SME
reklama

Dajte pozor na aquaplaning. Niektorí vodiči naň doplatili

Kombinácia krivých ciest, hustého dažďa, vysokej rýchlosti a plytkého dezénu môže vyústiť do havárie. Na neovládateľný šmyk stačí za istých okolností osemdesiatka. Poradíme vám, ako zvládnuť mokrú cestu a nehavarovať.

V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom.V momente aguaplaningu iba vytlačte spojku a čakajte. Hlavne nebrzdite a netočte zbytočne volantom. (Zdroj: Katarína Chválová)

BRATISLAVA. V piatok podvečer stopuje vedľa cesty muž v obleku a približne päťdesiat metrov ďalej od kraja cesty vidieť zadnú časť havarovaného BMW. Vedľa auta postáva žena s dvomi malými deťmi. Rodina mala šťastie, pretože nehoda spôsobená aquaplaningom si vyžiadala iba rozbité auto. Vodič ukazuje na mláku a koľaj plnú vody, kde sa jeho auto aj napriek stabilizačnému systému dostalo do šmyku. Následne preletelo niekoľko kríkov, šikmo sa kĺzalo na lúke a po sto metroch sa zastavilo v stromoch.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovenské cesty sú v žalostnom stave a žiaľ, veľa úsekov diaľnic a rýchlostných ciest je na vznik aquaplaningu ako stvorených. Voda stojaca v koľajách alebo na celej šírke cesty neodteká a zvyšuje riziko šmyku. V konečnom dôsledku vodič musí tomu prispôsobiť rýchlosť a čítať cestu v daždi aj bezprostredne po ňom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak je na diaľnici stotridsiatka, to ešte neznamená, že v daždi tadiaľ možno ísť takou rýchlosťou. Nehovoriac o silných autách na širokých pneumatikách. Pri piatich milimetroch vody na ceste a širokých dezénoch môže byť stokilometrová rýchlosť na širokej opotrebovanej pneumatike vyslovený hazard. Pritom Dacia Logan na úzkych pneumatikách tadiaľ prejde rýchlejšie a bezpečnejšie ako silné auto na širokých plášťoch. To neplatí, ak je cesta iba mokrá, bez vrstvy vody, pretože tam sú široké športové plášte podstatne lepšie. Riziko predstavujú koľaje plné vody a široké mláky.

Zachovajte pokoj

Zákernosť aquplaningu je v neovládateľnosti auta. Vodný klin medzi pneumatikou a cestou spôsobí, že auto stratí kontakt s asfaltom a ide tam, kde ho vedú zotrvačné sily. Keď pneumatika pláva, nedokáže ani minimálne zmeniť smer auta. Preto je dôležité, aby po obnovení priľnavosti nebrzdila, ani prudko nemenila smer.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak pocítite, že auto na vode zaplávalo, alebo zrazu vystúpili otáčky, nezľaknite sa. Vytlačte spojku a zachovajte pôvodný smer. Auto korigujte až potom, ako sa obnoví priľnavosť. Prudkým otočením volantu na vode nič nedosiahnete a keď sa kolesá prilepia späť o asfalt, auto tak prudko zatočí, že šmyk už nevyrovná ani stabilizačný systém. Najlepšie je plávaniu s autom predísť.

Rozhodujú pneumatiky, voda a rýchlosť

Vznik aquaplaningu je kombináciou rýchlosti, množstva vody na ceste a stavu dezénu. Netreba zabudnúť ani na šírku pneumatík, pretože čím sú širšie, tým ľahšie plávajú. Podľa testov renomovaných výrobcov pneumatík a autoklubov, riziko aquaplaningu prudko rastie po prekročení osemdesiatky. Stačí že pneumatika má dezén hlboký iba dva milimetre.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

aquaplaning_sme_2.jpg

Päťmilimetrová vrstva vody dokáže zdvihnúť auto s opotrebovanými pneumatikami v osemdesiatkilometrovej rýchlosti.

Nemecký automotoklub Adac robil špeciálny test, pri ktorom obul auto Kia cee´d do piatich rôznych rozmerov pneumatík. Samozrejme, športové obutie rozmeru 225/40 R18 znamenalo výrazné zlepšenie jazdných vlastností na suchu aj vlhkej vozovke. V hustom daždi však každý centimeter šírky navyše oproti základnému obutiu znamenal zvýšenie rizika aquaplainingu. Napríklad na rovnakej vrstve vody dosiahli pneumatiky rozmeru 225/40 aquaplaining už pri rýchlosti 69 km/h. Úzke plášte 185/65 plávali až pri rýchlosti 80 kilometrov za hodinu.

Zodpovedný je vodič

Nakoľko hladina vody na kritických úsekoch v daždi neklesá, musí sa o bezpečnosť postarať vodič. Znížiť rýchlosť a používať pneumatiky s dezénom hlbokým aspoň tri milimetre. Na opotrebovanej ceste vyskúšajte jazdiť mimo koľají, neustále sledujte povrch cesty a pokúste sa na veľkú mláku pripraviť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Adac

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 696
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 415
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 910
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 258
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 092
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 841
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 771
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 081
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 435
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 870
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 452
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 366
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 265
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
reklama
SkryťZatvoriť reklamu