• NOVINKY
  • TESTY
  • PRAVIDLÁ
  • GARÁŽ
  • DOPRAVA A NEHODY
  • POHONNÉ LÁTKY
  • Na plyn nemusia jazdiť iba staré Škodovky

    TEST: Škoda Octavia LPG

    Vydané 6. 9. 2010 o 14:47

    Súčasnú Octaviu na LPG vyrába samotná automobilka. Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila viac ako 1,9 TDI (77kW).

    Octavii s pohonom na LPG chýba na streche už len pútač Taxi. Táto verzia dobre poslúži v meste a blízkom okolí. Motor logicky spotrebuje na sto kilometrov o liter až dva plynu viac než benzínu. Cena LPG je o viac ako polovicu nižšia.
    Foto: autor

    BRATISLAVA, BREZNO. Dôvodom na test notoricky známeho auta, akým je v našich končinách Octavia, môže byť len pohonný agregát. Nie sú to však ani nové motory TSI ani 1,6 TDI ale produkčne asi najstarší motor v Octavii. Štvorvalec 1,6 MPI, ktorý neustúpil ani niekdajšiemu 1,6 FSI, si teraz môžete kúpiť vo verzii na LPG.

    Škoda priamo v továrni vyrába verziu LPG so všetkými potrebnými komponentami. Cenou síce 1,6 MPI LPG podlieza diesel, ale ani v aktuálnom akčnom cenníku nie je lacnejšia ako moderná novinka  1,2 TSI. Podľa prepočtov by LPG malo vychádzať lacnejšie pokiaľ ide o náklady na palivo. O niečo nerozhodnejšia je situácia medzi LPG a starým motorom 1,9 TDI. Nákladmi na jeden kilometer by mali hrať vyrovnanú partiu, takže rozhodnúť musia ďalšie prednosti a nedostatky.

     LPG_PREPINAC.JPG
     Prepínač LPG umiestnili na stredový tunel. Ukazovateľ ostávajúceho plynu je veľmi orientačný, rezerva svieti červenou LED. Keď zasvieti červená LED, v nádrži ostane približne 10 litrov LPG.

    Berie málo

    Daň za LPG je v prípade Octavie neveľká. Nádrž síce oberá auto o rezervné koleso (nahradené lepiacou sadou), ale do obrovského kufra by sa teoreticky koleso vošlo. Spätný ventil plniaceho hrdla LPG nenarúša vonkajšiu celistvosť auta, lebo je ukrytý pod vekom klasickej benzínovej nádrže. Pred tankovaním treba namontovať ešte adaptér.

     

      Prevody vyhovujú mestu a okoliu

    LPG_50.JPG
     Starší motor má dobrú odozvu v nižších otáčkach a na štvorke dokáže jazdiť po meste bez trápenia. Samozrejme na predbehnutie treba podradiť. Kultúra chodu motora v meste je oproti TDI o triedu lepšia.
     LPG_90.JPG
     Pri 90 kilometrovej rýchlosti pracuje motor ticho a točí okolo 2600 otáčok za minútu.
    LPG_130.JPG
    Na diaľnici sú otáčky vysoké vzhľadom na spotrebu. Treba počítať skoro s desiatimi litrami. Chýba šiesty stupeň a viac výkonu.


    Keď sa to tak zoberie, už samotné čerpanie LPG je zdĺhavejšie ako pri benzíne. Jednoducho pri 44 litrovej nádrži, jej využiteľnosti na 90 percent a vyššej spotrebe litrov LPG než benzínu, budete mesačne na čerpacích staniciach tráviť viac času ako s 1,9 TDI. Ekonomický a ekologický pohon LPG oberá aj o možnosti parkovať v podzemných garážach.

     LPG_KRIVKY.jpg
     Keď motor 1,6 MPI funguje na benzín, má vyšší výkon a lepší priebeh krútiaceho momentu (červená a modrá krivka) ako keď spaľuje LPG (zelená a oranžová krivka). V praxi sme rozdiely veľmi necítili.


    Pokiaľ ide o samotnú jazdu, nezbadáte, kedy idete na LPG a kedy na benzín. Teda pokles výkonu ťažko vycítiť, skôr je to iba placebo efekt. V porovnaní s naftou sa dá jazdiť predsa o niečo lacnejšie, s technicky menej náročným motorom ako diesel a pri lepšej kultúre jazdy. Jemné klepanie na voľnobežných otáčkach  spôsobujú vstrekovacie ventily plynu.

    Vyberáme si LPG

    Počas testu sme riešili otázku, či dať prednosť verzii s LPG alebo konštrukčne staršiemu naftovému motoru 1,9 TDI. Lahodný a tichý chod benzínového motora a dobre navrhnuté prevody nás utvrdili v tom, že LPG bude lepšie ako hrkotajúci diesel. V ekonomike prevádzky vyhráva s odretými ušami LPG nad naftou, pretože kilometer prejde lacnejšie.

     LPG_NADSTAVEC.JPG
     Škoda dodáva k verzii LPG dva nádstavce na hrdlo nádrže LPG. Tento sa používa u nás, v Českej republike, Dánsku, Francúzsku, Grécku, Maďarsku, Taliansku , Rakúsku a Portugalsku. Druhý typ adaptéra poslúži v ostatných krajinách Európy.

    Ak však berieme do úvahy rozdiel v nákupnej cene (diesel drahší o 380 eur) a reálnu spotrebu TDI, ktorá bude väčšia ako 4,9 l/100 km, potom LPG vyhráva relatívne v pohode. Samozrejme v porovnaní s benzínovou verziou jazdíte za polovicu, akurát na začiatku zaplatíte o 1500 eur viac.
    Kto má predplatené trvalé parkovacie miesto v práci alebo doma v podzemnej garáži, môže na LPG zabudnúť.

    Fakty o LPG

    Pri spomienke na tichú a príjemnú jazdu s LPG v meste nesmieme vynechať pár faktov. Pri každom tankovaní plynu musíte k hrdlu nádrže primontovať redukčnú spojku (nie je to náročné). Filter plynu vložený medzi výparníkom a lištou so vstrekovacími ventilmi treba vymeniť po každých 30 000 km. Po najazdení 90 000 kilometrov treba nechať skontrolovať výparník. Ak sú v ňom nečistoty, mení sa filter v elektromagnetickom ventile.

    Kto má v pláne kúpu lacnej verzie Octavie so zameraním na krátke jazdy a nízke prevádzkové náklady, môže brať do úvahy LPG. Trhač asfaltu to nie je, avšak napriek slabšej dynamike sa nám verzia páčila viac ako 1,9 TDI (77kW).

    Porovnanie konkurenčných verzií Škoda Octavia

    Model 1,6 MPI LPG 1,6 MPI 1,9 TDI
    Cena od (eur) 15 489 13 989 15 869
    Rozdiel oproti LPG (eur) 0 -1500 +380
    Objem motora (cm3) 1595 1595 1896
    Výkon (kW/k) 72/98 75/102 77/105
    Pri otáčkach (ot./min.) 5600 5600 4000
    Krútiaci moment (Nm) 144 148 250
    Pri otáčkach (ot./min.) 3800 3800 1900
    Počet prevodov 5 5 5
    Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 13 12,3 11,8
    Objem nádrže (l) 44 55 55
    Priemerná spotreba (l/100km) 9,4* 7,4 4,9
    Orientačný dojazd na nádrž (km)

    1211

    (468 LPG)**

    743 1122
    Palivové náklady na 1 km (cent) 4,8 9,2 5,5

    *spotreba LPG podľa testu
    **vypočítané podľa spotreby v teste

    Priemerné ceny palív počas testu

    Natural 95 (eur/liter) 1,249
    Nafta (eur/liter) 1,125
    LPG (eur/liter)

    0,513

    SME spokojní

    SME nespokojní
    nízke náklady na palivo krátky dojazd na LPG
    LPG priamo z výroby nižší výkon
    dobré prevody v meste nemá rezervné koleso
    tichšie ako TDI obmedzené parkovanie
    nenáročná údržba -
    hrdlo LPG ukryté -

     

     Kupujem – nekupujem
     
    Ak sa mám rozhodnúť medzi Octaviou 1,6 LPG a 1,9 TDI, zoberiem plynovú verziu na LPG. Je podstatne tichšia a kultivovanejšia ako starší diesel. Prevodovka je dobre navrhnutá do mesta. Verzia LPG stojí menej ako 1,9 TDI a za menej jazdí.

     

    Rastislav Chvála | FOTO - autor

    Ďalšie novinky

    Toyota vyrobila v Poľsku už milión dieselov

    Ak máte doma Toyotu Avensis vyrobenú v Anglicku, tak jej naftový dvojliter pochádza z Poľska. Predaju nových áut sa tam vyslovene darí.

    Pozrite si fotky pretekárskych vozidiel minulosti so spotrebou ako tank

    Počas pretekov Histo-Cup sa divákom pripomenuli vozidlá minulosti nielen vzhľadom, ale aj zvukom objemných motorov.

    Hlavné správy

    Z DOMOVA

    Spoplatnený obsahFico je v Rusku mediálna hviezda, môže vetovať sankcie

    Fico sa stal po Bruseli obľúbencom ruských médií, Kiska vyzýva na jednotný postoj štátov Únie.

    EKONOMIKA.SME.SK

    Spoplatnený obsahFirmy blokujú Facebook pre bezpečnosť aj mrhanie časom

    Citlivé informácie môžu podľa firiem unikať cez kanál, ktorý sa dá ťažko kontrolovať.

    ZAHRANIČIE

    Putin pritvrdil a straší jadrom, Novoruskom aj fašistami

    Ruský prezident chváli rebelov chváli za vojnu a pripomína jadro.

    KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

    Spoplatnený obsahČistý agresor Rusko

    Nič iné než štvrté kolo sankcií Brusel ani Washington nemajú k dispozícii.