BRATISLAVA. Peugeot postavil novú generáciu kompaktného kombi 308 SW s cieľom využiť dobré vlastnosti predchádzajúceho modelu 307 SW, ale s podstatne väčším dôrazom na kvalitu a jazdné vlastnosti. Od jari tohto roka testujeme nové kombi v sedemmiestnej verzii a s novým benzínovým motorom. V porovnaní so štandardnou verziou pribudli vzadu dve vyberateľné sedadlá.
Za sedem mesiacov sa Peugeot ukázal ako vhodné rodinné auto, ktoré zvládne dovolenku so šesťčlennou rodinou. Nezabudneme na údiv colníkov v Chorvátsku a Bosne, keď nazreli do kompaktného kombi a uvideli počet hláv. Každé dieťa malo predpísaný zádržný systém a vlastné sedadlo. Je to jedna z možností, ale vzhľadom na cenu nie jediná, ako si za ešte prijateľné peniaze zariadiť mobilitu šesť alebo sedem člennej rodiny.
Treba ho zaplatiť
Peugeot 308 SW s príplatkovými sedadlami nie je na trhu najlacnejším sedemmiestnym autom a rozhodne nie najlacnejším kombi vo svojej triede. Z užívateľského hľadiska dokáže uspokojiť naše náročné požiadavky. Peugeot samočinne sklápa zrkadlá, osvetľuje priestor nastupovania, samočinne zapína svetlá, stmavuje vnútorné spätné zrkadlo, ponúka tempomat, obmedzovač rýchlosti, osvetlenie priestoru nôh, samostatné otváranie okna piatych dverí, komfortné sedadlá, sklopné operadlo spolujazdca do polohy stolíka a výklopné stolíky na operadlách predných sedadiel.
Nehovoriac o samostatne posuvných troch sedadlách v druhom rade s tromi úchytmi Isofix. Užívateľ nemá výčitky a je spokojný. Akurát na to všetko treba zarobiť a tvrdo si priplatiť. Peugeot vie byť na pomery svojej triedy nenormálne komfortný a dobrý spoločník, akurát trochu drahý.
Obrátená pyramída
Základný Peugeot 308 SW s motorom 1,4 e stojí 16290 eur. Aby ponúkol svoj základný benefit vysokého úžitku potrebuje v druhom rade tri samostatné sedadlá. Tie sa dodávajú v druhom stupni vybavenia Premium, ale už iba so silnejším motorom 1,6 16V v základnej cene od 18290 eur. Príplatkové súpravy Pack Confort, Pack Ambiance s radom spomenutých prvkov a tiež otvárateľné okno piatych dverí si možno objednať iba v najvyššej verzii Executive, ktorá štartuje s prídavnými sedadlami 19 290 eur.
Obidve súpravy aj s oknom stoja spolu 960 eur. K tomu sa patrí objednať dvojzónovú klimatizáciu za 430 eur a aspoň ESP, za ktoré si necháva značka okrem najsilnejšej verzie zaplatiť 500 eur. Takmer sme pri skladaní zabudli na peknú perleťovú červenú metalízu v hodnote 550 eur. Naše auto ešte obsahovalo pár príjemných drobností, ale 21 730 eur asi stačí. Rovnako 20000 kilometrov stačí na pochopenie výhod a tým pádom istú toleranciu k cene.
Interiér sa prispôsobí deťom
Peugeot 308 SW má dobre navrhnutý tvar zadných dverí, ktoré umožňujú ľahko naložiť deti do autosedačiek. Obrovskou výhodou sú samostatné tri zadné sedadlá. Možno ich posúvať a vytvoriť vzadu priestor na sedenie ako v autách strednej triedy. Zadné sedadlá ponúkajú riešenie, ako vmestiť do kombi tri deti v patričných zadržiavacách systémoch. Stredný pás ukotvený v strope je pre deti v podsedáku. Preto je lepšie používať autosedačku, ktorá má vodiace miesto na pás.
Bežne sme do druhého radu pripevnili masívnu autosedačku pre malé dieťa, väčšiu pre približne päťročné a podsedák pre najstaršie. Kotviace body pásov sú aj pri plnom obsadení dobre prístupné a staršie deti sa vedia do nich samé pozapínať. Ideálne kombi pre päťčlennú rodinu alebo služobné účely, pretože v zadu sú reálne tri miesta na sedenie.
Dovolenka v šestke
Využili sme možnosť vybaviť kombi dvomi sedadlami do batožinového priestoru, na ktorých malé deti s podsedákom pohodlne zvládnu aj dlhšiu cestu. Kto chce využívať sedadlá v kufri, mal by si objednať verziu s výklopným oknom a strešný box. Zvyšok kufra za sedadlami je potom cez okno prístupný zvrchu ako hlboká vaňa, dole širšia, hore užšia.
V lete sme s autom a štyrmi deťmi zvládli dovolenku v Chorvátsku. V jednej polovici kufra bolo sedadlo, v druhej ľahká batožina. Zvyšok v strešnom boxe na streche. Keď človek rozmýšľa, ako sa účelne zbaliť na dva týždne do apartmánu pri mori, s kompaktným kombi nemá problém to zvládnuť. Opäť sa nám potvrdilo, že batožiny je vždy toľko, aké veľké je auto.
Komfort na dlhých cestách predčil očakávania, nielen vďaka dobre nastaviteľnej klíme, ale tiež výhľadu z auta do strán a hore. Obrovská presklenná strecha potešila deti a robí jazdu príjemnejšou. Posádku pred slnkom chráni nepriehľadná elektrická roleta. Napriek príjemnému cestovaniu s priesvitnou strechou, za tento prvok by sme si nikdy nepriplácali. Peugeot to zrejme vie a preto zaradil strechu do sériovej výbavy druhého stupňa Premium. Odkladacie priestory sú navrhnuté tak, že sa v aute doslova zabývate a všetko má svoje miesto. Do boxu vo dverách sme umiestnili vyberateľný a nabíjateľný lampáš. Pomôže, ak v noci zastavíte a niektoré deti potrebujú vašu staostlivosť, ale kvôli spánku iných nechcete rozsvietiť v celom aute.
O priestore na zadných sedadlách často letia fámy, že na priestore na nohy nezáleží, lebo tam budú sedieť deti. Keď sa k sedadlu pripojí masívna autosedačka, dieťa je vysunuté dopredu a na nohy potrebuje podstatne viac miesta ako dospelí. Pol hodina stačí na to, aby malí experti prišli na to, že najlepšie je nohy vyložiť na lakťovú opierku medzi predné sedadlá. Do príplatkového vybavenia by sme nezahrnuli vyklápacie stolčeky na operadlách predných sedadiel, lebo ich deti nevyužívajú.
Našli sme chybu
V dlhšie trvajúcom teste sledujeme každý detail a vplyv opotrebenia. Na kombi, používanom rodinným štýlom, funguje všetko. Chýba len skrutka na zámku zadných pravých dverí - možno ešte z výroby. Objednali sme ju v servise a druhú, na ktorej zámok drží, sme pritiahli.
Veľmi dobré je čalúnenie sedadiel drahšej testovanej verzie. Koberce sa nečistia tak ľahko ako sedadlá, ale interiér aj tak dobre odoláva detským kopancom.
Peugeot patrí k najdrahším kombi v triede, konkurenti však neponúkajú ani zďaleka taký praktický interiér, priestor a pohodlie pre užívateľov.
SME spokojní | SME nespokojní |
priestor vpredu | iba päťstupňová prevodovka |
priestor vzadu | hlučnejšie zatváranie dverí |
úžitková hodnota | riadenia je citlivé na nerovnosti |
zadné sedadlá | - |
sedem miest | - |
jazdné vlastnosti | - |
brzdy | - |
výborný podvozok | - |
otvárateľné okno piatych dverí | - |
Stav tachometra (km) | 20711 |
Spotrebované litre (l) | 1542,69 |
Cena pohonných hmôt (eur) | 1742,32 |
Priemerná cena za liter (eur/l) | 1,13 |
Priemerná spotreba v teste (l/100 km) | 7,44 |
Celkové náklady na prevádzku (eur) | 1762,42 |
Prevádzka cena na kilometer (centov/km) | 9 |
*Poruchy a chyby - chýba skrutka v zámku zadných dverí
Spotreba nás najskôr zaskočila, ale postupne klesala a zlepšilo sa aj zrýchlenie. Na dvadsaťtisíc najazdených kilometrov motor potreboval doliať pol litra oleja.
Nie každá rodina investuje do naftového motora. Napokon, moderná technológia spôsobuje, že na krátke každodenné jazdy je výhodnejší benzínový pohon. Preto sme dlhšiemu testu podrobili minuloročnú novinku - benzínový štvorvalec vyvinutý v spolupráci automobiliek Peugeot a BMW. Motor s premenlivým časovaním ventilov má výkon 88 kilowattov (120 koní) pri 6000 otáčkach. Vrchol krútiaceho momentu 160 Nm dosahuje až pri 4250 otáčkach, čo je pomerne vysoko.
Na začiatku testu sa nezabehnutému motoru ťahať príliš nechcelo, najmä v kopcoch potreboval vyššie otáčky. Znamenalo to vyššiu spotrebu, neraz až cez deväť litrov. Náš údiv zo spotreby zmizol až po prekročení 5000 kilometrov.
mesiac | najazdené km | litre | Ø spotreba |
Marec | 1808 | 173,6 | 9,6 |
Apríl | 3632 | 281,49 | 7,7 |
Máj | 2322 | 160,47 | 6,9 |
Jún | 2788 | 218,56 | 7,8 |
Júl | 4446 | 272,35 | 6,1 |
August | 1973 | 149,55 | 7,6 |
September | 1314 | 105,8 | 8,0 |
Október | 2428 | 180,87 | 7,5 |
za celé obdobie | 20711 | 1542,69 | 7,65 |
Dnes už spotreba stúpne iba pri vyššom tempe na diaľnici, pretože automobilka montuje k motoru iba päťstupňovú prevodovku a šestka - aj oproti konkurencii - chýba. V meste a na krátkych trasách mimo diaľnic už dokážeme jazdiť so spotrebou od 5,9 do 6,5 litra bez problémov. V kopcoch motor potrebuje 7,5 litra.
V chladnejších ránach štvorvalec prvých dvadsať sekúnd po štarte bežal trochu nepravidelne, ale ukázal sa ako ideálny motor na rodinné jazdy počas dňa a na krátke trasy. Veľmi rýchlo sa zohreje a začne kúriť. Páči sa nám jeho zvuk, a'la BMW, aj bezprostredná reakcia na plyn. Zabehnutý jazdí lepšie pri nízkych otáčkach a dokáže byť úsporný.
Približne po 19-tisíc kilometroch palubný počítač upozornil, že treba skontrolovať hladinu oleja, ktorá sa priblížila k dolnej čiarke mierky. V servise ho doliali pol litra. Rozhodnutie Peugeotu použiť práve tento motor bolo správne. Škoda, že bez šesťstupňovej prevodovky, ktorú má Mini.
Rodinné kombi jazdí ako nové. Tlmičom s rovnakým účinkom na ľavej aj pravej strane auta najazdené kilometre iba prospeli. Brzdy sú stále výkonné, ale nemajú taký agresívny nábeh, ako keď bolo auto nové.
Prvú kontrolu podvozka v servise sme dali urobiť, keď sme najazdili 5100 kilometrov a všetky časti podvozka mali byť dobre zabehnuté. Meranie rozloženia hmotnosti ukázalo dobrý pomer medzi zaťažením prednej a zadnej nápravy s rezervou na užitočné zaťaženie kombi. Pri bežnom obsadení auta a naložení kufra možno docieliť ideálne rozloženie hmotnosti 50:50.
Druhé meranie po 17 705 kilometroch ukázalo, že najazdené kilometre podvozku neublížili. Tlmiče boli v ešte lepšom stave, rozdiel v ich účinku medzi pravou a ľavou stranou bol nulový. Pre motoristu to znamená, že auto je stabilné, najmä pri brzdení a v zákrutách. Ak je v účinku tlmičov veľký rozdiel, auto sa pri prudkom brzdení ľahšie dostane do šmyku a na nerovnostiach je nestabilné.
Podvozok sa zdá byť dimenzovaný na väčšie zaťaženie auta, pretože účinnosť bŕzd neklesala ani s plne naloženým autom a v kopcoch. Krátko po zábehu mali len rýchlejší nástup účinku. Trojpercentný rozdiel v účinku bŕzd na zadnej náprave zostal nezmenený, vpredu neúmernosť stúpla z jedného na päť percent. Meralo sa pri tých istých letných pneumatikách.
Kupujem- nekupujem |
Po dvadsaťtisíc kilometroch považujem Peugeot 308 SW za najlepšie kompaktné kombi v triede. Vyššia cena zahŕňa nadštandardne využitý priestor, výborné zadné aj predné sedadlá a na túto triedu exkluzívne vyhotovenie interiéru. Aj jazdné vlastnosti splnili očakávanie. Ako otec štyroch detí však potrebujem minivan. (Rastislav Chvála) |