki WagonR | Renault Twingo |
Kia Carnival | Kia Carnival | Kia Carnival | Renault Twingo | Alfa 145/146 |
Ako predĺžiť autu životnosť
Najjednoduchšou a najspoľahlivejšou údržbou motora je pravidelná a častá výmena oleja. Podľa Jaroslava Jaša, majiteľa súkromného autoservisu, je dobré meniť olej v každom motore bez ohľadu na predpis výrobcu už po 15-tisíc kilometroch. "V každom motore dochádza k treniu kovu o kov, preto je olej a jeho včasná výmena dôležitá." Jašo pripomína, že vďaka častej výmene oleja motory jeho zákazníkov fungujú aj po najazdení 400-tisíc kilometrov. Marketingovým nástrojom automobiliek je dnes predlžovanie servisných intervalov a používanie olejov LongLife. Mechanici majiteľom týchto automobilov odporúčajú predčasnú výmenu oleja. Naproti tomu najlepšie sa v štatistikách spoľahlivosti darí automobilom s kratšími servisnými intervalmi.
Zaobchádzanie
Spoľahlivosť auta závisí aj od spôsobu používania a štýlu jazdy. Predčasná výmena bŕzd čaká vodičov, ktorí nevedia brzdiť motorom a nejazdia plynulo. Studené štarty a neprimeraná záťaž dokážu v krátkom čase pochovať aj lepší naftový motor. Od nádherných veľkých kolies a nízkoprofilových pneumatík môžete v meste čakať predčasné poškodenie podvozka a jeho geometrie. Rozdiely v spoľahlivosti jednotlivých modelov v rámci značky vychádzajú z nesprávneho zaobchádzania s autom. Napríklad mestská Honda Jazz je na popredných priečkach, ale model CRV je už podstatne nižšie. "Častejšie poruchy na modeloch CRV sú spôsobené zlým používaním auta v ťažkom teréne," povedal Karol Guľa, riaditeľ Honda Slovakia. (rch)