BRATISLAVA. Tretia generácia legendárneho britského auta Mini (dnes už s nemeckými koreňmi) vstupuje do roku 2010 bez úprav vizáže. Zmeny sa dotkli výhradne techniky. Zážihové verzie (okrem základnej) dostali do vienka vyšší výkon a vo väčšine prípadov aj priaznivejšie hodnoty spotreby paliva i množstva emisií CO2 vypúšťaných do ovzdušia. Všetky benzínové motory plnia emisnú normu Euro5.
One Cabrio
Ponuku Mini Cabrio dopĺňa cenovo najprístupnejšia verzia One. Doteraz boli na výber iba prevedenia Cooper a Cooper S. One Cabrio poháňa modernizovaný atmosférický štvorvalec s objemom 1,6 l. Jeho výkon vzrástol o 2 kW (3 k) na 72 kW (98 k) a krútiaci moment o 17 Nm na hodnotu 153 Nm pri 3000 ot./min. Najpomalší kabriolet Mini zrýchli z pokoja na 100 km/h za 11,3 sekundy a vyvinie najvyššiu rýchlosť 181 km/h. Priemerná spotreba benzínu predstavuje 5,7 l/100 km a produkcia emisií CO2 133 g/km.
Rovnaký agregát má pod kapotou aj Mini One hatchback. Jeho nároky na palivo sú podobné kabrioletu - 5,4 l/100 km (emisie CO2: 127 g/km). Mini One Clubman v priemere spotrebuje 5,5 l/100 km a vyprodukuje 129 g CO2/km.
Základný motor 1,4 l končí
Z predaja vypadáva doterajšia základná motorizácia, štvorvalec s objemom 1,4 l (55 kW/75 k). Nahradí ho väčšia „jedna-šestka“ s rovnakým výkonom (55 kW/75 k), ale vyšším krútiacim momentom, 140 Nm pri 2250 ot/min. Tento agregát je vyhradený pre karosársku verziu hatchback. Najlacnejšie Mini dosiahne rýchlosť 100 km/h za 13,2 sekundy a vyvinie 175 km/h. V priemere do ovzdušia vypustí 127 g CO2/km a spotrebuje 5,4 l benzínu na 100 kilometrov.
Cooper má o 2 kW viac
Po verzii One v hierarchii Mini nasleduje Cooper. Aj tento model disponuje atmosférickým štvorvalcom s objemom 1,6 l, ktorý sa po úpravách pýši výkonom vyšším o 2 kW (90 kW/122 k). Vrchol krútiaceho momentu 160 Nmje dostupný pri 4250 ot./min. Mini Cooper si podľa výrobcu za každých sto kilometrov jazdy vypýta 5,4 l/100 km (hatchback), 5,5 l/100 km (Clubman) alebo 5,7 l/100 km (Cabrio). Podobné sú aj hodnoty emisií CO2 - Cooper 127 g/km, Cooper Clubman 129 g/km a Cooper Cabrio 133 g/km. Hodnota zrýchlenia z 0 na 100 km/h závisí od karosárskej verzie. Pohybuje sa medzi 9,1 až 9,8 sekundy.
Turbo, priame vstrekovanie a variabilné časovanie ventilov
Prepĺňaný agregát 1,6 l poháňajúci Mini Cooper S, Cooper S Clubman a Cabrio sa v rámci modernizácie dočkal najväčšieho nárastu výkonu. Namiesto 128 kW (175 k) dosahuje 135 kW (184 k). 240 Nm krútiaceho momentu dostupného pri otáčkach 1600/min je možné vďaka funkcii overboost krátkodobo zvýšiť na 260 Nm. Motor charakterizuje turbodúchadlo typu twin-scroll, priame vstrekovanie paliva a variabilné časovanie ventilov.
Spotreba i produkované emisie CO2 klesli. Cooper S: 5,8 l/100 km, 138 g/km, Cooper S Clubman 5,9 l/100 km, 137 g/km a Cooper S Cabrio: 6,0 l/100 km, 139 g/km. Mini Cooper S v ktoromkoľvek karosárskom prevedení zrýchli z pokoja na 100 km/h za menej ako 7,6 s. a jeho maximálna rýchlosť dosiahne hodnotu 225 km/h.
Novinky v Ženeve
Všetky novinky by mali byť v predaji po skončení marcového autosalónu v Ženeve. Na rovnakej výstave Mini predstaví sadu „Minimalism Line“ určenú pre modely One. Obsahuje systém štart/stop, indikátor radenia a ďalšie doplnky.