SME
reklama

TEST: Škoda Octavia LPG

Súčasnú Octaviu na LPG vyrába samotná automobilka. Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila via

Octavii s pohonom na LPG chýba na streche už len pútač Taxi. Táto verzia dobre poslúži v meste a blízkom okolí. Motor logicky spotrebuje na sto kilometrov o liter až dva plynu viac než benzínu. Cena LPG je o viac ako polovicu nižšia.Octavii s pohonom na LPG chýba na streche už len pútač Taxi. Táto verzia dobre poslúži v meste a blízkom okolí. Motor logicky spotrebuje na sto kilometrov o liter až dva plynu viac než benzínu. Cena LPG je o viac ako polovicu nižšia. (Zdroj: autor)

BRATISLAVA, BREZNO. Dôvodom na test notoricky známeho auta, akým je v našich končinách Octavia, môže byť len pohonný agregát. Nie sú to však ani nové motory TSI ani 1,6 TDI ale produkčne asi najstarší motor v Octavii. Štvorvalec 1,6 MPI, ktorý neustúpil ani niekdajšiemu 1,6 FSI, si teraz môžete kúpiť vo verzii na LPG.

Škoda priamo v továrni vyrába verziu LPG so všetkými potrebnými komponentami. Cenou síce 1,6 MPI LPG podlieza diesel, ale ani v aktuálnom akčnom cenníku nie je lacnejšia ako moderná novinka 1,2 TSI. Podľa prepočtov by LPG malo vychádzať lacnejšie pokiaľ ide o náklady na palivo. O niečo nerozhodnejšia je situácia medzi LPG a starým motorom 1,9 TDI. Nákladmi na jeden kilometer by mali hrať vyrovnanú partiu, takže rozhodnúť musia ďalšie prednosti a nedostatky.

LPG_PREPINAC.JPG
Prepínač LPG umiestnili na stredový tunel. Ukazovateľ ostávajúceho plynu je veľmi orientačný, rezerva svieti červenou LED. Keď zasvieti červená LED, v nádrži ostane približne 10 litrov LPG.

Berie málo

Daň za LPG je v prípade Octavie neveľká. Nádrž síce oberá auto o rezervné koleso (nahradené lepiacou sadou), ale do obrovského kufra by sa teoreticky koleso vošlo. Spätný ventil plniaceho hrdla LPG nenarúša vonkajšiu celistvosť auta, lebo je ukrytý pod vekom klasickej benzínovej nádrže. Pred tankovaním treba namontovať ešte adaptér.

 

Prevody vyhovujú mestu a okoliu

LPG_50.JPG
Starší motor má dobrú odozvu v nižších otáčkach a na štvorke dokáže jazdiť po meste bez trápenia. Samozrejme na predbehnutie treba podradiť. Kultúra chodu motora v meste je oproti TDI o triedu lepšia.
LPG_90.JPG
Pri 90 kilometrovej rýchlosti pracuje motor ticho a točí okolo 2600 otáčok za minútu.
LPG_130.JPG
Na diaľnici sú otáčky vysoké vzhľadom na spotrebu. Treba počítať skoro s desiatimi litrami. Chýba šiesty stupeň a viac výkonu.


Keď sa to tak zoberie, už samotné čerpanie LPG je zdĺhavejšie ako pri benzíne. Jednoducho pri 44 litrovej nádrži, jej využiteľnosti na 90 percent a vyššej spotrebe litrov LPG než benzínu, budete mesačne na čerpacích staniciach tráviť viac času ako s 1,9 TDI. Ekonomický a ekologický pohon LPG oberá aj o možnosti parkovať v podzemných garážach.

LPG_KRIVKY.jpg
Keď motor 1,6 MPI funguje na benzín, má vyšší výkon a lepší priebeh krútiaceho momentu (červená a modrá krivka) ako keď spaľuje LPG (zelená a oranžová krivka). V praxi sme rozdiely veľmi necítili.


Pokiaľ ide o samotnú jazdu, nezbadáte, kedy idete na LPG a kedy na benzín. Teda pokles výkonu ťažko vycítiť, skôr je to iba placebo efekt. V porovnaní s naftou sa dá jazdiť predsa o niečo lacnejšie, s technicky menej náročným motorom ako diesel a pri lepšej kultúre jazdy. Jemné klepanie na voľnobežných otáčkach spôsobujú vstrekovacie ventily plynu.

Vyberáme si LPG

Počas testu sme riešili otázku, či dať prednosť verzii s LPG alebo konštrukčne staršiemu naftovému motoru 1,9 TDI. Lahodný a tichý chod benzínového motora a dobre navrhnuté prevody nás utvrdili v tom, že LPG bude lepšie ako hrkotajúci diesel. V ekonomike prevádzky vyhráva s odretými ušami LPG nad naftou, pretože kilometer prejde lacnejšie.

LPG_NADSTAVEC.JPG
Škoda dodáva k verzii LPG dva nádstavce na hrdlo nádrže LPG. Tento sa používa u nás, v Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Grécku, Maďarsku, Taliansku , Rakúsku a Portugalsku. Druhý typ adaptéra poslúži v ostatných krajinách Európy.

Ak však berieme do úvahy rozdiel v nákupnej cene (diesel drahší o 380 eur) a reálnu spotrebu TDI, ktorá bude väčšia ako 4,9 l/100 km, potom LPG vyhráva relatívne v pohode. Samozrejme v porovnaní s benzínovou verziou jazdíte za polovicu, akurát na začiatku zaplatíte o 1500 eur viac.
Kto má predplatené trvalé parkovacie miesto v práci alebo doma v podzemnej garáži, môže na LPG zabudnúť.

Fakty o LPG

Pri spomienke na tichú a príjemnú jazdu s LPG v meste nesmieme vynechať pár faktov. Pri každom tankovaní plynu musíte k hrdlu nádrže primontovať redukčnú spojku (nie je to náročné). Filter plynu vložený medzi výparníkom a lištou so vstrekovacími ventilmi treba vymeniť po každých 30 000 km. Po najazdení 90 000 kilometrov treba nechať skontrolovať výparník. Ak sú v ňom nečistoty, mení sa filter v elektromagnetickom ventile.

Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila viac ako 1,9 TDI (77kW).

Porovnanie konkurenčných verzií Škoda Octavia

Model 1,6 MPI LPG 1,6 MPI 1,9 TDI
Cena od (eur) 15 489 13 989 15 869
Rozdiel oproti LPG (eur) 0 -1500 +380
Objem motora (cm3) 1595 1595 1896
Výkon (kW/k) 72/98 75/102 77/105
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 5600 4000
Krútiaci moment (Nm) 144 148 250
Pri otáčkach (ot./min.) 3800 3800 1900
Počet prevodov 5 5 5
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13 12,3 11,8
Objem nádrže (l) 44 55 55
Priemerná spotreba (l/100km) 9,4* 7,4 4,9
Orientačný dojazd na nádrž (km)

1211

(468 LPG)**

743 1122
Palivové náklady na 1 km (cent) 4,8 9,2 5,5

*spotreba LPG podľa testu
**vypočítané podľa spotreby v teste

Priemerné ceny palív počas testu

Natural 95 (eur/liter) 1,249
Nafta (eur/liter) 1,125
LPG (eur/liter)

0,513

SME spokojní

SME nespokojní
nízke náklady na palivo krátky dojazd na LPG
LPG priamo z výroby nižší výkon
dobré prevody v meste nemá rezervné koleso
tichšie ako TDI obmedzené parkovanie
nenáročná údržba -
hrdlo LPG ukryté -

 

Kupujem – nekupujem

Ak sa mám rozhodnúť medzi Octaviou 1,6 LPG a 1,9 TDI, zoberiem plynovú verziu na LPG. Je podstatne tichšia a kultivovanejšia ako starší diesel. Prevodovka je dobre navrhnutá do mesta. Verzia LPG stojí menej ako 1,9 TDI a za menej jazdí.

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  3. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  7. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  2. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  3. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  6. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  7. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  8. Správny krok. Bývať v srdci Zvolena môžete už tento rok
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 683
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 515
  3. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 15 636
  4. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 14 322
  5. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 500
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 9 745
  7. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 8 763
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 7 527
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister vnútra Matúš Šutaj Eštok.

Z teroristu môže byť ľudskoprávny aktivista. SME zhrnulo fakty.


Po voľbách zamieril Korčok na východ.

Korčokovi sa darí na facebooku aj u stávkarov.


Peter Tkačenko

Stabilitu vlády, sociálne istoty ani vyslanie vojsk v paláci nepostráži.


Julia Senjuk pózuje s ukrajinskými vojakmi po amputácii.

Po mojich návštevách žiaria, hovorí Julija Senjuk.


reklama
  1. Leonard Malacký: Ako prežíva voľby Marián Kočner
  2. Filip Krupa: GROOT: Keď fyzická realita robotom nestačí
  3. Peter Bolebruch: Peter Pellegrini a Šutaj Eštók urobili zo Slovenska terč Islamského štátu.
  4. Irena Šimuneková: Kňaží stôl a Bradlo
  5. Martin Pollák: Proces Strach
  6. Jozef Varga: Krkavci / 47. /
  7. Ján Šeďo: Maďari na juhu, Gyimesi a Forró pod vami pília konár !
  8. Anton Kaiser: Beseda so spisovateľom Jozefom Trubínim
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 43 198
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 398
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 194
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 12 066
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 296
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 213
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 7 112
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 407
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu