BRATISLAVA. Nemecký ADAC a rakúsky autoklub ÖAMTC robia každoročne test zimných pneumatík v dvoch najpoužívanejších rozmeroch: 185/60 R14 T a 205/55 R16 H. Výsledky skúšok môžeme podľa odborníkov aplikovať aj na pneumatiky s podobnými rozmermi (napríklad 195/45 R16 H), samozrejme pri zachovaní značky a typu.
Nájdu sa nevyhovujúce
Skúškam pre zimu 2009 sa podrobilo spolu 34 kompletov zimných pneumatík, z nich väčšina vyhovela. „Výsledky ukázali, že dve tretiny testovaných pneumatík vykazujú dobré vlastnosti,“ uviedol Friedrich Eppel z rakúskeho autoklubu ÖAMTC. „Takmer celá štvrtina z nich ale nevyhovela,“ varuje. Podľa očakávania sa na chvostoch rebríčkov ocitli produkty čínskych a taiwanských výrobcov Goodride, Kenda a Federal.
Zvíťazil Vredestein
Medzi pneumatikami s rozmerom 185/60 R14 T dosiahlo najlepšie výsledky obutie Vredestein Snowtrac 3 s vysvedčením „veľmi odporúčané“. Rovnakú známku obdržali aj pneumatiky Bridgestone, Continental, Dunlop, Fulda a Goodyear. Skúškami na snehu neprešli Firestone a Pneumant.
Minimálne rovnako dôležité sú však aj jazdné vlastnosti pneumatík na mokrom povrchu. Vážne nedostatky v tejto disciplíne vykázali výrobky Marangoni, Sava a Federal. Posledná menovaná značka neuspokojila ani na suchom podklade. „Päticu typov z chvosta výsledkovej listiny motoristom rozhodne neodporúčame,“ povedal F. Eppel z ÖAMTC.
V kategórii pneumatík s rozmerom 205/55 R16 H boli vyrovnanejšie výsledky. Známku „neodporúčame“ obdržali výrobky Firestone, Goodride a Kenda. Naopak, veľmi odporúčané sú pneumatiky Continental, Dunlop, ESA-Tecar, Goodyear a Hankook.
ADAC/ ÖAMTC - test zimných pneumatík 185/60 R14 T
Typ | známka | sucho | mokro | sneh | ľad | hluk | spotreba | opotrebenie |
Vredestein Snowtrac 3 | **** | 2,8 | 2,2 | 1,8 | 2,8 | 3,7 | 2,3 | 1,0 |
Fulda Kristall Montero 3 | **** | 2,4 | 2,1 | 2,0 | 3,0 | 4,0 | 1,9 | 2,1 |
Continental WC TS800 | **** | 2,7 | 2,2 | 2,1 | 3,3 | 3,8 | 2,6 | 0,8 |
Bridgestone Blizzak LM30 | **** | 2,5 | 2,1 | 2,4 | 2,9 | 3,4 | 2,3 | 2,0 |
Goodyear UltraGrip 7+ | **** | 2,6 | 2,2 | 2,3 | 3,0 | 3,2 | 2,6 | 2,2 |
Dunlop SP Winter Response | **** | 2,9 | 1,9 | 2,4 | 3,1 | 3,4 | 2,6 | 3,0 |
Kleber Krisalp HP2 | *** | 2,3 | 2,4 | 3,6 | 3,6 | 2,6 | 2,1 | - |
Semperit Master-Grip | *** | 2,6 | 2,3 | 2,4 | 3,6 | 3,6 | 2,6 | 2,1 |
Uniroyal MS plus6 | *** | 2,4 | 2,7 | 2,4 | 3,7 | 3,2 | 2,7 | 2,5 |
Kumhi I´Zen KW23 | ** | 2,5 | 2,2 | 3,1 | 3,1 | 3,9 | 2,4 | 2,8 |
Lassa Snoways Era | ** | 2,7 | 3,3 | 2,5 | 3,0 | 3,8 | 3,0 | 2,2 |
Firestone Winterhawk2 | * | 2,4 | 2,3 | 3,6 | 3,3 | 3,6 | 2,4 | 2,4 |
Pneumant PN 105 Snowtec | * | 2,4 | 3,2 | 3,6 | 3,2 | 3,8 | 2,3 | 3,3 |
Marangoni 4 Winter | * | 2,8 | 4,9 | 2,1 | 3,1 | 4,0 | 2,4 | 2,6 |
Sava Eskimo S3 | * | 4,2 | 5,5 | 2,0 | 2,9 | 3,9 | 2,3 | 2,5 |
Federal Himalaya WS-1 | * | 5,0 | 5,5 | 2,8 | 3,9 | 4,2 | 2,5 | 1,8 |
Absolvujú všetky podmienky
Skúšky zahŕňajú sedem disciplín, z nich štyri sledujú vlastnosti pneumatík pri jazde na rôznych typoch povrchov (sucho, mokro, sneh, ľad). Ďalšie tri sledované parametre sa týkajú hlučnosti pri odvaľovaní, vplyvu pneumatík na spotrebu paliva a rýchlosť ich opotrebenia.
Na suchu a na mokre
Jazdci počas skúšok na suchom asfalte a betóne posudzujú správanie obutia pri jazde v priamom smere a pri zatáčaní bežnými rýchlosťami, reakcie pneumatík na otočenie volantom a ich smerové vedenie. Druhá, výkonnostná časť obsahuje slalom a prudké zmeny smeru. Skúšobní jazdci hodnotia, ako presne a rýchlo pneumatiky prenášajú pohyb volantu na vozovku, kedy sa dostanú do hraničnej situácie a či v nej dovolia robiť vodičovi drobné korekcie volantom. Na mokrom povrchu technici sledujú správanie sa pneumatík počas prudkého brzdenia z rýchlosti 80 km/h na 20 km/h.
Zlý aquaplaning
Ďalšou disciplínou je jazda miernym oblúkom, kde sa zaznamenáva, pri akej rýchlosti dôjde k aquaplaningu. Skúšky na snehu a ľade obsahujú trakciu, smerové vedenie vozidla a prudké brzdenie z 30 na 5 km/h.
Hlučnosť pneumatík technici merajú v interiéri vozidla počas brzdenia z 80 na 20 km/h a v exteriéri pri pohybe auta s vypnutým motorom. Posudzovanie vplyvu obutia na spotrebu paliva sa posudzuje pri jazde konštantnou rýchlosťou 80, 100 a 120 km/h. Miera opotrebenia pneumatík sa určuje priebežným meraním hrúbky dezénu počas najazdenia 12 000 kilometrov.
ADAC - ÖAMTC - test zimných pneumatík 205/55 R16 H
Typ | známka | sucho | mokro | sneh | ľad | hluk | spotreba | opotrebenie |
Continental WC TS830 | **** | 2,7 | 2,3 | 1,9 | 3,2 | 2,5 | 2,3 | 0,9 |
Goodyear UltraGrip 7+ | **** | 2,7 | 1,9 | 2,2 | 3,3 | 2,8 | 2,5 | 2,5 |
ESA-Tecar Super Grip 7 | **** | 2,7 | 2,2 | 2,3 | 3,2 | 2,9 | 2,4 | 1,7 |
Dunlop SP Wintersport 3D | **** | 3,0 | 2,1 | 2,3 | 2,8 | 2,9 | 2,8 | 1,6 |
Hankook Icebear W440 | **** | 2,8 | 2,1 | 2,4 | 3,2 | 2,6 | 3,0 | 2,9 |
Michelin Primacy Alpin 3 | *** | 2,5 | 2,5 | 2,8 | 3,4 | 2,9 | 2,2 | 0,5 |
Maloya Davos | *** | 2,7 | 2,3 | 2,0 | 3,2 | 3,4 | 2,3 | 3,1 |
Vredestein Snowtrac 3 | *** | 2,7 | 2,6 | 2,1 | 3,1 | 3,6 | 2,4 | 2,6 |
Yokohama W.drive | *** | 2,4 | 2,7 | 2,7 | 3,2 | 3,3 | 2,1 | 2,0 |
Semperit Speed-Grip | *** | 2,7 | 2,7 | 2,2 | 3,2 | 2,6 | 2,8 | 2,4 |
Uniroyal MS plus 66 | *** | 2,5 | 2,5 | 2,4 | 3,6 | 3,1 | 2,7 | 2,4 |
Nokian WRg2 | *** | 2,6 | 3,0 | 2,4 | 3,1 | 3,4 | 2,3 | 3,1 |
Kumho I´Zen KW23 | *** | 2,6 | 2,8 | 3,0 | 3,1 | 3,4 | 2,3 | 3,5 |
Pirelli W 210 Sottozero | *** | 3,3 | 3,0 | 2,4 | 3,6 | 3,4 | 2,6 | 2,4 |
Avon Ice Touring ST | ** | 3,5 | 2,2 | 3,4 | 3,2 | 2,3 | 2,9 | 3,8 |
Firestone Winterhawk | * | 2,6 | 3,0 | 3,7 | 3,6 | 2,9 | 2,8 | 1,5 |
Goodride SW602 | * | 4,6 | 4,9 | 2,3 | 3,2 | 2,5 | 2,0 | 3,1 |
Kenda Polar Trax KR 19 | * | 3,4 | 5,5 | 3,0 | 3,4 | 3,9 | 2,4 | 2,2 |
Zdroj: ADAC
Legenda:
najlepšia známka 0,5 (veľmi dobrá),
najhoršia 5,5 (nedostatočná)
**** - veľmi odporúčané
*** - odporúčané
** - s výhradami
* - neodporúčané
Autor: ADAC,OAMTC