• NOVINKY
  • TESTY
  • PRAVIDLÁ
  • GARÁŽ
  • DOPRAVA A NEHODY
  • POHONNÉ LÁTKY
  • Prvá jazda: Renault Thalia - voľba ľudu

    Vydané 22. 9. 2008 o 13:28

    Kedysi karosárska verzia sedan odvodená od malého hatchbacku Clio II a určená pre menej rozvinuté trhy sa príchodom druhej generácie stáva samostatným modelom v portfóliu francúzskej automobilky Renault.

    Foto: Renault

    Kedysi karosárska verzia sedan odvodená od malého hatchbacku Clio II a určená pre menej rozvinuté trhy sa príchodom druhej generácie stáva samostatným modelom v portfóliu francúzskej automobilky Renault. Nová Thalia hľadí najmä na praktickosť, ale ponúkne aj krajší dizajn a väčší komfort.

    Krajšie krivky

    Vývoj automobilu trval dvadsaťšesť mesiacov a Francúzi doň investovali sto miliónov eur. Thalia je výsledkom spolupráce inžinierov z francúzskeho Technocentra s kolegami z Turecka a Rumunska. Vyrábať ju začali v tureckej Burse. Z pásov moderného závodu s ročnou kapacitou 360.000 vozidiel schádza aj Clio III, Clio Grandtour a Mégane sedan.

    Dizajn novinky zďaleka nie je taký kontroverzný ako v prípade predchodcu. Predná časť s rozmernými svetlometmi pripomína Daciu Sandero. Punc elegancie jej dodáva rozmerná chrómová lišta na maske chladiča. Najväčší pokrok možno badať pri pohľade z profilu. Neduh hatchbacku s nasilu prilepeným veľkým kufrom sa dizajnérom podarilo obísť použitím malého okna, ktorým opticky „rozbili“ mohutný C-stĺpik. Pri práci ich čiastočne obmedzoval skelet karosérie z veľkej časti pochádzajúci od predchodcu.

     

     Batožinový priestor naďalej zostáva pýchou Thalie. Má objem 506 litrov.

    V porovnaní s minulou generáciou je nová Thalia o 70 mm dlhšia (4261 mm) a má o symbolický 1 mm dlhší rázvor náprav (2473 mm). Zadný previs dlhý 1001 mm prezrádza, že batožinový priestor objemom uspokojí aj najnáročnejšiu rodinu. V porovnaní s predošlou Thaliou jeho prepravná kapacita klesla o 4 l na 506 l, stále však ponúka nadštandardný priestor. Limitujúcim faktorom pre prevoz väčších predmetov zostáva minimálna šírka nakladacieho otvoru 1029 mm.

    Podobný predchodcovi

    Ak sa pre novú Thaliu rozhodne motorista, ktorý vlastnil jej modernizovanú predchodkyňu, po usadení sa za volant zažije malé déjà vu. Tvary dverných výplní a palubnej dosky ju veľmi pripomínajú. Použitie osvedčených komponentov ale nie je na škodu. Mäkké predné sedadlá ponúkajú iba minimálne bočné vedenie, priestorová ponuka v interiéri je však na vysokej úrovni.

     

    Interiér ponúka dostatok miesta pre štvoricu dospelých cestujúcich. Zadné opierky hlavy je možné zasunúť do operadla, aby nebránili vo výhľade.  

    Sťažovať sa nebudú ani vyšší cestujúci sediaci vzadu, čo v minulosti neplatilo. Použité plasty sú tvrdé, no kvalitne spracované. Záplavu plastov na palubnej doske oživuje lišta pripomínajúca kov. Novinkou v rámci výbavy je možnosť pripojenia externého prehrávača prostredníctvom USB portu (dodávaného za príplatok). Zákazník má možnosť doobjednať si aj manuálnu, či automatickú klimatizáciu.

    Moderné motory

    Renault montuje do novej Thalie štyri pohonné jednotky. Veľmi populárny štvorvalec 1,4 l s osemventilovou technikou a výkonom 55kW (75 k) definitívne vypadol z ponuky na všetkých trhoch. Nahrádza ho modernejší a o čosi menší agregát 1,2 16V. V porovnaní so svojim starším súrodencom, montovaným napríklad do Dacie Sandero a Logan, dosahuje rovnaký výkon 55 kW (75 k) pri rovnakých otáčkach (5500 ot/min), ale nižší krútiaci moment 105 Nm/4250 ot/min (namiesto 112 Nm/3000 ot/min v prípade staršieho 1,4 8V). Vrchol ponuky zážihových pohonných jednotiek predstavuje motor 1,4 16V 72 kW (98 k), známy aj z predchádzajúcej Thalie. Milovníci nafty si majú možnosť vybrať z dvoch výkonových verzií osvedčeného turbodiesla 1,5 dCi a to 48 kW (65 k) alebo 62 kW (84 k).

    Najmenší a najväčší

    V rámci prvých jázd sme sa mali možnosť oboznámiť s dvomi motorizáciami - najslabšou zážihovou a najsilnejšou vznetovou. Malej „jednadvojke“ nemožno uprieť snahu. Thalia s týmto motorom pod kapotou disponuje pohotovostnou hmotnosťou len 905 kg a vozidlo obsadené iba vodičom, prípadne spolujazdcom, je vzhľadom na zdvihový objem prekvapivo živé. V takom prípade nie je ťažké uveriť meraniam výrobcu a priemernej spotrebe 5,9 l benzínu na 100 km. Plný kufor, prípadne aj trojica pasažierov vzadu ale citeľne uberú na dynamike a potrebné vyššie otáčky pridajú na spotrebe.

     

     Skelet karosérie pochádza od predchodcu. Bol ale mierne modifikovaný.

    Najvýkonnejší diesel pod kapotou nemá s pohybom Thalie žiadny problém. Aj v tejto verzii zostáva hodnota pohotovostnej hmotnosti na slušnej úrovni - 980 kg. Navyše, osvedčený agregát so vstrekovaním nafty typu common rail pod tlakom 1600 bar je zárukou slušnej dynamiky pri nízkej spotrebe (výrobca uvádza priemer 4,3 l nafty/100 km). Nevýhodou bude vyššia cena.

    Komfort versus stabilita

    Podvozok Renaultu Thalia opäť vychádza z modelu Clio II. Prešiel však miernou úpravou. Auto s ním výborne pohlcuje nerovnosti, o čom sme sa mali možnosť presvedčiť v praxi na tureckých cestách, ktoré občas „kvalitou“ predčia aj tie naše. Daňou za pohodlie sú však výrazné náklony karosérie v zákrutách. K istote neprispieva ani málo komunikatívne riadenie (hoci je vybavené hydraulickým posilňovačom).

     

     Kokpit pripomína predchádzajúcu Thaliu. Dva airbagy sú súčasťou štandardnej výbavy.

    Pri prejazde zákrut aj s nezaťaženým autom je cítiť, že za zadnou nápravou je ešte veľká hmota v podobe dlhého previsu batožinového priestoru. O čosi dospelejšie sa správa vznetová verzia. Paradoxne, vyššia hmotnosť agregátu a elektrohydraulický posilňovač riadenia jazdným vlastnostiam pomohli. Navyše Thalia 1,5 dCi je sériovo vybavená väčšími prednými kotúčovými brzdami a kvalitnejším obutím.

    Predaj odštartuje v novembri

    Nový Renault Thalia je prioritne určený pre krajiny strednej a východnej Európy, Stredného východu a Afriky. Na Slovensku príde do predaja v novembri tohto roku. Základná verzia bude obsahovať dva airbagy, zapínanie detských sedačiek Isofix vzadu, ale aj ABS s EBD. Bočné airbagy sú súčasťou príplatkovej výbavy. Stabilizačný systém ESP si nie je možné objednať ani za príplatok. Ceny novej Thalie ešte neboli oznámené.

    Technické údaje

    Motor 1,2 16V 1,4 16V 1,5 dCi (48 kW) 1,5 dCi (63 kW)
    Zdvihový objem [cm3] 1149 1390 1461 1461
    Výkon [kW/k] 55/75 72/98 48/65 62/84
    pri otáčkach [1/min] 5500 6000 4000 3750
    Krútiaci moment [Nm] 105 127 160 200
    pri otáčkach [1/min] 4250 3750 1900 1750
    Maximálna rýchlosť [km/h] 167 185 160 177
    Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,0 11,5 15,2 12,3
    Udávaná spotreba [l/100 km] 5,9 7,0 4,5 4,3

    Rozmery [mm]

    4261 x 1940* x 1439

    Rázvor náprav [mm] 2473
    Objem batožinového priestoru [l] 506

    *šírka so spätnými zrkadlami

    Filip Garaj | FOTO - Renault

    Ďalšie novinky

    Škoda pripravuje výrobu novej Fabie

    V hlavnom závode Škoda v Mladej Boleslavi, počas dvojtýždňovej celozávodnej dovolenky, dokončujú prípravy nábehu výroby novej Škody Fabia.

    Benzíny pokračujú v zlacnení napriek rastu cien vo svete

    Ceny nafty sa nemenili už tri týždne.

    Hlavné správy

    REPORTÁŽ

    Spoplatnený obsahUhoreli im blízki, teraz sa uzavreli. Bez Odesy Novorusko nebude

    V Odese, kde začiatkom mája zhorelo takmer 50 ľudí, je v súčasnosti pokoj.

    KOMENTARE.SME.SK

    Spoplatnený obsahPutinizmus je na vzostupe, Maďarsko je prelomové

    Nikdy by mi nenapadlo, že neliberálnou demokraciou sa niekto bude chváliť.

    EKONOMIKA.SME.SK

    Spoplatnený obsahS hlučnými Rusmi dovolenkovať radšej nechceme

    Niektoré hotely zabezpečia, aby nemali naraz veľa turistov z jednej krajiny.

    ZAHRANIČIE

    Spoplatnený obsahFrancúzi vyzbroja Rusko loďou aj cez embargo

    Rusi chcú spraviť z Mistralu vlajkovú loď Stredomorskej flotily.