• NOVINKY
  • TESTY
  • PRAVIDLÁ
  • GARÁŽ
  • DOPRAVA A NEHODY
  • POHONNÉ LÁTKY
  • Automat šetrí šoféra

    Vydané 5. 8. 2008 o 0:00

    Jednou z hlavných pohnútok, prečo si vybrať automatickú prevodovku, je komfort jazdy na preplnených cestách. Dôvodom na odmietnutie automatickej prevodovky môže byť nedostatočná radosť z jazdy a život v hornatom kraji.

    Jazda s automatickou prevodovkou je podstatne komfortnejšia. Drahší automat šetrí motor aj pohonné ústrojenstvo auta. Niektoré sú dokonca úspornejšie.
    Foto: autor

    Komfortnému radeniu s automatikou dáva prednosť stále viac šoférov. Dokonalejšie prevodovky radia rýchlejšie, komfortnejšie a presne tak, ako si vyžaduje situácia. Najväčšej obľube sa tešia v silných luxusných autách. Pri kúpe malých áut Slováci uprednostňujú manuálne radenie.Hustá premávka a stále viac vodičov pomohli nástupu automatických prevodoviek na Slovensku.

    12_prevodovky_big.jpgNajviac automatov predajú drahé značky, kde sú často súčasťou sériového vybavenia. Má ich napríklad 65 percent mercedesov, ktoré sa tu predajú. "Priemer nám kazia iba najmenšie Mercedesy triedy A a B," povedal Iľja Majda z Mercedes Benz Slovakia. Volvo registruje približne tretinový záujem Slovákov o komfortné a bezstarostné radenie.
    Silné zastúpenie v robotizovaných a automatických prevodovkách má Citroen. Malý Citroen C3 s prevodovkou Sensodrive chcú iba tri percentá zákazníkov, ale podobný systém v minivane C4 Grand Picasso žiada už polovica motoristov. Približne päť- až desaťpercentný podiel majú automaty vo vozidlách značiek Toyota, Suzuki a Opel. Najkonzervatívnejší sú zákazníci Škodovky a Chevroletu. Iba 2,5 percenta z nich dá prednosť automatu.

    Závisí od okolností


    Rozhodnutie vybrať si automatickú prevodovku musí byť podriadené podmienkam, v akých sa šofér pohybuje, a jeho schopnostiam. Po automate by mali siahnuť v prvom rade vodiči, ktorým už v autoškole radenie a pohýnanie spôsobovalo problémy. V meste je samočinné radenie podstatne lepšie ako v kopcovitom teréne, kde nie sú kolóny a vodiči potrebujú často brzdiť motorom. Automat pristane autám so silnými šesťvalcovými motormi, o luxusnej triede ani nehovoriac.

    Do mesta

    V malých autách sú väčšinou dostupné konštrukčne jednoduchšie klasické automaty, prípadne prevodovky CVT s plynulou zmenou prevodu alebo robotizované prevodovky Sensodrive od Citroenu. Od slabého motora nižšieho objemu môžete očakávať vyššiu spotrebu a oslabenie dynamických parametrov.

    Do malého a lacného auta sa oplatí automat vo vyslovene mestskom type premávky. Energetické straty v automatickej prevodovke výrazne zvýšia spotrebu mimo mesta, pretože malé motory sa vo vyššej rýchlosti viac namáhajú. Z tohto ohľadu je v malom aute vhodná robotizovaná prevodovka, ktorá má automatické ovládanie, ale jej základ je v manuálnej. Spája tak výhody automatu a manuálnej prevodovky.

    Nový trend


    K silným šesťvalcom v autách strednej triedy s vysokým krútiacim momentom sú vhodnejšie automatické prevodovky. S manuálnou prevodovku sa ľahšie a úspešnejšie pohybuje akurát v zasneženom teréne a v kopcoch. Z toho dôvodu sa odporúča kombinovať automat so stabilizačným systémom ESP.

    Nenechajte sa zlákať


    Od štvorstupňovej automatickej prevodovky môžete čakať vysokú spotrebu a slabé zrýchlenie auta. Moderný automat musí mať aspoň päť alebo šesť stupňov a najlepšie dvojspojkový systém DSG. Vyhýbajte sa štvorstupňovému automatu v kombinácii s motorom nízkeho objemu a výkonu. Dobrá automatická prevodovka má mať systém manuálnej voľby prevodového stupňa. Systém CVT s plynulou zmenou prevodového pomeru je bez neho nevhodný do kopcov.

    Najlepšie na svete


    Moderné automaty radia rýchlo, rešpektujú jazdný štýl vodiča, majú radenie na volante a dosahujú nižšiu spotrebu ako verzie s manuálnou prevodovkou. V klasických automatoch udávajú trend BMW, Mercedes a Lexus s najnovšou osemstupňovou prevodovkou. Sedemstupňový automat od Mercedesu radí mimoriadne komfortne.

    14_prevodovky_big.jpgV športových verziách dominujú SMG od BMW a dvojspojkové prevodovky DSG od koncernu Volkswagen, ktoré už existujú v sedemstupňovej verzii. Medzi malými autami je dobrá prevodovka Easytronic od automobilky Opel Sensodrive pre Citroen C3 a CVT v modeloch Ford C MAX a Mitsubishi Outlander. Jednou z výhod automatu je šetrenie motora, pretože elektronika ho nenechá pretočiť alebo naopak dusiť na nízkych otáčkach.

      
    Kedy si vybrať automat

    • život v meste
    • slabé zručnosti za volantom
    • veľký počet kilometrov ročne
    • silný motor

    Základné rozdelenie

    • klasické automatické prevodovky hydrodynamickým meničom
    • automatické s variabilnou zmenou prevodového pomeru CVT
    • robotizované manuálne prevodovky
    • dvojspojkové automatické prevodovky DSG

    11_prevodovky_big.jpg  
    Čo je to ?

     Kick down   – po stlačení plynu na podlahu prevodovka samočinne podradí
     P   – parkovací režim prevodovky
     N  – neutrál potrebný na odtiahnutie vozidla
     D  - jazdný režim
     R  - spiatočka
     +/-  - manuálne radenie prevodu

    Výhody a nevýhody automatických prevodoviek

    komfort jazdy pomalšie reakcie
    príjemná jazda v meste vyššia nákupná cena
    šetrenie motora a podvozka náročnejšie opravy
    bezpečnosť pre menej zručných šoférov vyššia hmotnosť
    - jazda v kopcoch


    Koľko korún navyše stojí automatické radenie?

    Vozidlo verzia prevodovka príplatok* Sk(Eur)
    Škoda Fabia 1,6 16V (77 kW) automat / 6 40 000 (1328)
    Suzuki Swift 1,5 VVT (75 kW) automat / 4 25 000 (830)
    Peugeot 207 1,6 BVA (88 kW) automat / 4 40 000 (1328)
    Citroen C3 1,4 16V (65 kW) Sensodrive/5 20 000 (664)
    Opel Corsa 1.2 (59 kW) Easytronic/5 25 000 (830)
    Škoda Octavia 2,0 TDI (103 kW) DSG / 6 65 000 (2158)
    Volkswagen Golf 1,4 TSI (125 kW) DSG / 6 66 900 (2221)
    Citroen C4 Picasso 1,6 HDI (80 kW) robotizovaná /6 25 000 (830)
    Audi A4 1,8 TFSI (118 kW) multitronic 66 650 (2212)
    Citroen C5 2,0 HDi (100 kW) automat / 6 85 000 (2821)
    Renault Laguna 2,0 dCi (110 kW) automat / 6 64 000 (2124)
    Hyundai Santa Fe 2,2 CRDi (114 kW) automat / 5 50 000 (1660)
    Suzuki Grand Vitara 2,0 JLX (103 kW) automat / 4 30 000 (996)

    *príplatok je rozdiel ceny medzi verziou s manuálnou a automatickou prevodovkou

    Rastislav Chvála | FOTO - autor, wikipedia
    Článok bol uverejnený v tlačenom vydaní SME. (Predplaťte si SME cez internet.)

    Ďalšie novinky

    Dvojičky BMW X5M a X6M sú výkonnejšie a budú lepšie brzdiť

    Supervýkonné SUV získali novú prevodovku, prepracovaný podvozok a agresívnejší vzhľad.

    Aj obyčajná Škoda Octavia dostane pohon 4x4

    Škoda rozširuje ponuku vozidiel s pohonom 4x4. Octavia s dvoma poháňanými nápravami sa môže spoľahnúť na motor 1,6 TDI, 2,0 TDI alebo benzínový 1,8 TSI.

    Hlavné správy

    Z DOMOVA

    Spoplatnený obsahSpartany budú môcť hasiť aj lesné požiare. Čo všetko dokážu?

    Talianske lietadlá môžu pristávať i na krátkych, nespevnených plochách.

    KOMENTARE.SME.SK

    Cynická obluda: Úplne zlý pomer

    Dva Slováci na 400-tisíc. Lacné vtipy na úrovni ich autora.

    BRATISLAVA.SME.SK

    Spoplatnený obsahV bratislavskom podhradí začali stavať, od brala k rieke povedie lávka

    J&T Real Estate postaví pod hradom napriek protestom byty, kancelárie a obchody.

    BRATISLAVA.SME.SK

    V Bratislave otvárajú pred voľbami trate do Dúbravky a na Hlavnú stanicu

    Električkové trate budú opravené provizórne, termín je 11. novembra.