BANSKÁ BYSTRICA. Rodinný Peugeot 308 SW najazdil od poslednej kontroly podvozka takmer osem tisíc kilometrov. Tachometer ukazoval pred vjazdom na diagnostické zariadenie 25 543 kilometrov.
Tlmiče prednej nápravy prechádzajú skúškou ako prvé a podľa merania sa ich účinok od poslednej kontroly v podstate nezhoršil, iba vyrovnanosť účinku medzi ľavou a pravou stranou vzrástla z nuly na zanedbateľné štyri percentá.
„Peugeot 308 SW má výborné tlmiče vpredu a ešte lepšie vzadu. Mávame tu autá s rovnakým počtom kilometrov, ale s podstatne horším stavom tlmičov,“ povedal testujúci mechanik Miroslav Glos.
Nesúmernosť predných bŕzd stúpla
Pravá predná brzda vykazuje rovnakú brzdnú silu aj účinok ako na začiatku testu. Brzdná sila na ľavom kotúči výrazne stúpla na 3,38 kN z pôvodných 2,9 kN čo spôsobilo nesúmernosť brzdného účinku až 18 percent. „Môže to byť spôsobené zimou, špinou alebo iným faktorom“ povedal Glos.
Nesúmerný záber bŕzd sme v bežnej premávke zatiaľ nepocítili. Celkový účinok bŕzd je podľa Glosa dobrý. Zadné kotúče mali iba päť percentnú nesúmernosť a hodnoty plne porovnateľné s pôvodnými. Podľa nameranej minimálnej ovality, ktorá medzičasom klesla, sú kotúče na oboch nápravách vo veľmi dobrom stave.
Plytvá nemrznúcou kvapalinou
Široké čelné sklo, jedno z najväčších v triede, má protismerným pohybom stieračov dobre vyriešené stieranie veľkej plochy. Čoraz častejšie používané riešenie dokáže stierať okno až po okraj a zlepšiť výhľad šoféra do strán. Gumičky stieračov majú po roku používania zoslabnutý účinok a ostrekovač zbytočne míňa kvapalinu.
Napríklad pri ostreknutí zadného okna na jeden krátky impulz trvá streknutie dosť dlho a šofér to neovplyvní.
Stierajú viac ako treba
Páčka pod volantom prepína medzi automatickým stieraním okna, ktoré riadi dažďový senzor a manuálnym, keď o spustení stieračov rozhodne šofér. Prekáža nám, že po ostreknutí okna elektronika sama určí počet zotretí. Stierače šúchajú po okne zbytočne dlho a šofér to nevie ovplyvniť.
|
Pri odstraňovaní cestárskej soli z okien ostrekovač plytvá nemrznúcou zmesou. |
Navyše, stierače chvíľu po dokončení stierania pretrú okno opäť. Namiesto úžitku roztrú prvé špinavé kvapky z cesty. Automobilky vymysleli automatické zotretie okien pár sekúnd po ostrekovaní a stieraní ako funkciu komfortu. Za jazdy však málokedy ostanú kvapky na čelnom skle, ani voda nesteká dole, takže je to úplne zbytočné.
Ošuchli sme nos
Ani jeden Peugeot v našej redakcii doteraz nedoplatil na nízky spojler a nízko umiestnené evidenčné číslo. Okrem modelu 308 SW, ktorým sme nedávno „našli“ strmší výjazd ako predný nárazník absolvuje. Preventívne sme vymenili podložku pod evidenčným číslom, lebo pôvodná praskla a nechceli sme riskovať stratu tabule.
Automatické zaklápanie spätných zrkadiel funguje aj po rannom ľadovom obale auta a mrznúcom daždi. Navyše, benzínový motor sa rýchlo zohreje a Peugeot už po štyroch kilometroch jazdy účinne kúri. Dlhodobý test ukončíme servisnou prehliadkou po 30 000 kilometroch.