SME
reklama

Testovali sme Toyotu, ktorá prešla Dakar

Sprievodné auto na púštnej rely musí byť odolné ako pretekárske a vybavené bezpečnostnými prvkami. Toyota Hilux v úprave Dakar nepozná prekážky a približuje svet najnáročnejšej automobilovej súťaže sveta. Trocha púštnej atmosféry sme prežili na vlastnej k

Toyota Hilux Dakar pôsobí spredu ako Monster Truck. Vďaka nárazníku ARB a vysokému podvozku.Toyota Hilux Dakar pôsobí spredu ako Monster Truck. Vďaka nárazníku ARB a vysokému podvozku. (Zdroj: Autor)

BRATISLAVA, ŠTRBSKÉ PLESO. Niet krajšieho spojenia knižného a reálneho sveta, než čítať knihu „Dakar - dobrodružství s cejchem smrti" a v tom istom období sadnúť za volant auta, ktoré Dakar prešlo a chystá sa na ďalší.

Večer hltáte v posteli príbehy spísané Janom Říhom a Jaroslavom Jindrom a ráno nastupujete do auta s rámom, pretekárskymi sedačkami, zvyškami piesku a pachom, ktorý má iba rely auto. Navyše na dverách je meno jedného z autorov knihy. Udalosti, ktoré sa stretli úplne nenásilne a náhodne, spájajú auto s knihou a knihu s autom. Dobrodružstvom a túžbou zachraňovať uviaznutých šoférov zaváňala tiež naša jazda v októbrovej snehovej kalamite.

Spoznávanie namiesto testu

V princípe nemôžeme jazdu s Hilux Dakar považovať za test, pretože žltá Toyota prešla niečo podstatne ťažšie a dlhšie, než by sme dokázali s ohľadom na šetrenie auta pred januárovým Dakarom vymyslieť. Skôr sme spoznávali auto, ktoré už niečo dokázalo a na priek ťažkým prežitým kilometrom jazdilo bez jediného negatívneho zvuku alebo vibrácie.

91_MALE_big.JPG

Súčasťou prestavby bolo vloženie bezpečnostného rámu podľa požiadaviek organizátora Dakaru. Ťahané bezšvové oceľové rúry sa zvárajú v ochrannej atmosfére CO2 a v závislosti od miesta majú priemer 45 alebo 40 milimetrov a hrúbku steny 2,5 alebo 2 milimetre.

Na Slovensku Hilux bojoval s množstvom snehu aké na Dakare nestretne. V podstate je jedno, či sneh alebo piesok, na oboch povrchoch si upravené auto doslova bahní. Akurát sme nadobudli pocit, že pri značnom aerodynamickom odpore a širokých kolesách zaborených v snehu by si Hilux Dakar zaslúžil viac, než sériové kone pod kapotou. Napriek tomu, že zmyslom jazdy v teréne nie je rýchlosť, valivý a aerodynamický odpor v snehu sa nám zdali dosť veľké. V tiahlom stúpaní a dvadsať centimetrovom snehu určite.

Poctivá štvorkolka

Dnes sú čoraz zriedkavejšie autá s klasickým permanentným pohonom všetkých kolies. Na rozdiel od rôznych elektromechanických spojok, táto štvorkolka je predvídateľná a v istých momentoch zábavnejšia ako tristokoňové športové auto s medzinápravovou spojkou. Hlavne v teréne je dôležitý kontinuálny a nie pulzujúci záber.

92_MALE_big.jpg

Zmena farby auta na žltú pomocou lepiacej fólie (nalepené sú veľmi pedantne) trvala štyri dni.

Poslúžia každému povrchu okrem ľadu

Asi tretia skúsenosť s pneumatikami BF Goodrich AT v živote presvedčila o ich nízkej hlučnosti na asfalte a naozaj všeobecnom nadaní na sneh, blato a zrejme aj piesok. Jediným slabým miestom je ujazdený mydlový sneh až do fázy ľadu. Pneumatiky vtedy neuplatnia svoj dezén, nemajú lamely a predsa len tvrdšiu zmes. V hlbokom snehu idú fantasticky.

95_MALE_big.JPG

Na obale veľkého vzduchového filtra sú zvyšky púštneho piesku.

Bezodná nádrž

Niektoré doplnky a časti prestavby si všimnete hneď pri príchode k autu. Masívny nárazník ABR, prídavné hmlové svetlá alebo vysunuté sanie motora Safari Snorkel. Iné doplnky ako diametrálne iný podvozok a sedadlá človek precíti počas jazdy. Niektoré však odhalí až tankovanie.

97_MALE_big.JPG

Keď zasvieti rezerva paliva, treba do plnej nádrže aspoň 130 litrov nafty.

Nečakane dlhý dojazd na jednu nádrž nemá svoj pôvod v nízkej spotrebe ale objeme nádrže. Natankovali sme 100 litrov a stále nebola plná. Bodaj by, keď pred tankovaním svietila rezerva a nádrž Long Ranger má objem 140 litrov. S daným obutím a aerodynamickým odporom sa pod desať litrov Toyota Hilux Dakar nedostane. Na zasnežených cestách a pri radosti z jazdy určite nie.

Interiér dýcha dobrodružstvom

Škrupinové pretekárske sedadlá a bezpečnostné pásy znamenajú úžasné sedenie, výborné spojenie pilota s autom a pevné upnutie v šesťbodových pásoch. Ako v každom súťažnom aute nastupovanie pripomína gymnastické cvičenie. O čo horšie sa cez rám nastupuje o to lepšie sa v aute sedí. Vpredu a tiež na zadných pretekárskych sedadlách umiestneným medzi rámom pozváraným z bezšvových oceľových rúr.

96_MALE_big.JPG

Posádka si vzadu veľa komfortu neužije. Okrem iného treba sedieť obkročmo okolo predných pásov.

Hoci ide o sprievodné vozidlo, rám zodpovedá predpisom medzinárodnej automobilovej federácie. Diera po autorádiu je pripravená na montáž satelitnej navigácie a ako v správnom súťažnom aute má spolujazdec vlastný a nezávislý trip master TCounter.

Rozdiel v podvozku

V porovnaní s civilným autom najviac fascinuje vyladený podvozok zvýšený o päť centimetrov a zosilnený prvkami Old Man Emu z Austrálie. Na veľmi vyrovnanej jazde bez zbytočných kmitov karosérie majú veľký podiel tlmiace jednotky a vpredu aj pružiny HP sporting. Ako by to ani nebol Pick Up. Autá tejto kategórie totiž poskakujú na priečnych nerovnostiach ciest ako koza. Hilux Dakar prekonáva jamy a hrbole ako by tam neboli. Škoda, že do rozsiahlej prestavby sériového auta na sprievodné, ktorá trvala päť týždňov a stála približne 27 000 eur, sa nevmestil športový volant.

93_MALE_big.JPG

Pneumatiky BF Goodrich All Terrain T/A sú obuté na diskoch Dotz Hammanda.

Vyvoláva úsmev

Ešte jednu zvláštnosť má obrnený Hilux Dakar. Napriek oprávnenému sebavedomiu auta, ktoré dokáže prejsť veľa, Hilux nevyvoláva v šoférovi pocit nadradenosti, iba úsmev a patričnú hrdosť. Keď sa posadíte za volant auta, ktoré niečo dokázalo a má zvyšky piesku na vzduchovom filtri v motore, máte chuť každého previesť a každému o ňom porozprávať. Na ceste si nasadíte vlastné pokojné tempo a v sprievode trojlitrového diesela sa doširoka usmievate. V púšti, tisíce kilometrov od domova to také zábavné nebude, ale tie príbehy ostávajú v aute a my sme ich sprostredkovane nasávali a žili svoj dávny sen o Dakare. Testovaný Hilux Dakar ich prežije v januári na vlastnej koži.

94_MALE_big.JPG

Ložná plocha bola kvôli hroziacej krádeži v našich podmienkach odstrojená. Inokedy sú tu náhradne pneumatiky a všetko potrebné na cestu. Hilux Dakar so sebou vozí lopaty, špeciálny Hi-Lift zdvihák, vzduchový zdvihák Bushranger a kompresor Viair.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 29 909
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 405
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 543
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 906
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 253
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 071
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 831
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 787
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  2. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  3. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  4. Jozef Ďanovský: Medžugorie na Veľkú noc
  5. Martin Borecky: Rakovina
  6. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  7. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  8. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 075
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 646
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 434
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 9 883
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 449
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 365
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 261
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 432
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu