BUDAPEŠŤ. Vchádzame do starobylého centra Budapešti a palubný počítač najnovšieho hybridného automobilu značky Lexus ukazuje 4,7 litra na sto kilometrov. V súťaži o dosiahnutie čo najnižšej spotreby nám ostávajú do cieľa dva kilometre, ale tiež zápcha. Cestou k nábrežiu Dunaja sa vyčerpali batérie a opätovne naštartoval benzínový šesťvalec. Napriek tomu priemerná spotreba veľkého crossoveru s výkonom 299 koní stúpla iba na 5,5 litra na sto kilometrov. Najlepšia posádka dosiahla o tri deci menej, samozrejme, že bez využitia maximálnej sily hybridu a s ľahkou nohou na plyne.
V hybridnom systéme však ide presne o to. Využiť v meste a jeho okolí počas dochádzania do práce elektrickú energiu uchovanú do batérií pri brzdení. Hybridný systém druhej generácie dokonca zvládne niekoľko kilometrov iba na elektrický pohon. Téma hybridných vozidiel je čoraz aktuálnejšia, pretože Budapešť zažila v priebehu mesiaca už druhú svetovú prezentáciu hybridného auta. Prvý bol Peugeot.
Lexus sleduje trendy
Japonská automobilka vždy kráčala vlastnou cestou a napriek tomu si vydobila svoje miesto medzi prestížnymi značkami. Nový model sa však prispôsobil novým trendom konkurencie dvomi technickými riešeniami. Vo výbave pribudol Head Up displej a ovládanie systému na stredovom tuneli pomocou ovládača Remote Touch. Nový prístrojový panel rozčlenili línie vychádzajúce z prístrojovej dosky. Vodič má lepší výhľad von a modernejšie vyzerá optitrónový panel. Informácie sú rozčlenené do dvoch zón. Prvá je na volante a na klasickom prístrojovom paneli. Základné veci stačí ovládať z volantu.
Inšpirácia v počítači
Podrobnejšie nastavenia klimatizácie, navigačného a zábavného systému treba urobiť cez remote touch vedľa radiacej páky. Ovládač pripomína počítačovú myš a na displeji sa pohybuje podobný kurzor. Ovládač v ruke síce mierne aretuje polohu, ak je kurzor na niektorom políčku displeja, ale ovládanie si vyžaduje viac pozornosti a pohľadov vodiča ako systém iDrive v BMW. Zobrazovanie údajov na čelnom skle má dobrú farbu, čísla vidieť dobre aj v ostrom slnku a zobrazenie križovatky je pekné trojrozmerné. Znaky na čelnom skle by mohli byť o niečo ďalej. Lexus opäť raz udal tón v odhlučnení interiéru a zvuku audiosústavy. Mark and Levinson je v súčasnosti to najlepšie na trhu. Posádka okrem tradičného komfortu cíti podstatne menej kmitov karosérie na vidieckych cestách, čo je zásluha nového podvozka.
Výborne jazdí
Na zadnej náprave pribudli aktívne elektricky riadené stabilizátory, ktoré zmierňujú nakláňanie vyššej karosérie. Výrobca tvrdí, že až o 40 percent. Podľa prvých desiatok kilometrov na nekvalitných cestách maďarského vidieku, najväčší prínos je v odstránení kmitov karosérie. Auto je vzhľadom na svoju triedu mimoriadne pokojné. Lexus RX 450 h má hlavný náskok oproti konkurencii v spotrebe a komforte. Benzínový šesťvalec 3,5 V6 má podľa výrobcu spotrebovať iba 6,3 litra benzínu na sto kilometrov. V realite hustej dopravy v Maďarsku dosiahol osemlitrovú spotrebu, čo je na auto tejto kategórie mimoriadne dobrý výsledok.
Motor | - |
Typ | benzín V6 |
Zdvihový objem (cm3) | 3456 |
Výkon (kw/k) | 183/249 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 6000 |
Krútiaci moment (Nm) | 317 |
Pri otáčkach (ot./min) | 4800 |
Emisie CO2 (g/km) | 148 |
Emisná norma | EURO 4 |
Hybridný pohon | - |
Max. výkon systému (kW/k) | 220/299 |
Elektromotor predok (kW/k) | 123/176 |
Krútiaci moment (Nm) | 335 |
Elektromotor zadok (kW/k) | 54/86 |
El. motor – max. krút. moment (Nm) | 139 |
Rozmery | - |
Rázvor náprav (mm) | 2740 |
Dĺžka (mm) | 4770 |
Širka (mm) | 1885 |
Výška (mm) | 1720 |
Pohotovostná hmot (kg) | 2110-2205 |
Svetlosť podvozka (mm) | min. 175 |
Objem palivovej nádrže (l) | 65 |
Prevádzkové hodnoty | - |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 7,8 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 200 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 6,6 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 6,0 |
Kombinovaná spotreba | 6,3 |
Spotreba v teste (l/100 km) | 7,9 l/100km |