SME
reklama

Dlhodobý test: Peugeot 308 SW po dvadsaťtisíc kilometroch

S Peugeotom 308 SW môže ísť aj šesťčlenná rodina na dovolenku do Chorvátska. Po siedmych mesiacoch chýba na dverách jedna skrutka, inak je celé auto v poriadku.

(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Peugeot postavil novú generáciu kompaktného kombi 308 SW s cieľom využiť dobré vlastnosti predchádzajúceho modelu 307 SW, ale s podstatne väčším dôrazom na kvalitu a jazdné vlastnosti. Od jari tohto roka testujeme nové kombi v sedemmiestnej verzii a s novým benzínovým motorom. V porovnaní so štandardnou verziou pribudli vzadu dve vyberateľné sedadlá.

Za sedem mesiacov sa Peugeot ukázal ako vhodné rodinné auto, ktoré zvládne dovolenku so šesťčlennou rodinou. Nezabudneme na údiv colníkov v Chorvátsku a Bosne, keď nazreli do kompaktného kombi a uvideli počet hláv. Každé dieťa malo predpísaný zádržný systém a vlastné sedadlo. Je to jedna z možností, ale vzhľadom na cenu nie jediná, ako si za ešte prijateľné peniaze zariadiť mobilitu šesť alebo sedem člennej rodiny.

Treba ho zaplatiť

Peugeot 308 SW s príplatkovými sedadlami nie je na trhu najlacnejším sedemmiestnym autom a rozhodne nie najlacnejším kombi vo svojej triede. Z užívateľského hľadiska dokáže uspokojiť naše náročné požiadavky. Peugeot samočinne sklápa zrkadlá, osvetľuje priestor nastupovania, samočinne zapína svetlá, stmavuje vnútorné spätné zrkadlo, ponúka tempomat, obmedzovač rýchlosti, osvetlenie priestoru nôh, samostatné otváranie okna piatych dverí, komfortné sedadlá, sklopné operadlo spolujazdca do polohy stolíka a výklopné stolíky na operadlách predných sedadiel.

Nehovoriac o samostatne posuvných troch sedadlách v druhom rade s tromi úchytmi Isofix. Užívateľ nemá výčitky a je spokojný. Akurát na to všetko treba zarobiť a tvrdo si priplatiť. Peugeot vie byť na pomery svojej triedy nenormálne komfortný a dobrý spoločník, akurát trochu drahý.

Obrátená pyramída

Základný Peugeot 308 SW s motorom 1,4 e stojí 16290 eur. Aby ponúkol svoj základný benefit vysokého úžitku potrebuje v druhom rade tri samostatné sedadlá. Tie sa dodávajú v druhom stupni vybavenia Premium, ale už iba so silnejším motorom 1,6 16V v základnej cene od 18290 eur. Príplatkové súpravy Pack Confort, Pack Ambiance s radom spomenutých prvkov a tiež otvárateľné okno piatych dverí si možno objednať iba v najvyššej verzii Executive, ktorá štartuje s prídavnými sedadlami 19 290 eur.

Obidve súpravy aj s oknom stoja spolu 960 eur. K tomu sa patrí objednať dvojzónovú klimatizáciu za 430 eur a aspoň ESP, za ktoré si necháva značka okrem najsilnejšej verzie zaplatiť 500 eur. Takmer sme pri skladaní zabudli na peknú perleťovú červenú metalízu v hodnote 550 eur. Naše auto ešte obsahovalo pár príjemných drobností, ale 21 730 eur asi stačí. Rovnako 20000 kilometrov stačí na pochopenie výhod a tým pádom istú toleranciu k cene.

Interiér sa prispôsobí deťom

Peugeot 308 SW má dobre navrhnutý tvar zadných dverí, ktoré umožňujú ľahko naložiť deti do autosedačiek. Obrovskou výhodou sú samostatné tri zadné sedadlá. Možno ich posúvať a vytvoriť vzadu priestor na sedenie ako v autách strednej triedy. Zadné sedadlá ponúkajú riešenie, ako vmestiť do kombi tri deti v patričných zadržiavacách systémoch. Stredný pás ukotvený v strope je pre deti v podsedáku. Preto je lepšie používať autosedačku, ktorá má vodiace miesto na pás.

Bežne sme do druhého radu pripevnili masívnu autosedačku pre malé dieťa, väčšiu pre približne päťročné a podsedák pre najstaršie. Kotviace body pásov sú aj pri plnom obsadení dobre prístupné a staršie deti sa vedia do nich samé pozapínať. Ideálne kombi pre päťčlennú rodinu alebo služobné účely, pretože v zadu sú reálne tri miesta na sedenie.

Dovolenka v šestke

Využili sme možnosť vybaviť kombi dvomi sedadlami do batožinového priestoru, na ktorých malé deti s podsedákom pohodlne zvládnu aj dlhšiu cestu. Kto chce využívať sedadlá v kufri, mal by si objednať verziu s výklopným oknom a strešný box. Zvyšok kufra za sedadlami je potom cez okno prístupný zvrchu ako hlboká vaňa, dole širšia, hore užšia.

V lete sme s autom a štyrmi deťmi zvládli dovolenku v Chorvátsku. V jednej polovici kufra bolo sedadlo, v druhej ľahká batožina. Zvyšok v strešnom boxe na streche. Keď človek rozmýšľa, ako sa účelne zbaliť na dva týždne do apartmánu pri mori, s kompaktným kombi nemá problém to zvládnuť. Opäť sa nám potvrdilo, že batožiny je vždy toľko, aké veľké je auto.

Komfort na dlhých cestách predčil očakávania, nielen vďaka dobre nastaviteľnej klíme, ale tiež výhľadu z auta do strán a hore. Obrovská presklenná strecha potešila deti a robí jazdu príjemnejšou. Posádku pred slnkom chráni nepriehľadná elektrická roleta. Napriek príjemnému cestovaniu s priesvitnou strechou, za tento prvok by sme si nikdy nepriplácali. Peugeot to zrejme vie a preto zaradil strechu do sériovej výbavy druhého stupňa Premium. Odkladacie priestory sú navrhnuté tak, že sa v aute doslova zabývate a všetko má svoje miesto. Do boxu vo dverách sme umiestnili vyberateľný a nabíjateľný lampáš. Pomôže, ak v noci zastavíte a niektoré deti potrebujú vašu staostlivosť, ale kvôli spánku iných nechcete rozsvietiť v celom aute.

O priestore na zadných sedadlách často letia fámy, že na priestore na nohy nezáleží, lebo tam budú sedieť deti. Keď sa k sedadlu pripojí masívna autosedačka, dieťa je vysunuté dopredu a na nohy potrebuje podstatne viac miesta ako dospelí. Pol hodina stačí na to, aby malí experti prišli na to, že najlepšie je nohy vyložiť na lakťovú opierku medzi predné sedadlá. Do príplatkového vybavenia by sme nezahrnuli vyklápacie stolčeky na operadlách predných sedadiel, lebo ich deti nevyužívajú.

Našli sme chybu

V dlhšie trvajúcom teste sledujeme každý detail a vplyv opotrebenia. Na kombi, používanom rodinným štýlom, funguje všetko. Chýba len skrutka na zámku zadných pravých dverí - možno ešte z výroby. Objednali sme ju v servise a druhú, na ktorej zámok drží, sme pritiahli.

Veľmi dobré je čalúnenie sedadiel drahšej testovanej verzie. Koberce sa nečistia tak ľahko ako sedadlá, ale interiér aj tak dobre odoláva detským kopancom.

Peugeot patrí k najdrahším kombi v triede, konkurenti však neponúkajú ani zďaleka taký praktický interiér, priestor a pohodlie pre užívateľov.

SME spokojní

SME nespokojní

priestor vpredu iba päťstupňová prevodovka
priestor vzadu hlučnejšie zatváranie dverí
úžitková hodnota riadenia je citlivé na nerovnosti
zadné sedadlá -
sedem miest -
jazdné vlastnosti -
brzdy -
výborný podvozok -
otvárateľné okno piatych dverí -

Stav tachometra (km) 20711
Spotrebované litre (l) 1542,69
Cena pohonných hmôt (eur) 1742,32
Priemerná cena za liter (eur/l) 1,13
Priemerná spotreba v teste (l/100 km) 7,44
Celkové náklady na prevádzku (eur) 1762,42
Prevádzka cena na kilometer (centov/km) 9

*Poruchy a chyby - chýba skrutka v zámku zadných dverí

Spotreba nás najskôr zaskočila, ale postupne klesala a zlepšilo sa aj zrýchlenie. Na dvadsaťtisíc najazdených kilometrov motor potreboval doliať pol litra oleja.

Nie každá rodina investuje do naftového motora. Napokon, moderná technológia spôsobuje, že na krátke každodenné jazdy je výhodnejší benzínový pohon. Preto sme dlhšiemu testu podrobili minuloročnú novinku - benzínový štvorvalec vyvinutý v spolupráci automobiliek Peugeot a BMW. Motor s premenlivým časovaním ventilov má výkon 88 kilowattov (120 koní) pri 6000 otáčkach. Vrchol krútiaceho momentu 160 Nm dosahuje až pri 4250 otáčkach, čo je pomerne vysoko.

Na začiatku testu sa nezabehnutému motoru ťahať príliš nechcelo, najmä v kopcoch potreboval vyššie otáčky. Znamenalo to vyššiu spotrebu, neraz až cez deväť litrov. Náš údiv zo spotreby zmizol až po prekročení 5000 kilometrov.

mesiac najazdené km litre Ø spotreba
Marec 1808 173,6 9,6
Apríl 3632 281,49 7,7
Máj 2322 160,47 6,9
Jún 2788 218,56 7,8
Júl 4446 272,35 6,1
August 1973 149,55 7,6
September 1314 105,8 8,0
Október 2428 180,87 7,5
za celé obdobie 20711 1542,69 7,65

Dnes už spotreba stúpne iba pri vyššom tempe na diaľnici, pretože automobilka montuje k motoru iba päťstupňovú prevodovku a šestka - aj oproti konkurencii - chýba. V meste a na krátkych trasách mimo diaľnic už dokážeme jazdiť so spotrebou od 5,9 do 6,5 litra bez problémov. V kopcoch motor potrebuje 7,5 litra.

V chladnejších ránach štvorvalec prvých dvadsať sekúnd po štarte bežal trochu nepravidelne, ale ukázal sa ako ideálny motor na rodinné jazdy počas dňa a na krátke trasy. Veľmi rýchlo sa zohreje a začne kúriť. Páči sa nám jeho zvuk, a'la BMW, aj bezprostredná reakcia na plyn. Zabehnutý jazdí lepšie pri nízkych otáčkach a dokáže byť úsporný.


Približne po 19-tisíc kilometroch palubný počítač upozornil, že treba skontrolovať hladinu oleja, ktorá sa priblížila k dolnej čiarke mierky. V servise ho doliali pol litra. Rozhodnutie Peugeotu použiť práve tento motor bolo správne. Škoda, že bez šesťstupňovej prevodovky, ktorú má Mini.

Rodinné kombi jazdí ako nové. Tlmičom s rovnakým účinkom na ľavej aj pravej strane auta najazdené kilometre iba prospeli. Brzdy sú stále výkonné, ale nemajú taký agresívny nábeh, ako keď bolo auto nové.

Prvú kontrolu podvozka v servise sme dali urobiť, keď sme najazdili 5100 kilometrov a všetky časti podvozka mali byť dobre zabehnuté. Meranie rozloženia hmotnosti ukázalo dobrý pomer medzi zaťažením prednej a zadnej nápravy s rezervou na užitočné zaťaženie kombi. Pri bežnom obsadení auta a naložení kufra možno docieliť ideálne rozloženie hmotnosti 50:50.

Druhé meranie po 17 705 kilometroch ukázalo, že najazdené kilometre podvozku neublížili. Tlmiče boli v ešte lepšom stave, rozdiel v ich účinku medzi pravou a ľavou stranou bol nulový. Pre motoristu to znamená, že auto je stabilné, najmä pri brzdení a v zákrutách. Ak je v účinku tlmičov veľký rozdiel, auto sa pri prudkom brzdení ľahšie dostane do šmyku a na nerovnostiach je nestabilné.

Podvozok sa zdá byť dimenzovaný na väčšie zaťaženie auta, pretože účinnosť bŕzd neklesala ani s plne naloženým autom a v kopcoch. Krátko po zábehu mali len rýchlejší nástup účinku. Trojpercentný rozdiel v účinku bŕzd na zadnej náprave zostal nezmenený, vpredu neúmernosť stúpla z jedného na päť percent. Meralo sa pri tých istých letných pneumatikách.

Kupujem- nekupujem

Po dvadsaťtisíc kilometroch považujem Peugeot 308 SW za najlepšie kompaktné kombi v triede. Vyššia cena zahŕňa nadštandardne využitý priestor, výborné zadné aj predné sedadlá a na túto triedu exkluzívne vyhotovenie interiéru. Aj jazdné vlastnosti splnili očakávanie. Ako otec štyroch detí však potrebujem minivan. (Rastislav Chvála)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 143
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 14 490
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 998
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 611
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 494
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 006
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 366
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Generálny tajomník NATO Jens Stoltenberg (vpredu v strede), švédsky premiér Ulf Kristersson (vpredu vpravo) a švédska korunná princezná Viktória (vpredu vľavo) pózujú pri príležitosti pristúpenia Švédska do NATO.

Uplynulo 20 rokov od vstupu Slovenska do NATO.


a 1 ďalší
Medveď hnedý.

Stratené dokumenty hovorili o zastrelení medvedice s hmotnosťou 67,9 kg.


Michal Wiezik
Ekológ a ochranár Erik Baláž.

Pochybuje, že odstrelili medveďa z Liptovského Mikuláša.


Juraj Slafkovský oslavuje gól.

Zaznamenal svoj 41. bod v sezóne.


TASR a 1 ďalší
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 750
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 667
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 471
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 391
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 373
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 293
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 223
  8. Juraj Kumičák: Kolaborant 7 030
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu