Nový benzínový motor spotrebuje málo paliva a dobre ťahá. V zúfalej ponuke benzínových motorov tak nastal očakávaný obrat. Výkonný agregát vie jazdiť so šesťlitrovou spotrebou. Octavia po jeho boku vyzerá zastaralo.
Obľúbená Škoda Octavia doposiaľ bodovala iba veľkým batožinovým priestorom a naftovými motormi. Ponuka benzínových agregátov s príchodom druhej generácie poriadne ochabla, zvlášť nástupom modelu 1,6 FSI. Nový motor s priamym vstrekom neposkytoval potrebnú dynamiku a vo vyšších otáčkach vykazoval vysokú spotrebu.
Doterajšia slabá ponuka
Najslabšia verzia 1,4i bola poddimenzovaná a silnejší motor 1,6i 16V bol už zastaralý. Dvojliter 2,0 FSI nenaplnil očakávanie a temperamentný preplňovaný motor 2,0 TFSI s výkonom až 200 k ponúkala iba extrémne drahá verzia RS. Dieru po niekdajšom smädnom, ale obľúbenom motore 1,8 T zaplnil nový motor 1,8 TSI, ktorý kombinuje priamy vstrek benzínu s prepĺňaním.
Náhrada
Po technickej stránke ide o jednoduchšiu konštrukciu motora v porovnaní s 1,8 T, lebo predchodca mal turbo s variabilnou geometriou lopatiek a päťventilovú techniku. Novinka má iba štyri ventily na valec a jednoduché turbodúchadlo, ale výborné prevádzkové vlastnosti.
Šesťlitrová spotreba
Nový motor priniesol do praktického života populárnej škodovky kultivovaný chod, radosť z jazdy a veľmi dobrú spotrebu. Na päťdesiatkilometrovom testovacom okruhu, v hornatom okolí Brezna, sme dosiahli spotrebu 6,1 litra na sto kilometrov. Okrem dvojčlennej posádky viezla Octavia 130 kilogramovú záťaž v kufri. V dynamickom režime a na tom istom okruhu nový motor spotreboval 8,1 l/100kilometrov. Pri motore, ktorý ponúka už pri 1500 otáčkach krútiaci moment 250 Nm a vo vyšších otáčkach výkon až 120 kW (160 koní), je to viac ako výborná spotreba. Okrem dobrej spotreby pri bežnom režime poteší priebeh a nárast výkonu vo vysokých otáčkach. Preplňovaným benzínovým motorom koncernu Volkswagen doteraz chýbala výkonová špička vo vysokých otáčkach.
Lacnejší benzín
Novinka nepotrebuje na rozdiel od 2,0 TFSI drahý 98-oktanový benzín. Verzia 1,8 TSI konečne oživila modelový rad Octavia a zároveň vytvorila dobrú alternatívu k naftovým motorom. Benziňák je na rozdiel od naftového motora tichší, pružnejší, má dobrú cenu a spotrebuje iba o trochu viac paliva. Pri dnešných cenách nafty je rozdiel nepodstatný. Kvality motora 1,8 TSI vytiahli na povrch niektoré detaily Octavie, ktoré treba postupne zlepšiť. Ide o podvozok s krátkym rázvorom a veľký rozdiel v správaní auta s plným a prázdnym kufrom.
Naše hodnotenie
Vzhľad | *** |
Interiér | *** |
Motor | ***** |
jazdné vlastnosti | *** |
technika | *** |
výbava | **** |
úžitok | **** |
celkový dojem | **** |
Škoda Octavia 1,8 TSI Elegance
Cena modelu 1,8 TSI | od 666 990 Sk |
Cena testovanej verzie | 721 990 Sk |
Motor | 1,8 TSI |
Výkon motora | 118 kW/ 160 k |
Zrýchlenie | 0-100 km/h 8,2 s |
Krútiaci moment | 250 Nm |
Spotreba podľa výrobcu | 7,4 l/100 km |
Celková spotreba v teste | 7,8 l/100 km |
Bezpečnosť | 6x airbag, ABS, ESP, hill asissit |
|
Nová technológia TSI znamená prínos v oblasti spotreby, dynamiky a v neposlednom rade, aj v oblasti ekológie. |
|
Stačí 130 kg a jazdné vlastnosti sa citeľne zmenia. Môže za to dlhý zadný previs za nápravou. |
|
Predné sedadlá majú dobré tvarovanie ale dlhé sedáky. |
|
Ciferníky meracích prístrojov sú neprehľadné. Okrem čísel rôznych veľkostí je na obvode niekoľko typov čiarok. |
|
Výbavu testovaného modelu obohatil asistent pre rozjazd v kopci. |
|
Prístrojovej doske dominuje pekný stredový panel s prehľadným ovládaním autorádia a klimatizácie. |